موج چهارم کرونا در دو استان آغاز شده است

رئیس‌جمهور گفت: موج چهارم در دو استان آغاز شده و در برخی استان‌ها هم اگر مراعات نشود، ممکن است وارد این موج بشویم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور امروز (شنبه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: مجموعه خریدهای شب عید، رفت و آمد ایام نوروز و سفرهای آن ممکن است ما را با مشکلاتی مواجه کرده باشد. امروز در بررسی‌ها دیدیم که متاسفانه در دو استان موج چهارم این پاندمی آغاز شده و برخی استان‌های دیگر هم اگر مراقبت نشود ممکن است وارد موج چهارم بشوند.

وی با اشاره به اینکه در روز طبیعت هم مردم هم مسئولان به وظایف خود به درستی عمل کردند بیان کرد: اکثریت قاطع مردم مراعات کردند و از خانه بیرون نرفتند و مامورین که موظف بودند به مردم تذکر بدهند تشکر می‌کنیم. امیدواریم سال‌های بعد شرایط مناسب شود و مردم بتوانند جبران کنند.

رئیس جمهور گفت: در سال ۱۴۰۰ که سال پایان قرن است اگر به کل قرن نگاه کنیم، بی‌تردید یکی از حوادث بسیار مهم در این قرن همین پاندمی کرونا بوده است. این حادثه و این بیماری یکی از مسائل بسیار بزرگ است و امروز می‌بینیم که چه جمعیت زیادی مبتلا شدند و چه جمعیت زیادی در مجموع از دست رفتند. نزدیک به سه میلیون نفر جان خود را از دست داده‌اند، البته خیلی افراد هم مبتلا بودند و تست ندادند و از بین رفتند، بنابراین آمار مرگ و میر بسیار بالاتر است.

روحانی با اشاره به اینکه ایران در کنار پاندمی کرونا مسئله دیگری نیز داشته است، بیان کرد: ایران در این سال‌ها دو حادثه بی نظیر را گذرانده است. یکی پاندمی کرونا بود که بسیاری از کشورهای جهان را گرفتار کرد و ایران هم به آن مبتلا شد. در کنار آن ایران، تروریسم و جنگ اقتصادی را تجربه کرده که کشور دیگری با آن درگیر نبوده است.

وی با تاکید بر اینکه جنگ اقتصادی، موضوعی بی نظیر در قرن اخیر بوده است، اظهار کرد: سه سال جنگ اقتصادی مداوم در صد سال اخیر کشور ما بی‌نظیر بوده است و در سراسر دنیا هم کم اتفاق افتاده است. پس مردم ما در این سه سال پایانی قرن با دو معضل بزرگ مواجه بودند و سختی‌های زیادی را متحمل شدند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه هم کرونا و هم جنگ اقتصادی فشار زیادی به مردم وارد کرد، گفت: البته مردم در هر دو زمینه با ایستادگی، مقاومت، وحدت، کمک‌های مومنانه، تلاش و فداکاری کادر درمان در مجموع کارنامه قابل قبولی دارند؛ هم در مبارزه با بیماری هم در مقابله با جنگ اقتصادی. طبیعی است که در یک بیماری مسری و خطرناک، عده‌ای جان خود را از دست می‌دهند و سلامت برخی دچار مشکل می‌شود. همچنین در جنگ اقتصادی نیز زندگی بسیاری از مردم با مشکل مواجه می‌شود.

روحانی افزود: با وجود همه مشکلات، همواره و در همه مراحل و هرجا که مشکلی پیش آمده، قبل و بعد از انقلاب، جنگ‌های جهانی و سایر مسائل، قدرت ملی ما یک قدرت بسیار مهم و قابل افتخاری بوده است. وقتی ملت ما تصمیم گرفته، کنار هم قرار گرفته و ایستادگی کرده، ولو با چنگ و دندان، ملت موفق شده و توانسته از مشکلات خارجی، طبیعی و هر آنچه بوده عبور کند و آنها را پشت سر بگذراند.

وی درباره عمر باقیمانده از دوران مسئولیت دولت گفت: در چهار ماه باقیمانده از استقرار دولت، همچنان یکی از اولویت‌های ما، مقابله با این پاندمی است. با همه توان تلاش می کنیم که این ویروس را در حد توان و امکان، مهار و کنترل کنیم. حتما این چهار ماه، یعنی روزهای پایانی دولت شرایط نسبتا قابل قبولی خواهیم داشت.

رئیس‌جمهور با اشاره به برنامه‌های واکسیناسیون اظهار کرد: با برنامه‌هایی که برای واکسن‌های وارداتی و واکسن‌های تولید داخلی انجام شده است، شرایط نسبتا خوبی در پیش خواهیم داشت. اگر واکسن‌ها به موقع، در آخر بهار یا ابتدای تابستان به دست ما برسد و واکسیناسیون انجام بگیرد، به یکی از اهداف خود در این چهار ماه باقیمانده رسیده‌ایم.

روحانی چهار اصل را اولویت چهار ماه باقیمانده از دولت دانست و گفت: مقابله با ویروس کرونا، شکستن تحریم اقتصادی، بهبود معیشت مردم و تکمیل و پایان یافتن طرح‌های مهم اقتصادی که باید آنها را افتتاح کنیم چهار هدفی هستند که در اولویت فعالیت‌هایی هستند که در این چهار ماه آنها را دنبال خواهد کرد.  

وی با تاکید بر اینکه کرونا سبک جدیدی از زندگی را برای همه به همراه آورده است، خاطرنشان کرد: همه دنیا را می‌بینیم که از شرق تا غرب، سبگ زندگیشان کم و بیش تغییر کرده است. تغییر سبک زندگی از تبعات این پاندمی بود.

رئیس جمهور گفت: این تغییر می‌تواند تحمیلی باشد و گاهی ناچاریم با آن مراعات کنیم. کرونا مثلا در مراکز عبادی، آموزشی، بازار و کسب و کار،  شرایط تحمیلی را در این مدت تحمل کرده است.

روحانی ضمن بیان اینکه تا زمانی که این بیماری وجود دارد  چاره ای نداریم این سبک تحمیلی را رعایت کنیم، افزود: اگر به این سبک جدید از زندگی عمل نکنیم، ضرر خواهیم کرد. تا زمانی که مشکل کرونا حل شود باید با مشکلات کنار بیاییم و صبور باشیم.

وی با اشاره به اینکه تصورات ابتدایی نسبت به کوید-۱۹ محقق نشده است، گفت: ابتدا تصور می‌شد برای این بیماری داروی طبیعی یا شیمیایی پیدا می‌شود اما خُب نشد و بشر به یک دارو نرسید. ویروس هم مقاومت کرد، از بین نرفت، ایستاد و حتی جهش هم پیدا کرد. بعضی ویروس‌ها یک دوره زمانی دارند و بعد از مدتی از بین می‌روند؛ اما این ویروس رفتنی نبود و الان یک سال و چند ماه است که ایستادگی کرده و بدتر هم شده است.

رئیس جمهور ادامه داد: گونه جدید این ویروس که اسم آن انگلیسی، برزیلی، آفریقایی و... خطرناک تر و بدتر است. در دو استانی که موج چهارم آغاز شده است، آمار به صورت خطی و نه منحنی بالا می‌رود. خط مستقیم در نمودار معنایش این است که چقدر خطر زیاد است و آلودگی را چقدر سریع پخش می‌کند. امروز شاهد هستیم که در بعضی بیمارستان‌ها یک نفر مراجعه نمی‌کند بلکه کل خانواده با هم مبتلا می‌شوند.

روحانی تنها راه مقابله با کرونا را توانمندی دانست و تاکید کرد: باید مردم و جامعه را آماده و توانمند کنیم تا در برابر این ویروس قدرتِ ایستادگی داشته باشند. این توانمندی راه‌های مختلفی دارد، یکی از بهترین راه‌های آن واکسن است که بدن فرد را مقاوم و در برابر ویروس توانمند می کند.

وی از جزئیات واکسن کرونا خبر داد و اظهار داشت: امروز ساخت واکسن و واردات آن، به عنوان اولویت مهم کشور مورد توجه همه دستگاه‌های مسئول است و همه این موضوع را دنبال خواهند کرد.

رئیس جمهور تاکید کرد: مردم بدانند با کمترین علامت باید ارتباط خود را با دوستان و اقوام قطع کنند و همچنین به پزشک مراجعه کنند. البته این ویروس علائم بسیار مختلفی از جمله بدن درد، مشکلات تنفسی و گوارشی، حس بویایی و چشایی و غیره دارد.

روحانی با تاکید بر اینکه مسئله دورهمی ها و تجمعات همچنان یک خطر بزرگ تلقی می شود، خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع ویروس جهش یافته در جامعه، باید به نحوه برگزاری تجمعات و دورهمی ها به خصوص در فضای بسته توجه شود. تعهد و مسئولیت پذیری ملت ما در این ماه‌ها اجرایی و عملی شده باید به طرز دقیق تری ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه آمار، خبر از کاهش عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی را می‌دهد، گفت: کاهش عمل به دستورالعمل‌ها یعنی موج جدید و خطر جدید. وقتی مراعات و عمل به دستورالعمل ها زیر شصت درصد می شود، خطر بسیار جدی و نزدیک است.

رئیس جمهور اظهار داشت: هروقت مردم، عادی انگاری کردند، ویروس را دست کم گرفتند و تصور کردند مشکل برطرف شده، با یک معضل بسیار جدی مواجه شده‌ایم. به خصوص مراقبت از سالمندان و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه در جلسه امروز ستاد ملی مبارزه با کرونا گزارشی از شرایط استان ها داده شد، افزود: همچنین شرایط ویروس جهش‌یافته و اقدامات لازم در استان‌هایی که پیک در آنها آغاز شده یا در معرض پیک جدید کرونا هستند مورد بررسی قرار گرفت. بنابراین در جلسه تاکید شد با همه قدرت برای قرنطینه ماندن کسانی که تست آنها مثبت شده، تلاش کنیم.

رئیس جمهور شکستن قرنطینه از سوی کسانی که تست کرونای آنها مثبت شده را یک تخلف برشمرد و گفت: این کار خیلی خطرناکی است و ما باید برخورد شدیدی بکنیم. در استفاده از قطار، اتوبوس و هواپیما افراد چک می شوند و از حضور آنها ممنوع می شود. اما کسانی که از وسیله نقلیه شخصی استفاده می کنند قابل بررسی نیستند. برخورد قاطعانه با این متخلفین را ضروری است.

روحانی بیان اینکه در دستورالعمل‌های ستاد ملی هیچ دوگانگی وجود ندارد، گفت: دستورالعمل‌ها برای همه کشورها یکی است که بگوییم دستورالعملی برای یک کشور است برای کشور دیگر نیست نه اینگونه نیست.

وی افزود: در حال حاضر برای ۴۰ کشور دستورالعمل‌های ویژه داریم و اجرا می‌کنیم. کسی که از سفر می آید دستورالعمل‌ها برای آنها اجرا می شود، ‌بر همین اساس هلال احمر و وزارت بهداشت و نیروهای کمکی در مرزها مستقر هستند و مراقبت می‌کنند که کسانی وارد می‌شوند، مبتلا نباشند.  

رئیس جمهور ضمن اشاره به اینکه به زودی ماه مبارک رمضان فرا خواهد رسید، بیان کرد: در جلسه امروز تصمیم گرفته شد در مناطقی که آبی و زرد هستند برگزاری مراسم مذهبی با اجرای دقیق همه پروتکل‌های بهداشتی آزاد است. برگزاری این مراسم ها برای مناطق نارنجی و قرمز ممنوع است، البته تا شب‌های قدر فرصت باقی است و ممکن است تصمیم خاصی برای شب های قدر اتخاذ شود. تصمیم فعلی برای فعالیت مراکز عبادی با توجه به بررسی‌ها و تصمیم گیری قرارگاه و ستاد ملی مبارزه با کرونا به این شکل است.

روحانی در پایان با بیان اینکه امیدواریم روزهای آتی روزهای سختی برای مردم نباشد، گفت: تشکر می کنیم از همه کادر درمان که چهارده ماه است در رنج و زحمت فراوانی در مسیر مبارزه با این ویروس هستند، استانداران، فرماندارن، بخشداران، مسئولان، نیروهای انتظامی و نیروهای مسلح، صدا و سیما و همه کسانی که در این مدت در این امر بسیار مهم به صورت منظم و مداوم در تلاش هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1092127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =