برنامه فرهنگی خاصی برای سال جدید نداریم/ سیاست‌گذاری فرهنگی یعنی چه؟

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه یزد گفت: برنامه‌های فرهنگی دانشگاه نسبت به سال گذشته، تفاوت چندان زیادی نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شرایط کرونایی کشور و تعطیلی مراکز آموزشی، سبب شده تا فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها نیز دستخوش تغییرات زیادی شود. در این بین دانشگاه‌هایی هستند که با تغییر ریل سیاست‌گذاری فرهنگی دانشگاه، فعالیت‌هایی را در دستور کار قرار داده‌اند تا حوزه فرهنگ به عنوان یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری مورد غفلت واقع نشود. در عین حال اما برخی دانشگاه‌ها، اعتقاد زیادی به تغییر سیاست‌های فرهنگی دانشگاهشان متناسب را شرایط روز و اقتضاعات جامعه ندارند و بر همان پاشنه سابق می‌چرخد.

در همین رابطه، محمد فرشی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه یزد در گفت‌‎وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره سیاست گذاری‌های فرهنگی این دانشگاه در سال جدید اظهار کرد: ما طبق روال گذشته برنامه‌های فرهنگی را با محوریت فضای مجازی پیش می‌بریم و برنامه‌های فرهنگی دانشگاه نسبت به سال گذشته، تفاوت چندان زیادی نخواهد داشت.

وی افزود: دانشگاه یزد در زمینه انتخابات نیز چندین برنامه را با همکاری و محوریت تشکل‌های دانشجویی در دستور کار قرار داده است؛ چندین جلسه را با حضور تشکل‌های دانشجویی برگزار کرده‌ایم تا فعالیت‌ آن‌ها ساماندهی شود. قبل از تعطیلات نوروز نیز نامه‌ای را در خصوص وظایف و فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی ابلاغ کرده‌ایم و تشکل‌ها براساس این نامه، برنامه‌های انتخاباتی خود را اجرایی خواهند کرد.

فرشی با اشاره به فعالیت کانون‌های دانشجویی ادامه داد: دانشگاه یزد دارای ۱۳ کانون فرهنگی در حوزه‌های مختلف از جمله فیلم و عکس، مهرآور، خیریه و... است که برنامه‌های آن‌ها نیز نسبت به گذشته تفاوت چندانی نداشته است. البته کانون فیلم و عکس دانشگاه از بقیه کانون‌ها فعالیت بیشتری دارد و در زمینه تولید محتوای مجازی و نقد و بررسی فیلم‌ها اقدامات خوبی داشته است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه یزد در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا برنامه‌های فرهنگی متناسب را شرایط و اقتضائات روز تبیین نشده، تصریح کرد: معاونت فرهنگی نمی‌تواند به بخش‌های مختلف دانشگاه مانند کانون‌های فرهنگی، ابلاغ کند که باید برنامه خاصی را اجرا کنند؛ درواقع بخش‌های فرهنگی دانشگاه براساس برنامه و روال قبلی، برنامه‌های خود را اجرا می‌کنند و معاونت فرهنگی صرفا تسهیلات خاصی را برای فعالیت آن‌ها در نظر می‌گیرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره لزوم سیاست گذاری از سوی معاونت فرهنگی و دانشجویی اضافه کرد: معنای سیاست گذاری را متوجه نمی‌شوم. وظیفه اصلی معاونت فرهنگی، حمایت از برنامه‌های فرهنگی است و موضوع سیاست گذاری جایگاه خاصی ندارد؛ این حمایت‌ها شامل تخصیص بودجه و فراهم سازی امکانات لازم برای فعالیت‌های فرهنگی می‌شود و این فعالیت‌ها بدون حمایت معاونت فرهنگی انجام شدنی نیست.

فرشی درباره چگونگی حمایت از بخش‌های فرهنگی دانشگاه گفت: تمامی مکانیزم‌های حمایتی از بخش‌های فرهنگی، در آیین‌نامه فرهنگی دانشگاه آمده است. کانون‌های فرهنگی دارای استاد مشاور هستند و پس از برگزاری انتخابات، برنامه‌های آن‌ها توسط استاد مشاوران فرهنگی تایید می‌شود. پس از آن نیز معاونت فرهنگی برای اجرای این برنامه‌ها از کانون‌ها حمایت خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1092221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =