جدیدترین رنگبندی کرونایی در ایران/ ۲۵ استان در وضعیت هشدار قرار دارند

درحالی تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد که وضعیت همه‌گیری کرونا دوباره در شرایط بحرانی قرار گرفته و شهرستان‌های کشور به دلیل بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هموطنان یکی بعد از دیگری تغییر وضعیت داده و نارنجی و قرمز می‌شوند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، تعطیلات نوروزی 1400 نیز امروز به پایان می‌رسد و از فردا دوباره فعالیت رسمی در سراسر کشور آغاز می‌شود این درحالی است که براساس آمارهای رسمی منتشر شده وزارت بهداشت هم اکنون کشورمان در آستانه شروع پیک چهارم همه‌گیری ویروس منحوس قرار گرفته و درصورت بروز این اتفاق احتمال افزایش قابل توجه تعداد متوفیان این بیماری دور از انتظار نیست.

به این ترتیب و براساس افزایش سفرهای نوروزی در کشورمان ویروس منحوس کرونا آنهم از نوع جهش یافته انگلیسی در جای جای ایران زمین دست به دست شده و شاهد مثال آنهم تغییر وضعیت رنگبندی شهرستان‌ها با سرعتی قابل توجه و همچنین افزایش تعدادموارد بستری حاد در شهرستان‌های گردشگرپذیر است.

بنابراین مسئولان وزارت بهداشت براساس آمارهای استخراج شده از روند تغییر وضعیت همه‌گیری در شهرستان‌های کشور روز گذشته رسما اعلام کردند  تا پایان روز 12 فروردین 1400  32 شهرستان قرمز و 85 شهرستان نارنجی قرار گرفته و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت "از" و "به" شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است شده است.

از سوی دیگر اگرچه براساس همین اطلاعات هنوز  272 شهرستان در وضعیت زرد و 59 شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند، اما به گفته مسئولان شرایط فعلی شهرستان‌های یاد شده که کم‌خطرتر از سایر بخش‌ها با رنگ آبی و زرد معرفی شده‌اند با درنظر گرفتند روند همه‌گیری و افزایش سرعت انتقال بیماری کاملا معنادار درحال تغییر بوده و احتمال ورود به رنگ نارنجی و حتی قرمز آنها در روزهای آینده بخصوص دو هفته پایانی فروردین دور از انتظار نیست.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت با توجه به احتمال موج چهارم کرونا در کشور، شهرستان‌های خوی و نقده (آذربایجان غربی)، شاهین شهر و میمه، فلاورجان، لنجان و نجف‌آباد (اصفهان)، پردیس و شهریار (تهران)، بروجن (چهارمحال و بختیاری)، لالی (خوزستان)، خرمدره (زنجان)، سپیدان (فارس)، دلفان (لرستان) و قائم شهر (مازندران) به‌زودی در وضعیت قرمز قرار خواهند گرفت.

از سوی دیگر شهرستان‌های تبریز، چاراویماق و مرند (آذربایجان شرقی)، پلدشت، پیرانشهر و چالدران (آذربایجان غربی)، آران و بیدگل، سمیرم و کاشان (اصفهان) ایوان (ایلام)، بینالود، سبزوار و مشهدمقدس (خراسان رضوی)، دامغان، سمنان و شاهرود (سمنان)، کوه‌چنار، گراش و لارستان (فارس)، قم (قم)، سنندج (کردستان)، شهربابک (کرمان)، پاوه (کرمانشاه)، بندرگز و گرگان (گلستان)، رودبار، فومن و لاهیجان (گیلان)، پلدختر، چگنی، رومشکان و کوهدشت (لرستان)، آمل، جویبار، رامسر، ساری و گلوگاه (مازندران)، آشتیان و زرندیه (مرکزی)، بندرلنگه، قشم و میناب (هرمزگان)، تویسرکان، فامنین و کبودرآهنگ (همدان)، تفت و مهریز (یزد) به زودی در وضعیت نارنجی قرار خواهند گرفت.

برهمین مبنا با درنظر گرفتن تغییر رنگبندی سریع در استان‌های مختلف کشورمان وزارت بهداشت رسما اعلام کرده که استان‌های آذربایجان‌ شرقی، آذربایجان‌ غربی، ایلام، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، کردستان، کرمانشاه، گلستان، مازندران و هرمزگان در وضعیت قرمز قرار دارند.

از سوی دیگرآمارها نشان می‌دهد استان‌های تهران، فارس، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان، همدان، یزد و خراسان شمالی نیز در وضعیت هشدار قرار گرفته‌اند.

البته افزایش احتمال آغاز پیک‌چهارم همه‌گیری در ایران عاملی بوده تا مسئولان وزارت بهداشت در بسیاری از مراکز درمانی نسبت به بررسی شرایط وضعیت تجهیزات و آمادگی پرسنل درمانی اقدام کرده و نتایج را برای برنامه‌ریزی مدیریت این پیک مورد ارزیابی قرار داده‌اند. به عنوان مثال دکتر جان بابایی با اشاره به لزوم آمادگی تمامی بیمارستان‌های استان تهران برای مواجهه با پیک‌های بعدی کرونا، وضعیت تخت‌ها در مراکز درمانی استان را مورد بررسی قرار داده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1092085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =