رهبران اتحادیه اروپا به زودی به ترکیه سفر می کنند

رئیس شورای اروپا و رئیس کمیسیون اروپا فردا سه شنبه به ترکیه می روند تا طرح خود برای بهبود روابط بروکسل- آنکار را ارائه کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از یورونیوز؛ «شارل میشل» رئیس شورای اروپا و «اورزلا فون درلاین» رئیس کمیسیون اروپا فردا سه شنبه به آنکارا می‌روند تا درباره نقشه راهی گفتگو کنند که بر اساس مصوبات نشست ۲۶ مارس رهبران این اتحادیه طراحی شده است.

بر همین اساس رهبران اتحادیه اروپا قرار است روز سه‌شنبه طرح پیشنهادی خود شامل شرایط از سرگیری تدریجی روابط اقتصادی با ترکیه و چگونگی حمایت از پناهندگانی که در این کشور مستقر شده‌اند را به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور ارائه کنند.

موضوعات حقوق بشری و حاکمیت قانون از جمله نگرانی‌های بروکسل در قبال ترکیه است و از جمله محورهای مهم این نقشه راه محسوب می‌شود.

شارل میشل پیش از این اعلام کرده بود که اگرچه اتحادیه اروپا با این موضوع موافقت کرده که به آرزوی دیرین آقای اردوغان برای همکاری دوجانبه پاسخ دهد، اما «اتحادیه اروپا نیز چارچوبی برای بهبود این روابط دارد و بسیار ضروری است که ترکیه رفتار خود را تعدیل کند؛ به همین دلیل بروکسل محتاط است».

دیدار روز سه‌شنبه در حالی برگزار خواهد شد که میان اعضای این اتحادیه بویژه آلمان و ایتالیا و اسپانیا از یکسو و یونان، قبرس، کشورهای شمال اروپا و فرانسه از سوی دیگر، بر سر مذاکره با ترکیه «اختلافات جدی» وجود دارد؛ با این وجود سران اتحادیه در جریان نشست ۲۶ مارس به اتفاق آراء موافقت خود را با رویکرد اتخاذ شده برای گفتگو با آنکارا اعلام کردند.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار روز سه‌شنبه و از سرگیری این گفتگوها را «فصل جدیدی» در روابط اتحادیه و ترکیه توصیف کرده است.

دیدار روز سه‌شنبه در حالی انجام می‌شود که ترکیه و اتحادیه اروپا یک سال پرتنشی را پشت سر گذاشته‌اند و اقداماتی همچون اکتشافات گاز ترکیه در شرق مدیترانه همچنین دخالتهای آنکارا در درگیری‌های سوریه، عراق، لیبی و قره باغ، واکنش‌های تند بروکسل را در پی داشته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1092363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =