لزومی به رسانه‌ای کردن مفاد سند همکاری چین با ایران نیست

مسئول بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین گفت: دولت تمایلی به انتشار مفاد سند همکاری ایران و چین  ندارد چراکه اصرار برخی سیاسیون مبنی بر رسانه‌ای شدن مفاد این قرارداد کاملا سیاسی‌کاری است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در چند روز گذشته مخالفت‌هایی توسط کاربران و سیاسیون در شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها با سند همکاری 25 ساله ایران و چین شده است. افکار عمومی خواستار شفافیت و رسانه‌ای شدن مفاد این سند توسط دولت بود در حالی که دولتمران نیز دلایلی برای رسانه‌ای نکردن این سند مطرح کرده‌اند.

مهدی بشکوه در گفت‌وگو با ایسکانیوز با اشاره به سند همکاری 25 ساله بین ایران و چین بیان کرد: چین و کشورهای آسیایی نسبت به کشورهای غربی و آمریکا شرکای اقتصادی مطمئن و مناسبی برای کشورهای مستقل مانند ایران هستند. 

وی با بیان اینکه همکاری با چین برای ایران سودمند است، گفت: چین بازار مصرف بزرگ و مناسبی برای فروش محصولات نفتی و غیرنفتی تولید داخلی است. همچنین برای خرید محصولات وارداتی مورد نیاز کشور نیز چین می‌تواند منبع  تامین کننده مناسب و در دسترسی باشد.

مسئول بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین چین را شریک اقتصادی مناسبی برای ایران دانست و گفت: دولت و سایر نهادهای سیاست‌گذار و تصمیم‌گیر نیز باید از همکاری ایران و چین حمایت کنند. 

وی با تاکید بر اینکه کشورهای غربی یا آمریکا از روابط اقتصادی با کشورهای درحال توسعه، برای امتیازگیری و باج‌گیری سوءاستفاده می‌کند عنوان کرد: غرب در سال‌های گذشته بارها با ایران چنین رفتار باجگیرانه‌ای داشته‌ است.

بشکوه ادامه داد: غرب و آمریکا برای رسیدن به اهداف ناحق و خواسته‌های سیاسی خود، روابط اقتصادی با ایران را به گروگان گرفته‌اند و ایران را به فسخ قراردادهای اقتصادی تهدید کرده‌اند.

مسئول بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین درباره مخالف‌های گستره برخی از سیاسیون، رسانه‌ها و افراد در جامعه با سند همکاری 25 ساله ایران و چین عنوان کرد: علت اصلی مخالفت افراد با این همکاری به خاطر این است که آنها بیش اندازه به بهبود روابط با آمریکا و غرب امیدوار هستند. آنها با قرارداد بلندمدت  اقتصادی با کشورها مخالفت ندارند بلکه معتقدند که به جای چین یا سایر کشورهای آسیایی با کشورهای اروپایی و آمریکا قرارداد همکاری بسته شود.

وی با بیان اینکه آمریکا با ماهیت جمهوری اسلامی ایران مشکل دارد، گفت: آمریکا هیچ زمانی نمی‌تواند هم‌پیمان مناسب و مطمئنی از نظر اقتصادی، سیاسی و امنیتی برای ایران باشد. برخی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند که می‌توان روابط با آمریکا را گسترش داد. این کشور همچنان ایران را مستعمره خود می‌داند چراکه بعد از جنگ جهانی دوم به غارت اموال ایران عادت کرده‌ است. 

بشکوه با اشاره به اینکه آمریکا تا زمانی که مجدد ایران را مستعمره خود نکند، به تحریم اقتصادی و دشمنی با انقلاب اسلامی ادامه می‌دهد، گفت: افکار عمومی یا برخی جریانات سیاسی باید بپذیرند که باید با کشورهایی که از نظر اقتصادی از آمریکا قوی‌تر هستند، همکاری بیشتری داشته باشیم.

مخالفت با همکاری ایران و چین سیاسی‌کاری است

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این پرسش که چرا دولت تمایلی به شفاف‌سازی یا رسانه‌ای کردن مفاد سند همکاری 25 ساله ایران و چین ندارد، گفت: توافق‌های اقتصادی یا سیاسی ایران با سایر کشورها در مدت یک سال بی‌شمار است؛ اما افکار عمومی به دنبال شفافیت در این قراردادها نیست و حساسیتی نسبت به مفاد این قراردادها وجود ندارد. دولت تمایلی به انتشار مفاد سند همکاری ایران و چین ندارد چراکه اصرار برخی سیاسیون مبنی بر رسانه‌ای شدن مفاد این قرارداد کاملا سیاسی‌کاری است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: گاهی لزومی ندارد که جز به جز مفاد قراردادهای اقتصادی، سیاسی یا بین‌المللی رسانه‌ای شود، همان گونه که بندهای معاهده برجام نیز برای مردم رسانه‌ای نشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1092214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =