انتقاد دانشجویان دکتری از حذف رشته یاورانه مشاوره از دفترچه ۱۴۰۰

جمعی از دانشجویان دکتری در نامه‌ای خطاب به وزارت علوم، سازمان سنجش و دانشگاه علامه طباطبایی نسبت به حذف رشته یاورانه مشاوره در دفترچه کنکور ۱۴۰۰ انتقاد کردند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، جمعی از دانشجویان دکتری در نامه‌ای خطاب به وزارت علوم، سازمان سنجش و دانشگاه علامه طباطبایی نسبت به حذف رشته یاورانه مشاوره در دفترچه کنکور ۱۴۰۰ انتقاد کردند و خواستار بازنگری و اضافه شدن این رشته به دفترچه شدند.

به گفته این دانشجویان، رشته یاورانه مشاوره، همواره نقش مهمی در ارتقای سلامت و بهداشت روان جامعه ایفا کرده‌است و با پیچیده‌تر شدن زندگی و بروز مسائل جدید در حوزه روابط انسانی، تربیت نیروی متخصص و کارآمد همواره جزو شعارهای سازمان نظام روان شناسی و مشاوره، وزارت علوم و سایر نهادهای وابسته بوده است.

در ادامه این نامه آمده است: اما آنچه که امروز شاهد آن هستیم، سیاست گذاری‌هایی برخلاف شعارهای مطرح شده است. بررسی اسناد موجود نشان می‌دهد که در طی سالهای گذشته، فقط ۸ دانشگاه ایران، در مقطع دکتری تخصصی رشته مشاوره پذیرش دانشجو داشته اند.

در این نامه تصریح شده است: ولی طبق روال چندین ساله و در راستای کاهش پی در پی سهمیه پذیرش در مقطع دکتری مشاوره توسط دانشگاه‌های دولتی کشور (دانشگاه‌های: اصفهان، فردوسی، خوارزمی، شهیدچمران و علامه طباطبایی) شواهد حاکی از آن است که امسال هم از بین دانشگاه‌های مذکور که دکتری تخصصی مشاوره را پذیرش داشته اند، نوبت به دانشگاه علامه طباطبایی رسیده که معاونت آموزشی این دانشگاه در اقدامی ناباورانه خبری مبنی بر عدم پذیرش دانشجو دکتری تخصصی در رشته مشاوره داده است و طبق نظر مدیریت تحصیلات تکمیلی این دانشگاه، دانشگاه علامه طباطبایی در سال تحصیلی ۱۴۰۰ هیچ دانشجویی در مقطع دکتری رشته مشاوره پذیرش نخواهد کرد.

در بخشی از این نامه تاکید شده است: لزوم ایجاد بستر مناسب جهت تربیت نیروی کارآمد و نیاز روزافزون جامعه به دریافت خدمات مشاوره‌ای از یک سو، و بی توجهی به حقوق داوطلبان دکتری مشاوره سال ۱۴۰۰ و سیاست‌های رمزآلود در خصوص کاهش زنجیره‌ای سهمیه پذیرش دکتری (که مغایر با عدالت آموزشی است) ضرورت پیگیری و مطالبه جدی مساله فوق را بیش از پیش روشن ساخته است.

در این نامه ذکر شده است: آموزش رایگان حق مسلم افراد و تاکید شده در قانون اساسی است که به این شیوه هر سال محدود تر شده است. این اقدام علاوه بر محروم ساختن عده بسیاری از افراد مستعد که از امکانات مالی برخوردار نیستند، سطح علمی رشته‌ها را به دلیل معاوضه مدرک با پول پایین می‌آورد! یکی از دلایلی که از سوی سیاست گذاران دانشگاه مطرح می‌شود این است که گروه مشاوره در دانشگاه‌های فوق، نتوانسته است در زمان تعیین شده دانشجویان دکتری را فارغ التحصیل کند.

در این نامه آورده شده است: جدای از اینکه این موضوع ربطی به داوطلبین جدید که به منظور راهیابی به دانشگاه‌های برتر تلاش زیادی کرده اند ندارد، سوال جدی این است که با توجه به حجم محدود پذیرش مقطع دکتری رشته مشاوره در دانشگاه‌های دولتی کشور، آیا بهترین راه حل این مساله حذف سهمیه پذیرش دکتری در سال ۱۴۰۰ است؟

در  انتهای این نامه خاطرنشان شده است: آیا فقط رشته مشاوره با چنین مسأله‌ای رو به رو است و سایر رشته‌ها و گرایش‌ها به طور منظم فرایند پذیرش و فارغ التحصیلی را سپری می‌کنند؟ و آیا پیامدهای این تصمیم و تأثیرات آن بر آینده حرفه ای، هویت حرفه ای، نیازهای اجتماعی و عدالت آموزشی در نظر گرفته شده است؟ از مسئولین مربوطه خواهشمندیم در دفترچه‌ی ۱۴۰۰ بازنگری کرده و رشته یاورانه مشاوره در دانشگاه علامه طباطبایی اضافه شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1092006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =