وزارت علوم در حمایت از نشریات دانشجویی کم‌کاری کرده است/ برخورد سلیقه‌ای معاونان فرهنگی با نشریات

مدیرمسئول نشریه عمار دانشگاه فرهنیگان گفت: برخی از معاونان فرهنگی با نشریات دانشجویی برخورد سلیقه‌ای دارند و به جای کیفیت، به دنبال افزایش کمیت نشریات هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشریات دانشجویی به عنوان بازوی رسانه‌ای دانشگاه‌ها، از اهمیت زیادی در زمینه اثرگذاری و جهت دهی به افکار عمومی برخوردار است. در چندسال گذشته شاهد رشد کمّی نشریات دانشجویی در حوزه‌های مختلف بوده‌ایم؛ اما به عقیده برخی فعالان دانشجویی، با وجود رشد کمی نشریات دانشجویی، شاهد ضعف محتوا، سطحی کارکردن و خلأ جریان‌سازی در این نشریات هستیم.

در همین ارتباط، محمدمهدی احمدی مدیر مسئول نشریه عمار دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره ضعف محتوایی و سطحی کارکردن برخی نشریات دانشجویی اظهار کرد: تا حدی موافقِ ضعف محتوایی و سطحی کارکردن نشریات دانشجویی هستم؛ هر سال بر کمیت نشریات دانشجویی افزوده می‌شود و به همین دلیل، میزان مشغله نویسنده‌ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد و در بین نشریات تقسیم‌بندی می‌شوند.

وی افزود: دومین دلیل ضعف محتوایی نشریات دانشجویی این است که بخش قابل توجهی از نشریاتی که در مسابقات نشریات دانشجویی شرکت می‌کنند، نسبت به محتوا، بیشتر به فضاهای گرافیکی و طراحی دقت نظر دارند. سومین دلیل این است که نشریات دانشجویی ماموریت‌محور نیستند؛ یعنی تمامی موضوعات از قبیل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و...، در یک نشریه چاپ می‌شود. تا زمانی که نشریه‌ها دارای جهت گیری و ماموریت خاصی نباشند، نمی‌توانند به محتوای عمیق و قدرتمند دست پیدا کنند.

نشریات دانشجویی ماموریت محور باشند

احمدی ادامه داد: تمامی نشریات دانشجویی باید تخصصی محور فعالیت داشته باشند؛ به عنوان مثال نشریه‌ای که در دانشگاه فرهنیگان منتشر می‌شود، باید با دانشگاه علوم پزشکی تهران متفاوت باشد. درواقع این نشریات نباید به تمامی موضوعات ورود پیدا کنند. بنده همواره به نویسنده‌های نشریه عمار تاکید کرده‌ام که باید ماموریت محور فعالیت داشته باشند و غیر از حوزه فرهنگ و آموزش و پرورش، بر موضوعات دیگر تمرکز نداشته باشند.

مدیر مسئول نشریه عمار دانشگاه فرهنگیان با اشاره برخوردهای سلیقه‌ای معاونان فرهنگی با نشریات دانشجویی تصریح کرد: برخی از معاونان فرهنگی با نشریات دانشجویی برخورد سلیقه‌ای دارند و به جای کیفیت، به دنبال افزایش کمیت نشریات هستند. امسال 6 نشریه دانشجویی در دانشگاه فرهنگیان فعالیت دارد درحالی که اگر فقط بر یک نشریه متمرکز می‌شدیم، شاهد اتفاقات بهتری بودیم.

راهِ آسان راه‌اندازی نشریه دانشجویی

وی اضافه کرد: متاسفانه برخی از فعالان دانشجویی و تشکلی، در نشریه باسابقه دانشگاه خود فعالیت نمی‌کنند بلکه به دنبال راه‌اندازی نشریه جدید می‌‍روند تا بتوانند در آن مسئولیت بگیرند. اعطای مجوز زود هنگام به نشریات دانشجویی نیز، از دیگر مسائلی است که در چندسال گذشته با آن مواجه هستیم؛ به طوری که به هرکدام دانشجویان متقاضی راه‌اندازی نشریه، به راحتی مجوز داده می‌شود. درحالی که اگر سخت گیری‌های بیشتری در این زمینه وجود داشته باشد، از برخوردهای سلیقه‌ای فاصله می‌گیریم.

احمدی درباره گرانی کاغذ و لزوم حرکت به سمت نشریات الکترونیکی گفت: خوشبختانه شرایط کرونا موجب شد تا نشریات به سمت الکترونیکی شدن حرکت کنند. این موضوع  علاوه بر این که موجب صرفه جویی در مصرف کاغذ شده است، نتوانسته تاثیر آنچنانی بر محتوا و کیفیت نشریات داشته باشد. همچنین ارسال نشریات الکترونیکی نسبت به کاغذی، بسیار آسان تر خواهد بود.

مدیرمسئول نشریه عمار دانشگاه فرهنیگان در پاسخ به سوالی درباره کم کاری مسئولان وزارت علوم در زمینه حمایت از نشریات دانشجویی بیان کرد: مسئولان وزارت علوم تاکنون هیچگونه پیشنهادی در حوزه تامین استاد و یا برگزاری دوره‌های آموزشی ارائه نداده‌اند. بلکه تمامی دوره‌های آموزشی از سوی تشکل‌های دانشجویی برگزار شده است. به همین دلیل باید بگوییم وزارت علوم در زمینه حمایت از نشریات دانشجویی کم کاری کرده است.

وی در پایان با اشاره به حمایت مالی از نشریات دانشجویی خاطرنشان کرد: هیچگونه حمایت مالی از نشریات الکترونیکی وجود ندارد و صرفا مبالغ ناچیزی برای طراحی آن پرداخت می‌شود. با این حال اما شاهد هستیم که مسئولان در حرف‌ها و سخنرانی‌ها، صحبت از حمایت مالی می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1092318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =