بیماری و مرگ سوغات نوروز 1400

اوایل اسفندماه 99 آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا در آستانه کاهش بود؛دلخوش به کنترل این ویروس منحوس بودیم که عیددیدنی و سفرهای نوروزی بساط این دلخوشی را برچید؛ مسئولان وزارت بهداشت تذکر دادند اما چه فایده وقتی مردم و مسئولان سایر دستگاه‌ها گوش شنوایی برای این هشدارها نداشتند، حالا فوتی‌های کرونا سه رقمی و آمار بستری صعودی شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران،  بیش از یکسال از ورود ویروس کرونا به ایران می‌گذرد و حالا باید با موج چهارم کرونا در کشور دست و پنجه نرم کنیم زیرا خریدهای شب عید، مهمانی‌ها، سفرها، عدم رعایت پروتکل‌ها و ازدحام‌ها مردم در خیابان‌ها و وسایل نقلیه عمومی دوباره میزان ابتلا به کرونا را افزایش داد و دوباره باید شاهد روند صعودی ورودی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی باشیم.  
هنوز چند ماهی از کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا نگذشته بود که بازهم به عید رسیدیم و علی رغم قسم و التماس‌های مکرر وزیر بهداشت برای در خانه ماندن، مردم کوله بار سفر بستند و به جاده‌ها زدند حتی جریمه نقدی و هشدارهای پلیس هم کار ساز نبود؛  البته نباید بی‌توجهی وزیر کشور به درخواست‌ها و آمارهای وزیر بهداشت را نادیده گرفت که نه تنها مانع از انجام سفرهای نوروزی نشد بلکه حتی نسبت به نامه وزیر بهداشت مبنی بر توقف سفرهای زمینی و هوایی ترکیه به مدت یک هفته و انجام تست کرونا برای اتباع کشور ترکیه که قصد ورود یا خروج از ایران را دارند را نادیده گرفت و در این ایام تورهای گردشگری از فرصت استفاده کرده و کسادی کاسبی یکساله خود را یک شبه جبران کردند.  

تردد مسافران در جاده‌های کشور به راحتی رنگ بندی استان‌ها و شهرها را تغییر داد و کرونای انگلیسی برای چندمین روز متوالی جان بسیاری از مردم را به لب رساند به طوری که آمار ابتلا افزایش یافت و آمار مرگ و میر بالاخره سه رقمی شد و بازهم شاهد فشار مضاعف به کادر درمان و تراکم بیماران در بیمارستان‌های کشور خواهیم بود؛ به طوری که طبق آمارهای رسمی وزارت بهداشت در ۲۴ ساعت روز گذشته ۱۱ هزار و ۶۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی و رکورد مرگ‌ومیر نیز پس از سه ماه مجدداً سه رقمی شد و با فوت ۱۱۷ بیمار دیگر مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۲ هزار و ۸۷۶ مرگ رسید.

ناگفته نماند که براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا، در طول کی هفته اخیر شاهد افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی ورودی بیماران بستری و سرپایی در تهران بودیم؛ این در حالیست که اوایل اسفندماه سال گذشته آمار ابتلا به کرونا و فوت ناشی از این بیماری روند کاهشی داشت؛ متاسفانه عدم رعایت مردم و بی توجهی دستگاه‌های مختلف به هشدارها و تذکرات وزارت بهداشت عامل اصلی شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور است.  

سفر به ترکیه را یک هفته متوقف کنید

وزیر بهداشت با توجه به شیوع گسترده بیماری کووید ۱۹ در کشور ترکیه با ویروس موتاسیون یافته، در نامه‌ای به وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با بیماری کرونا، بر ضرورت توقف یک هفته‌ای ایاب و ذهاب از طریق مرزهای هوایی و زمینی با کشور مذکور و لزوم همکاری استانداران در این زمینه، تاکید کرد.
در متن نامه سعید نمکی خطاب به دکتر رحمانی فضلی آمده است: «با توجه به شیوع گسترده بیماری covid-۱۹ در کشور ترکیه با ویروس موتاسیون یافته، ضروری است، حداکثر تا ۴۸ ساعت آینده به مدت یک هفته ایاب و ذهاب از طریق مرزهای هوایی و زمینی با کشور مذکور متوقف گردد. بدیهی است شهروندان ایرانی که در ترکیه به سر می‌برند و قصد ورود به کشور را دارند و همچنین اتباع کشور ترکیه که در ایران بوده و قصد خروج از کشور را دارند، می‌توانند با رعایت پروتکل های مربوطه و انجام تست PCR و اطمینان از عدم آلودگی اقدام به ورود و خروج نمایند. ضمناً جهت هموطنانی که از مرزهای زمینی و هوایی وارد کشور می شوند، ایجاد قرنطینه برای موارد مشکوک یا مثبت ضروری خواهد بود. خواهشمند است دستور فرمایید، استانداران محترم در این زمینه همکاری و مساعدت لازم را به عمل آورند.»

کرج و تهران قرمز می‌شوند

صبح امروز وزارت بهداشت جدول رنگ‌بندی رسمی شهرستان‌های کشور در ۱۴ فروردین ماه را اعلام کرد و نسبت به روند سرعتی و افزایشی بستری‌های کرونا هشدار داد زیرا در حال حاضر ۴۷ شهرستان قرمز، ۱۲۶ شهرستان نارنجی، ۲۴۷ شهرستان زرد و ۲۸ شهرستان آبی هستند. همچنین روند بستری در اکثر نقاط کشور به سرعت افزایشی است و به زودی شهرهای بیشتری از جمله تهران، کرج و اصفهان قرمز خواهد شد.

موج چهارم کرونا؛ مبتلا می‌شوید و می‌میرید

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت نیز با اشاره به افزایش موارد بیماری کرونا در کشور، گفت: قطعا وارد موج چهارم کرونا شده‌ایم و با توجه به افزایش بیماران سرپایی و بستری فعلا پیش‌بینی می‌کنیم در ۴ هفته آینده روند موارد سرپایی، بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری در کشور صعودی خواهد شد.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت تنها یک راه حل موجود را رعایت دستورالعمل‌ها دانست و گفت: مواجهه با دیگران در دورهمی، رستوران، اداره و... باید کنترل شود و ما باید حساب کنیم نسبت به شرایط عادی چقدر کمتر با دیگران در تماس هستیم. وظیفه داریم این تماس را کاهش داده و از ماسک استفاده کنیم و اصول بهداشتی را رعایت کنیم. همچنین اگر مردم بتوانند از ۲ ماسک متفاوت استفاده کنند بهتر است، اما حتی داشتن یک ماسک هم خیلی خوب است و اصل اساسی رعایت فاصله حدود دو متری با سایرین است.  

حریرچی تاکید کرد: کسانی که تاکنون نکات بهداشتی و توصیه‌ها را رعایت کردند یعنی خانواده‌ها، شهرها و گروه‌ها اکنون بیشتر در معرض آسیب هستند؛ زیرا دیگران به دلیل عدم رعایت مبتلا شدند، زجر کشیدند و کشته دادند و تا حدودی ایمنی پیدا کردند؛ در حالی که کسانی که خوب رعایت کردند نباید فکر کنند که ۱۳ ماه رعایت کردند حالا می‌توانند برای مدتی هم رعایت نکنند؛ چراکه مبتلا می‌شوند و فوت می‌کنند.

جریمه میلیونی در انتظار ۱۵ هزار ناقض  قرنطینه

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به روند صعودی ابتلا به کرونا در کشور گفت: روند ابتلا به بیماری در ۱۱ استان کشور صعودی است و هم اکنون البرز و ایلام وارد پیک کرونا شدند و خیز بلند در آنجا آغاز شده است؛ برخی استان‌ها هم در آستانه ورود به پیک جدید هستند.  
استان‌های مازندارن، گیلان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی و لرستان در آستانه ورود به موج جدید بیماری هستند و سایر استان‌ها هم کم و بیش روند صعودی دارند و در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، زنجان، فارس، سمنان و خراسان جنوبی روند صعودی آغاز شده است و در هفته آینده یا ۱۰ روز آینده تاثیر سفرها بر افزایش شیوع بیماری در کشور را مشاهده خواهیم کرد.  
هم اکنون میزان بستری در بیمارستان‌ها از مرز ۱۳۰۰ نفر گذشته و این نشان می‌دهد در ۱۰ روز آینده مرگ‌های ۳ رقمی ادامه‌دار می‌شود و از این پس از ۱۰ روز آینده مرگ و میر کمتر از ۱۰۰ نفر کمتر داشته باشیم و مرگ‌ها بیش از ۱۰۰ نفر روزانه باشد.متاسفانه بیش از ۱۵ هزار کرونا مثبت در این ایام نقض قرنطینه کردند که کد ملی آنها مشخص است و به مراجع قانونی اطلاع دادیم و به ازای هر روز ۲۰۰ هزارتومان جریمه می‌شوند و برخورد لازم صورت خواهد گرفت.

فوتی‌های کرونا سه رقمی شد

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به ۳ رقمی شدن آمار جان باختگان کرونا، گفت: ۱۱۷ نفر از هموطنان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادیم؛ از ظهر ۱۲ فروردین تا ظهر ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۶۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۳۳۰ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۹۰۸ هزار و ۹۷۴ نفر رسیده است. متأسفانه در طول این بازه زمانی، ۱۱۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۲ هزار و ۸۷۶ نفر رسید.  

انتهای پیام/

کد خبر: 1092151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =