صنعت و دانشگاه به خودشان باور ندارند/ نیروی انسانی و دانش فنی، عوامل توسعه کشور

رئیس دانشگاه اصفهان با بیان این که مانع اصلی همکاری دانشگاه و جامعه، نبود اعتماد به نفس در صنعت و دانشگاه است، گفت: صنعت و دانشگاه باور نداشته‌اند که خودمان می‌توانیم دانش تولید کرده و نیروی انسانی تربیت کنیم.  

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نداشتن اعتماد به نفس برای حرکت در مسیر توسعه یکی از مشکلات کشورهای در حال توسعه است. شهروندان در این کشورها گمان می‌کنند، مردم کشورهای توسعه یافته در شرایطی بی‌نقص و آسایشی بادآورده زندگی می‌کنند. تهاجم‌های فرهنگی ابرقدرت‌ها هم در تشدید این مشکل نقش مهمی دارند چرا که آن‌ها برای حفظ سیطره خود بر جهان، با انواع تبلیغات و نمایش قدرت خود، اعتماد به نفس کشورهای در حال توسعه را می‌گیرند. 

یکی از عناصر توسعه در کشورها، اقتصاد پویا است. از این رو، مقام معظم رهبری چند سالی است در راستای تاکید بر نقش اقتصاد در توسعه کشور، در ابتدای سال شعارهایی در زمینه اقتصاد و تولید انتخاب کرده‌اند و  خواستار تلاش همه نهادهای کشور از جمله دانشگاه برای تحقق این شعارها شده‌اند. 

هوشنگ طالبی در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره نقش دانشگاه‌های کشور در تحقق شعار سال ۱۴۰۰ و ضمن تشکر از مقام معظم رهبری، اظهار کرد: لازم است ابتدا از مقام معظم رهبری تشکر کنم به دلیل اشرافی که به مسائل و پیشرفت‌های کشور و لطفی که نسبت به دانشگاه‌ها دارند و از دانشگاه‌ها در پیام نوروزی خود یاد کردند.

رئیس دانشگاه اصفهان با بیان این که نیروی انسانی و دانش فنی، دو عامل موثر در توسعه و پیشرفت کشور در زمینه تولید و پشتیبانی هستند، افزود: تربیت نیروی انسانی و تولید دانش فنی، دو رسالت دانشگاه است. به این معنا که دانشگاه‌ها هم نیروی انسانی تربیت می‌کنند و هم دانش تولید می‌کنند که هر دو می‌تواند در خدمت تولید باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بزرگترین رسالت و وظیفه دانشگاه‌ها در تحقق این شعار این است که بیش ار پیش به تربیت نیروی انسانی کارآمد، کارآفرین و نوآور روی بیاورند. همچنین فرهنگ تولید را در این نیروها تقویت کند و بتواند کارایی خودش را از این جهت به ظهور برساند.

طالبی با اشاره به این که مسئله دوم هم تولید دانش است که کار دانشگاه و نیروهای آن است، گفت: یکی از کارهایی که از یکی دو سال گذشته صورت گرفته و وزرات علوم به عنوان یک وظیفه به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده فرصت مطالعاتی صنعت است.

رئیس دانشگاه اصفهان با تصریح بر این که صنعت به معنای عام و جامعه در طرح مطالعاتی صنعت مورد نظر وزارت علوم است، ادامه داد: در این طرح اعضای هیئت علمی موظف هستند ۶ ماه در خدمت جامعه باشند. در این راستا بیش از ۴۰ نفر از استادان دانشگاه اصفهان مخصوصا اعضای جدید هیئت علمی، سال گذشته فرصت مطالعاتی‌شان را در بخش صنعت گذرانده‌اند.

وی درباره موانع تحقق شعار سال ۱۴۰۰ خاطرنشان کرد: مانع اصلی همکاری دانشگاه و جامعه، نبود اعتماد به نفس در صنعت و دانشگاه است. به این معنا که صنعت و دانشگاه باور نداشته‌اند که خودمان می‌توانیم دانش تولید کرده و نیروی انسانی تربیت کنیم.  

تحریم‌های آمریکا، اعتماد به نفس را در کشور افزایش داد 

طالبی با تاکید بر این که یکی از برکات تحریم‌های آمریکا ایجاد اعتماد به نفس در کشور بود، افزود: تحریم‌ها سبب شد صنعت به این نتیجه برسد که راه مبارزه با تحریم و دستیابی به تولید در داخل، باور داشتن به نیروهای داخلی و تکیه بر منابع داخلی است.

رئیس دانشگاه اصفهان در پایان با بیان این که این مانع تا حدودی در حال برطرف شدن است و باور کرده‌ایم که می‎توانیم به هم کمک کنیم، اظهار کرد: به نظر من دانشگاه‌ها در این زمینه همت کردند و صنعت هم پتانسیل و ظرفیت دانشگاه‌ها را باور کرد. به همین دلیل مسائل خوبی در حال اتفاق افتادن است و امسال این موانع برطرف خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1092020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =