تهران-ایسکانیوز: در مسیر تهران به فیروزکوه و در فاصله حدود 170 کیلومتری از تهران، در دل کوه‌ و در کنار پل ورسک، بهشتی پنهان خفته است. روستای ورسک با تعداد اندکی خانه‌های ویلایی، که هنوز تعداد درختانش بر خانه‌هایش غالب است.


روستای ورسک در محدوده کوهستاني استقرار يافته و از سطح دريا 2140 متر ارتفاع دارد و پاییز فصل هزار رنگ ورسک است که هر شیفته طبیعت و آرامش را به خود می‌خواند.


رودخانه ورسک و گتو، از کنار روستا می‌گذرد و آبشار زيباي رودخانه ورسک هم در انتهای جنگلی که روستا از سمت شمال غرب به آن منتهی می‌شود جذابیت طبیعی این منطقه روستایی را دوچندان می‌کند.


بخش ورسک و دهستان عباس‌آباد از توابع پنجگانه سوادکوه استان مازندران است 30 کیلومتر تا پل سفید و 35 کیلومتر تا فیروزکوه فاصله دارد. این دو آبادی نزدیک به ورسک هستند که مسافران در شرایط خاص و ضروری به آنها دسترسی سریع و آسان دارند. چراکه در حالت عادی و برای رفع نیازهای معمول در روستای ورسک به پنج سوپرمارکت دسترسی دارید.


اگر گشتی در روستای کم جمعیت و خلوت در فصل پاییز و زمستان بزنید در سمت جنوب و به سوی جاده‌ای که در پایین دست روستا دیده می‌شود، در مسیر ریل راه‌آهن قرار می‌گیرید که انتهایش به رودخانه و کوه‌های جنگلی می‌رسد و طول ریل هم با کوه‌های پر درخت به چپ و راست می‌پیچد.


بهار، تابستان، پاییز و زمستان در ورسک


2


بهترین زمان برای رفتن به منطقه ییلاقی ورسک تابستان است چراکه در ارتفاع روستا و در میان جنگل‌هایی که درختانش سر به هم می‌سایند خنکایی را تجربه خواهید کرد که داغی تابستان فراموشتان می‌شود.


علاوه بر آن، بهار مه‌آلود ورسک هم جذابیتی دارد که برای یک بار هم شده باید تجربه‌اش کرد. قدم زدن در میان جنگل‌هایی که بالاتر از روستا و در ارتفاعات منطقه قرار دارد رویایی را برای هر بیننده به واقعیت تبدیل می‌کند که به نظر می‌رسد تنها در مناطقی خاص می‌توان شاهدش بود.


اما پاییز در جنگل، آن هم جنگل‌های شمال ایران برای هر گردشگر و طبیعت‌گردی که جنگل از علایق اوست، بیگانه نیست. این تجربه را اگر تنها به طبیعت‌گردی تخصصی محدود نکنیم می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد برای یک گشت یک یا دو روزه خانوادگی یا گروهی. گروهی از این جهت که پاییز ورسک هوای بسیار متغییری دارد و به دلیل وجود حیواناتی همچون خرس، روباه و گرگ در منطقه، رفتن و ماندن به صورت انفرادی یا تنها توصیه نمی‌شود.


این شرایط البته برای فصل زمستان هم با چند درجه احتیاط بیشتر صدق می‌کند. سرما و بارش برف که این منطقه را در زمستان سفیدپوش می‌کند جذابیت خاصی دارد اما اگر با منطقه آشنایی ندارید و یا جا و مکان مطمئنی ندارید به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌شود.


در ورسک به فکر جا باشید


اگر قصد رفتن به ورسک و گذراندن اوقاتی آرام در این منطقه را دارید باید بدانید که درصد کمی از خانه‌های این روستا مسکونی است و بقیه به صورت ویلاهای شخصی هستند که برای استفاده صاحبانشان هستند. بنابراین نباید امیدوار باشید که به راحتی در این روستا جایی برای ماندن بیابید و نباید بدون برنامه‌ریزی و یا هماهنگی قبلی به این روستا بروید، مگر اینکه موارد زیر را رعایت کنید.


این به معنای آن نیست که برای ماندن در ورسک با مشکل جا و مکان مواجه خواهید شد. بلکه به این معناست که طوری به این روستا بروید که شب به آنجا نرسید. بهترین زمان برای رسیدن به این روستا در طول روز و تا ظهر است یا زمانیکه حداقل 2 ساعت زمان از روز برایتان باقی مانده باشد.


در صورتیکه ویلا یا خانه‌ای متعلق به یکی از آشنایانتان در این روستا ندارید، با ورود به روستا می‌توانید با مراجعه به مغازه‌دارها و یا در صورت برخورد با اهالی محلی روستا سراغ اجاره ویلا و مکانی برای ماندن باشید.


قیمت اجاره ویلا برای یک شب در این روستای زیبا بین 100 تا 150 هزار تومان است. اما ویلاهای این روستا با تمام امکانات و با سیستم گرمایشی در اختیارتان قرار می‌گیرد. به جز فصل تابستان، سیستم گرمایشی حتما به دردتان خواهد خورد.


تجربه کمپ زدن یا برپا کردن چادر در روستای ورسک در فصل تابستان هم گزینه‌ای است که می‌توانید در برنامه سفر کوتاهتان به ورسک بگنجانید. البته فراموش نکنید که جان احتیاط را رعایت کرده و از روستا خیلی دور نشوید. حتی توصیه می‌شود که به یک یا چند نفر از اهالی روستا و یا مغازه‌دارهای روستا بگویید که قصد اقامت در جنگل و چادر را دارید. این مساله امنیت ذهنی هم برایتان به همراه خواهد داشت.


پیاده‌روی ریلی را تجربه کنید


3


گاهی کارهای کوچک و گاه در ظاهر کم اهمیت چنان لذت و آرامشی به همراه دارند که در مواردی نمی‌توان آن را با هیچ چیز جایگزین کرد. پیاده‌‌روی آرام در طول ریلی که هر از گاهی صدای سوت قطاری از دور خلوتتان را به هم می‌ریزد شاید یکی از این تجربه‌های ساده ناب باشد، اگر که اهل خلوت باشید.


بعد از یک چای یا نسکافه داغ در پاییز و بعد از یک خواب کوتاه بعدازظهر در تابستان و بهار، اگر از داخل روستا به سمت پایین و جاده راهی شوید و کوچه پس کوچه‌های ورسک را رد کنید از فرعی‌هایی کوچک خط ریل راه‌آهن خودنمایی می‌کند.


با رسیدن به ریل راه‌آهن می‌توانید مسیر سنگریز را در امتداد ریل به سمت سینه کوه طی کنید. سکوتی در دل کوه، که تنها صدای سنگریزه‌ها در زیر پایتان همراهی‌اش می‌کند و گاه صدای سوت قطار و عبور آن که باید با احتیاط خود را به کنار ریل بکشید تا سنگ‌ به شما برخورد نکند، تداومش را به هم می‌ریزد.


 در کنار ریل و در میانه راه به اتاقک کوچک سوزن‌بانی می‌رسید و پس از آن تونلی که باید از درونش بگذرید تا اندکی پس از آن و با عبور از دیواره‌های صخره‌های که پوشیده از گیاهان و علف است به رودخانه پرآبی برسید که صفای جان است و آرام روح. رفت و برگشت این مسیر با اندکی استراحت و خلوت در کنار رودخانه یک ساعت تا یک ساعت و نیم بیشتر طول نمی‌کشد. تمام این منطقه امن است و به دلیل خلوت بودن و کمی جمعیت، به ندرت در این مسیر به کسی برخواهید خورد.


در ورسک چه امکاناتی دارید


برای رفتن به ورسک نیاز به ماشین شخصی دارید اما اگر به هر دلیلی نیاز به اتومبیل کرایه داشتید می‌توانید مطمئن باشید که تاکسی تلفنی ورسک را دارید.


برق قوی، مخابرات، پنح سوپرمارکت برای تامین نیازهای روزانه و خرید مواد غذایی و تنقلات و برخی امکانات معمولی که در سوپرمارکت‌ها باید به دنبالشان بود، ایستگاه راه‌آهن و درمانگاه از جمله امکاناتی هستند که در شرایط نیاز می‌توانید رویشان حساب کنید.


اما برای موارد پزشکی که درمانگاه جوابگوی آن نیست با فاصله کمی که از فیروزکوه دارید می‌توانید خود را به این شهر برسانید.


پل ورسک را از نزدیک ببینید


veresk (1)


اما شهرت ورسک به پلی است که دو کوه بزرگ دهستان عباس‌آباد را به هم اتصال می‌دهد. پل وِرِسک از بزرگ‌ترین پل‌های راه‌آهن سراسری ایران است که در ارتفاعات روستای ورسک قرار دارد. این پل در سال ۱۳۱۵ بازگشایی شد. پل ورسک که راه‌آهن سراسری تهران ـ شمال را به هم متصل می‌كند در ارتفاع ۱۱۰ متری از ته دره با دهانه ۶۶ متری و با وسایلی ابتدایی ساخته شد.


پل تاریخی راه‌آهن ورسک یکی از عجایب زمان رضاشاه است. این پل در شمار مهمترین آثار فنی مهندسی راه‌آهن شمال ایران محسوب می‌شود که در مهرماه ۱۳۵۶ با شماره ۱۵۳۴ ثبت آثار ملی شده است. ورسک از جمله پل‌های استراتژیک ایران است که توسط مهندسان آلمانی و اتریشی با تضمین ۷۰ ساله ساخته شد. این پل در دوران جنگ جهانی دوم توسط چرچیل، نخست‌وزیر وقت انگلیس پل پیروزی لقب گرفت. همچنین در ۲۳ تیرماه ۱۳۲۴ بنا بر پیشنهاد وزارت راه، پل ورسک به نام پل پیروزی نامیده شد.


این پل فقط مخصوص عبور قطار است و در حال حاضر قطارهای مسافری پس از گذشت بیش از ۷۰ سال هر روز چندین مرتبه از روی آن می‌گذرند. همچنین قطارهای باری و سوختی نیز از روی آن عبور می‌کنند. امروزه پل ورسك علاوه براهميت ويژه در صنعت حمل ونقل، از جاذبه های سياحتی ایران نيز محسوب می‌‌شود.


نام ورسک از کجاست؟


ورسك به‌ دليل وجود درختچه‌های ورس كه در قسمت پشت پل به‌طور انبوه وجود دارد، به اين نام معروف شده است. بنابر روایتی دیگر ورسک از نام مهندسی به‌نام شژووسك اهل بوهم گرفته شده که در ساخت این پل شرکت داشته است و چون در فارسی این حرف چکی وجود ندارد و تلفظ آن کلمه برای بسیاری سخت بود، بدین نام مشهور شده است.


 نرگس لطیف پور- سرویس اجتماعی

کد خبر: 109230

وب گردی

وب گردی