اقتصاد دانش‌بنیان باید درون‌زا باشد/ بودجه دولتی در حد هُل‌دادن حوزه پژوهش

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه دولتی، صرفا در حد هل دادن حوزه پژوهش و فناوری است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کشور ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند تحولات علمی در بخش‌های مختلف است. البته که در سال‌های پس از انقلاب اسلامی با وجود تحریم‌های متعدد و سنگ‌اندازی‌های فراوان در مسیر پیشرفت‌های علمی، شاهد رشد قابل قبولی در حوزه علمی و پژوهشی هستیم. با این اوصاف اما هنوز تا رسیدن به حد مطلوب فاصله زیادی وجود دارد زیرا به عقیده برخی کارشناسان، سیاست گذاری عمومی و برخی قوانین کشور، توانایی تسهیل فرآیندهای علمی را ندارد و حتی در برهه‌هایی، موجب کاهش سرعت رشد علمی شده‌اند.

در همین خصوص، روح الله متفکرآزاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره لزوم حمایت مجلس شورای اسلامی از جهش علمی و حمایت از فناوران اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی در این راستا دو وظیفه تقنین و نظارت را برعهده دارد؛ در حوزه تقنین، طرح جدیدی با عنوان «جهش تولید دانش بنیان» پیشنهاد شده است که می‌تواند مسیر حرکت شرکت‌های دانش بنیان را فعال کند و خلاهای قانون قبلی را برطرف خواهد کرد.

وی افزود: در بودجه ۱۴۰۰ تسهیلات خاصی به منظور حمایت فناوران و فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته شده است؛ در حوزه نظارت نیز به صورت همه جانبه در کنار فناوران هستیم و هرکجا که خلایی وجود داشته باشد، معرفی‌ها و حمایت‌های لازم را انجام خواهیم داد.

متفکرآزاد با اشاره به حمایت مالی از حوزه فناوری و دانش بنیان ادامه داد: سهمی از GDP کشور باید در اختیار حوزه دانش، پژوهش و تحقیقات باشد؛ با این حال معتقدم که بودجه دولتی، صرفا در حد هول دادن حوزه پژوهشی و تحقیقات است. اما آن چیزی که چرخ اقتصاد دانش بنیان را می‌چرخاند، درون‌زا بودن آن است و باید بستر مناسب را برای آن فراهم کنیم زیرا که اقتصاد دانش بنیان موجب تولید ثروت خواهد شد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حاکمیت باید ریسک سرمایه‌گذاری در حوزه دانش بنیان را برعهده بگیرد؛ یعنی نظام باید پای کار بیاید و سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان را در دستور کار قرار دهد. بخش خصوصی توانایی ریسک در حوزه دانش بنیان را ندارد بنابراین حاکمیت باید فاصله بین بخش خصوصی و حوزه دانش بنیان را با حمایت و تسهیلات پر کند. مجلس یازدهم نیز به دنبال همین فرآیند است به طوری که در بودجه ۱۴۰۰، ردیف خاصی را برای این حوزه در نظر گرفته است.

وی با بیان این که مراکز علمی و شرکت‌های دانش‌بنیان توانایی لازم در جهت پیشرفت علمی و خنثی سازی تحریم را برعهده دارند، گفت: بنده به عنوان یک چهره علمی و شناختی که وضعیت موجود دارم، باید بگویم که در توانایی مراکز علمی و شرکت‌های دانش بنیان در حوزه خنثی‌سازی تحریم نباید شک کنیم.

متفکرآزاد تاکید کرد: دولت‌ها به ویژه دولت جدید، وظیفه دارد که قطارِ تقنینی مجلس شورای اسلامی در زمینه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را به حرکت در آورد. بخشی از این فرآیند نیز برعهده بخش خصوصی است که با قدرت باید وارد عمل شوند و بخش دیگر، بر عهده نخبگان و فناوران کشور است. نظام آموزش عالی نیز باید آموزش‌های خود را به سمت شکوفایی ابتکارات و آموزش‌های نوآورانه حرکت دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1092099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =