محققان با استفاده از بودجه‌های تخصیص یافته، قادر به تکمیل تحقیقات خود نیستند

مدیر امور پژوهشی دانشگاه خوارزمی گفت: هزینه تامین مواد آزمایشگاهی مورد نیاز برای فعالیت‌های پژوهشی در سال‌های اخیر بسیار زیاد است و بعضاً محققان با استفاده از بودجه‌های معمول تخصیص یافته، قادر به تکمیل تحقیقات خود نیستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)، روزبه جواد کلباسی درباره چالش‌های دانشگاه خوارزمی در انجام فعالیت‌های پژوهشی گفت: به طور کلی عمده فعالیت‌های پژوهشی دانشگاهی در دو بخش تحقیقات در مرز دانش (تحقیقات بنیادی) و نیز تحقیقات کاربردی و رفع نیازهای جامعه و صنعت خلاصه می‌شود. در بخش تحقیقات بنیادی مهمترین مشکلات، فقدان برخی دستگاه‌های آنالیز مورد نیاز در سطح کشور، خارج از سرویس شدن برخی دستگاه‌ها به دلیل عدم امکان وارد کردن قطعه مورد نیاز دستگاه برای تعمیر به دلیل تحریم‌های ظالمانه و یا گران بودن هزینه‌های آنالیز است.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: در این بخش همچنین هزینه تامین مواد آزمایشگاهی مورد نیاز در سال‌های اخیر بسیار زیاد است و بعضاً محققین با استفاده از بودجه‌های معمول تخصیص یافته، قادر به تکمیل تحقیقات خود نیستند. در بخش تحقیقات کاربردی مهمترین موضوع ایجاد اعتماد و ارتباط دو طرفه میان دانشگاه و صنعت است. در این میان اصلاح آئین نامه ارتقاء و اهمیت دادن به تحقیقات کاربردی از اهمیت زیادی برخوردار است.

کلباسی تصریح کرد: همچنین نیاز است که یک تغییر ذائقه در محققین دانشگاهی ایجاد شود تا تمایل آنان به سمت تحقیقات کاربردی گسترش یابد. هرچند تلاش‌های زیادی در دانشگاه‌ها و همچنین وزارت عطف به منظور اصلاح این موارد انجام شده است، اما به عقیده من همچنان در ابتدای راه هستیم و لازم است یک اراده جمعی برای اصلاح این مهم صورت پذیرد.

منبع: دانشجو

انتهای پیام/

کد خبر: 1091923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =