کلاب‌هاوس؛ ابزاری برای آموزش آنلاین آینده

کلاب‌هاوس یک برنامه شبکه اجتماعی است که در قالب کلونی‌های صوتی به کاربرانش امکان داده شکل جدیدی از ارتباطات را تجربه کنند، سرو صدای زیادی به پا کرده است. این پلتفرم جدید با وجود زمان کوتاهی که فعالیتش را آغاز کرده، دارد به یکی از برترین شبکه‌های اجتماعی کره خاکی تبدیل می‌شود؛ آن هم شبکه اجتماعی‌ای که فقط بر پایه صوت است و در کمال ناباوری جای خود را در میان کاربران کل دنیا حتی متخصصان و کارشناسان حوزه‌های مختلف باز کرده است.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، کلاب‌هاوس کار خود را از یک اپلیکیشن در یک بازار بی‌رقیب در سیلیکون ولی شروع کرد، اما چنان سریع در میان کاربران جهانی رشد کرد که هم‌اکنون به یک پلتفرم مهم و محبوب تبدیل شده است.

آمار و ارقام

کلاب‌هاوس کار خود را رسما از آوریل 2020 شروع کرد. این شبکه اجتماعی هم‌اکنون 10 میلیون کاربر فعال هفتگی دارد؛ در حالی که در دسامبر 2020 این تعداد فقط 600 هزار نفر بود. شرکت کلاب‌هاوس در حال حاضر یک میلیارد دلار نسبت به 100 میلیون دلار در ماه مه 2020 ارزشگذاری شده و تاکنون بیش از 10 میلیون دلار سرمایه جمع کرده است.

بیش از 180 سازمان و سرمایه‌گذار خطرپذیر تاکنون در کلاب‌هاوس سرمایه‌گذاری کرده‌اند. با ارزیابی ارزش یک میلیارد دلاری کلاب‌هاوس در رده شرکت‌های تک شاخ و در کنار اوبر و AirBnB قرار گرفته است. در صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای نشان دادن یک استارتاپ فناوری با ارزش بازار بیش از یک میلیارد دلار از تک شاخ یا یونیکورن استفاده می‌شود.

کلاب‌هاوس در حال حاضر در رده پنجم اپ‌استور در رده شبکه‌های اجتماعی قرار دارد.

سردمداران کلاب‌هاوس

به گفته پل دیویدسون، مدیرعامل کلاب‌هاوس، این شبکه اجتماعی صوتی هم اکنون 10 میلیون کاربر دارد. این در حالی است که در ژانویه 2021 این تعداد 2 میلیون نفر و در ماه مه 2020 فقط هزار و 500 نفر بود.

در نمودار زیر می‌توانید سرعت رشد کلاب‌هاوس را در گذر زمان ببینید:

همانطور که می‌بینید، از ژانویه ۲۰۲۱ تعداد کاربران این پلتفرم با رشد بسیار زیادی (حدود پنج برابر) مواجه شده است. البته این رشد از شرایط پاندمی کووید ۱۹ شروع شده است.

خیلی از سلبریتی‌ها و افراد پولدار هم اکنون کاربر این پلتفرم هستند که از میان آنها می‌توان به مارک زوکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک، ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت‌های تسلا موتورز و اسپیس‌ایکس، اپرا وینفری، مجری مطرح آمریکایی اشاره کرد. این افراد مستقیما با افراد معمولی وارد بحث در موضوعات مختلف می‌شوند.

می توان گفت که نقطه عطف فعالیت کلاب‌هاوس زمانی بود که ایلان ماسک در اواخر ژانویه پایش را در یکی از اتاق‌های گفتگوی این پلتفرم گذاشت و در مورد مسائل جالبی مثل بیگانگان فضایی و انسان‌های مریخی صحبت کرد. کاربران به اتاق گفتگوی وی سرازیر شدند و از آنجا که ظرفیت اتاق‌های گفتگو در این اپ حداکثر 5 هزار نفر است، این ازدحام باعث ایجاد مشکلاتی در آن شد. با این حال، در عرض 10 دقیقه اتاق‌هایی با حداکثر ظرفیت ایجاد شدند که با صدای ماسک پر شده بودند. این برنامه رسما به یک مرکز  بزرگ تبادل نظر تبدیل شد.

دقیقا روز بعد از آن مارک زوکربرگ وارد این پلتفرم شد و شروع به صحبت در مورد واقعیت افزوده و واقعیت مجازی کرد.

کلاب‌هاوس هر روز با یک موضوع جدید کاربران خود را شگفت‌زده می‌کند و حتی اگر مدتی است که در این شبکه جدید اجتماعی فعالیت می‌کنید، مطمئنا تمامی فضای آن را به خوبی نشناخته‌اید.

کلاب‌هاوس یک شبکه اجتماعی صوتی است و بسیاری از موانع را به نوعی از جلوی پایش برداشته است؛ افراد شکل شما را نمی‌بینند، بنابراین فقط در مورد صدا،‌ انعطاف‌پذیری و مهم‌تر از همه نحوه رفتارتان با دیگران در موردتان قضاوت می‌کنند!

محبوبیت در شبکه‌های اجتماعی

علاوه بر رشد کاربران، معیارهای دیگری نیز برای نشان دادن محبوبیت کلاب‌هاوس وجود دارند که به طور خاص می‌توان به بارگیری برنامه اشاره کرد. این اپ در حال حاضر پنجمین برنامه محبوب گروه شبکه‌های اجتماعی فروشگاه اپلیکیشن یا اپ‌استور است که بعد از فیس‌بوک، مسنجر، واتس‌اپ و دیسکارد بیشترین میزان دانلود و نصب را داشته است. به گزارش فورچون، کلاب‌هاوس تنها در ژانویه ۲۰۲۱ حدود ۳/۲ میلیون بار بارگذاری شده است و داده‌های مرکز تحقیقات Appfigures نشان می‌دهد که ۳۰ درصد از کل این بارگذاری‌ها از ۲۸ ژانویه به بعد اتفاق افتاده است.

جستجوی اینترنتی کلاب‌هاوس

به گزارش Exploding Topics، جستجوی «اپلیکیشن کلاب‌هاوس» طی ۶ ماه گذشته ۹۹ برابر و طی ۹۰ روز گذشته ۳ هزار و ۲۵۰ درصد افزایش داشته است. در نمودار زیر می‌توانید این رشد چشمگیر را ببینید.

محبوبیت در خارج از آمریکا

کلاب‌هاوس در حال حاضر در ۱۵۴ کشور کاربر دارد. البته بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که اپ‌استور iOS فقط در ۱۷۵ کشور دنیا قابل دسترس است.

کلاب‌هاوس بعد از آمریکا بیشترین بارگذاری را در آلمان،‌ ژاپن،‌ اسلواکی و ترکیه داشته است. همانطور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید، بعد از این کشورها، کانادا،‌ ایتالیا، اتریش، جمهوری چک، سوئیس و استرالیا قرار گرفته‌اند.

کلاب‌هاوس فقط در اوایل فوریه ۲۰۲۱ بیش از ۴۴۰ هزار بار در ژاپن نصب شده است و این پلتفرم در چین به سرعت در حال رشد است و حتی کدهای دعوت آن به قیمت ۱۸۸ یوان (۲۹ دلار) فروخته می‌شود. این اپلیکیشن بیش از ۱۶ هزار بار از فروشگاه اپ چاینا بارگذاری شده است. با این حال به نظر نمی‌رسد که این برنامه از اواسط فوریه ۲۰۲۱ در چین در دسترس باشد.

درآمدزایی

کلاب‌هاوس در حال حاضر درآمدی ندارد، ولی قصد دارد امسال آزمایش‌های بتای خود را برای گزینه‌های کسب درآمد انجام دهد. کلاب‌هاوس قصد دارد به طور خاص روی یک مدل سرمایه‌گذاری جمعی تمرکز کند و به جای نمایش تبلیغات –همانند آنچه در فیس‌بوک و یوتیوب وجود دارد – مستقیما پول را به سازندگان پرداخت کند.

رقبا وارد میدان می‌شوند

با روی کار آمدن کلاب‌هاوس و سرازیر شدن کابران برای بحث‌های صوتی در اتاق‌هایی با موضوعات مختلف در این پلتفرم، هر روز به لیست رقبای کلاب‌هاوس اضافه می‌شود. غول‌های دیگر شبکه اجتماعی مثل فیس‌بوک، توییتر و لینکداین دست به کار شده‌اند و قصد دارند که فضایی شبیه به فضای کلاب‌هاوس را برای خودشان طراحی کنند.

به گفته دو نفر از افراد آگاه، فیس‌بوک در حال طراحی محصولی در زمینه چت صوتی شبیه به کلاب‌هاوس است تا با این کار شکل جدیدی از ارتباطات را گسترش دهد. مدیران فیس‌بوک به کارمندان خود دستور داده‌اند که محصولی مشابه کلاب‌هاوس را طراحی کنند و اعلام کرده‌اند که این محصول در مراحل اولیه تولید است.

امیلی‌هاسکل، سخنگوی فیس بوک، در این مورد گفت: ما سال‌هاست که مردم را از طریق فناوری‌های صوتی و تصویری به هم وصل می‌کنیم و همیشه در حال کشف روش‌های جدید هستیم تا کاربران‌مان فضاهای جدید را برای تعامل با یکدیگر تجربه کنند.

به طور کلی باید گفت که فیس‌بوک سابقه دستیابی به فناوری‌های جدید و تقلید از رسانه‌های مختلفی را دارد که کاربران را به خود جلب می‌کنند؛ به خصوص اگر مخاطبانش جوان باشند. به طور مثال، زوکربرگ شبکه اجتماعی به اشتراک‌گذاری عکس یا همان اینستاگرام را چند سال پیش خریداری کرد تا نوع دیگری از تعامل را به شکل تصویری برای مخاطبان خود به ارمغان آورد. حتی پیام‌رسان واتس‌اپ و شرکت واقعیت مجازی «اوکیولس» را خرید؛ آن هم زمانی که همه تازه‌کار بودند.

فیس‌بوک به عنوان شرکتی که همیشه قصد داشته خود را شبیه به رقبایش در سیلیکون ولی کند، شهرت عام و خاص دارد. به طور مثال، اینستاگرام در سال ۲۰۱۶ یکی از ویژگی‌های اصلی رقیبش یعنی اسنپ‌چت را در استوری‌های خود کپی کرد که به کاربران امکان می‌دهد فیلم‌ها و عکس‌های موقت‌شان را به اشتراک بگذارند. سال گذشته نیز برای اولین بار ویژگی Reels را معرفی کرد که محصولی شبیه به تیک‌تاک است.

لینکداین هم به عنوان رقیب دیگر وارد میدان شده و تائید کرده که چنین تجربه صوتی اجتماعی را در برنامه کاری خود دارد و در حال آزمایش این فضای جدید اجتماعی است.  البته گفته می‌شود که فضایی که لینکداین قصد ساخت آن را دارد، کمی با فضای فیس‌بوک و توییتر فرق می‌کند، زیرا به غیر از پروفایل اجتماعی با هویت حرفه‌ای کاربران در ارتباط خواهد بود. به طور کلی این شرکت در حال ایجاد بستری برای جامعه محققان و نوآوران است و سعی کرده با ایجاد ابزارهایی مانند استوری‌های حرفه‌ای، پخش ویدئویی لینکداین لایو، خبرنامه‌ها و سایر موارد به این قشر خدمت‌رسانی کند.

لینکداین اعلام کرده که توسعه این ویژگی شبکه مبتنی بر صدا به این دلیل اتفاق افتاده است که اعضای آن و افراد نوآور و محققان راه‌های ارتباطی بیشتری را در این پلتفرم حرفه‌ای درخواست کرده‌اند.

سوزی اوونز، سخنگوی این شبکه اجتماعی نیز گفته: تقریباً شاهد رشد 50 درصدی مکالمات در بخش استوری‌ها، اشتراک‌گذاری ویدئو و پست‌های جدید در لینکداین هستیم و در همین راستا در حال انجام آزمایش‌های اولیه برای ایجاد یک تجربه صوتی منحصر به فرد مرتبط با هویت حرفه‌ای کاربران‌مان نیز هستیم. سعی داریم بفهمیم که چگونه می‌توانیم صدا را به قسمت‌های دیگر لینکداین مانند رویدادها و گروه‌ها اضافه کنیم تا به اعضا راه‌های بیشتری برای اتصال به افراد متخصص دیگر داشته باشند.

کلاب‌هاوس به دنبال نرم‌افزارنویسان اندروید

همانطور که می‌دانید کلاب‌هاوس فقط برای کاربران iOS به صورت رسمی در دسترس است و کاربران اندروید از نرم‌افزار غیررسمی این شرکت استفاده می‌کنند، اما این شرکت به تازگی یک نرم‌افزارنویس اندروید را استخدام کرده و این نشان می‌دهد که قصد دارد به زودی نسخه اندروید آن را نیز منتشر کند.

موپوا اوگوندیپ، این نرم‌افزار نویس که به تازگی وارد کلاب‌هاوس شده، به تازگی در توییتی نوشته: امروز اولین روز حضور من در joinClubjouse بود. اگر من را می‌شناسید، احتمالا می‌دانید که من فقط در زمینه برنامه‌های iOS کار کرده‌ام؛‌ بنابراین از پیوستن به این تیم در بخش اندروید واقعا هیجان‌زده هستم.

هنوز مشخص نیست که چه زمانی نسخه اندرویدی کلاب‌هاوس به بازار خواهد آمد، اما پل دیویسون، بنیانگذار این شرکت، در یک جلسه هفتگی در ۲۱ مارس اعلام کرده بود که تیم سخت روی این برنامه کار می‌کنند و احتمالا تا چند ماه آینده این اپلیکیشن برای کاربران اندروید نیز منتشر خواهد شد.

باشگاهی برای یادگیری مشترک و ابزاری برای آموزش آنلاین آینده

کلاب‌هاوس یک دسترسی باورنکردنی به افراد باورنکردنی را میسر کرده است. این اپلیکیشن اتاق‌هایی را برای گفتگوی صوتی در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا افراد از هر صنایع و قشری بتوانند با مخاطبان خود در مورد موضوعاتی که روی آنها احاطه دارند بحث کنند. این تجربه خیلی شبیه به گوش دادن به پادکست است، با این تفاوت که به صورت زنده اتفاق می‌افتد و در شرایطی است که می‌توانید دست خود را بلند کنید و به بحث بپیوندید. با این وجود چیزی بیشتر از تماس تلفنی گروهی نیست.

اما به گفته برخی، عنصر جادویی که همه ما در شبکه‌های اجتماعی از آن دور ماندیم، «تجربه مشترک» است و کلاب‌هاوس همان جایی است که این عنصر جادویی را در خود جا داده و همه را با یک هدف دور هم جمع کرده است.

در برخی اتاق‌های کلاب‌هاوس بهترین مربی‌ها و افراد خاص مثل ایلان ماسک به سوالات افراد فی‌البداهه جواب می‌دهد و این شور و هیجانی را در فضای مجازی ایجاد کرده است. همین امر موجب شده که خیلی‌ها پی ببرند، کلاب‌هاوس پتانسیل عظیمی برای یادگیری گروهی به صورت آنلاین دارد.

در واقع با وجود تلاش بسیاری از دانشگاه‌ها، مدارس و کالج‌ها برای سازگاری با یادگیری آنلاین، این برنامه موفق به دستیابی به چیزی شده که بسیاری از فناوری‌های آموزشی قادر به ارائه آن نیستند و آن «یادگیری مشترک و تجربه مشترک» است. این در حالی است که یکی از بزرگ‌ترین انتقاداتی که به یادگیری آنلاین در فضای مجازی می‌شود این است که دانشجویان احساس می‌کنند این فرآیند یک فرآیند کاملا انفرادی است، اما در کلاب‌هاوس این موضوع احساس نمی‌شود. در واقع کلاب‌هاوس یک فضای کاملا پرجنب و جوشی را ایجاد می‌کند که افراد بتوانند به صورت گروهی یکدیگر را آموزش دهند.

با توجه به اینکه همانند هر فضای دیگری، نگرانی‌هایی در مورد ارائه اطلاعات غلط و آزادی بیان در این پلتفرم نیز وجود دارد، با این حال برای افرادی که می‌خواهند واقعا چیزی یاد بگیرند، محیط بسیار مستعدی است و افراد می‌توانند با مدیران، مربیان، صاحبان صنایع، سرمایه‌گذاران و صاحبان فن به طور مستقیم وارد بحث شوند. اینها افرادی هستند که در لبه دیجیتال قرار دارند و در مورد آنچه که گذشته حرف نمی‌زنند، در مورد آنچه که در حال حاضر وجود دارد، صحبت می‌کنند.

این موضوع کاملا درست است که دانشجویان برای یافتن شغل نیازمند شبکه و مهارت‌های شبکه‌سازی (منظور لینک شدن با افراد مختلف است) هستند و هر گونه تعامل آنها با صنایع باعث افزایش چشمگیر ورود آنها به یک بازار کار بسیار رقابتی می‌شود.

به همین دلیل به نظر می‌رسد که اگر دانشگاه‌ها بتوانند این تجربه کاربر محور را ارائه دهند، کلاب‌هاوس می‌تواند یک تغییر دهنده باشد و به قول معروف انقلابی در آموزش آنلاین ایجاد کند؛ به ویژه در شرایط پاندمی کرونا که این مسیر را برای دانشگاه‌ها و از سوی دیگر دانشجویان باز کرده است.

کد خبر: 1092288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =