هشدار هواشناسی نسبت به وزش باد شدید، تلاطم دریا و خیزش گرد و خاک

سازمان هواشناسی با صدور هشداری، از وزش باد شدید و خیلی شدید و احتمال خیزش گرد و خاک در برخی مناطق کشور و همچنین تلاطم و افزایش ارتفاع موج خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ در هشدار نارنجی رنگ هواشناسی آمده است که تلاطم و افزایش ارتفاع موج بین ۲ تا ۲.۵ متر، در فراساحل تا ۳ متر، وزش باد شدید و خیلی شدید، ایجاد گردوخاک و کاهش دید افقی از روز شنبه (۱۴ فروردین) در خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل خوزستان، بوشهر و غرب هرمزگان پیش‌بینی می‌شود.

این شرایط جوی روز یکشنبه (۱۵ فروردین) در خلیج فارس و تنگه هرمز، مناطق ساحلی و دور از ساحل خوزستان، بوشهر، هرمزگان و دوشنبه (۱۶ فروردین) در شرق خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل غرب هرمزگان دور از انتظار نخواهد بود.

سازمان هواشناسی هشدار داده است که در چنین شرایطی احتمال غرق شدن شناگران و شناورهای سبک و نیمه سنگین، پاره شدن تورهای صیادی، اختلال در فعالیت‌های دریایی در ساحل و فراساحل وجود دارد، بنابراین نسبت به ممنوعیت تفریحات آبی و غواصی، محدودیت در تردد با شناورهای سبک، نیمه سنگین و محدودیت در فعالیت‌های شیلاتی و اتخاذ تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان در پشتیبانی صنایع دریایی بویژه در فراساحل توصیه می‌شود.

سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشداری زرد رنگ از افزایش ارتفاع موج بین ۱ تا ۱.۵ متر و در سواحل تا ۲ متر خبر داد.

در این هشدار آمده است که دوشنبه (۱۶ فروردین) در نواحی مرکزی خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، مناطق ساحلی و دور از ساحل بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان و سه‌شنبه (۱۷ فروردین) در نواحی مرکزی و شرقی خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، مناطق ساحلی و دور از ساحل بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان افزایش ارتفاع موج رخ خواهد داد.

در چنین شرایطی احتمال غرق شدن شناگران و قایق‌های کوچک، آسیب دیدن شناورهای سبک، پاره شدن تورهای صیادی، اختلال در فعالیت‌های دریایی در ساحل و فعالیت‌های فراساحل وجود دارد. از این رو توصیه می‌شود در شنا و تفریحات آبی، تردد شناورهای تفریحی سبک و نیمه سبک و فعالیت‌های شیلاتی احتیاط شود.

در هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. همچنین هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.
انتهای پیام/

کد خبر: 1092068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =