تولید ۷۵۰ محصول نانویی توسط محققان کشور

ستاد توسعه فناوری نانو اعلام کرد که تاکنون ۷۵۰ محصول نانویی توسط محققان کشور به تولید رسیده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از معاونت علمی و فناوری؛ یکی از زمینه‌های فناورانه‌ای که با تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توانسته جایگاه مطلوبی را در میان کشورهای توانمند به دست آورد نانوفناوری است.

قرار گرفتن در بین کشورهای برتر جهان در حوزه تولید علم نانو، توسعه فناوری‌های پیشرفته نانو در داخل کشور، تولید محصولات و تجهیزات نانوفناور و رسوخ این فناوری به صنایع موجود کشور بخشی از دستاوردهای این حوزه است.

همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق دست به کار تولید محصولات دانش‌بنیان و فناور این حوزه زدند و توانستند بخش قابل توجهی از نیاز جامعه به محصولات مبتنی بر فناوری نانو را تأمین کنند، به طوری‌که تا کنون بیش از ۷۵۰ محصول و تجهیز نانو در کشور توسعه یافته و گواهی نانومقیاس را دریافت کرده‌اند. این میزان، رشدی قابل توجه را نشان می‌دهد و تولید محصولات ایران‌ساخت نانویی، روندی صعودی داشته است.

سهم قابل توجه شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه نانو

اما نقش ‎آفرینی بیش از ۲۲۳ شرکت تولیدکننده محصول و ۵۹ شرکت تولیدکننده تجهیزات ایران‌ساخت محصولات نانوفناور، زمینه این توانمندی در کشور را ایجاد کرده است.

ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف پیشرفت صنایع و تأمین نیازهای جامعه در راستای افزایش کیفیت محصولات و خدمات با کمک فناوری نانو از شرکت‌های دانش‌بنیان، طرح‌های نوآورانه و ارائه‌کنندگان خدمات این حوزه حمایت کرده است تا زیست‌بومی نوآورانه برای توسعه محصولات با کیفیت و ارتقای سطح خدمات محقق شود.

از میان ۷۵۰ محصول و دستگاه ثبت شده ۵۳۵ مورد مربوط به محصولات نانو و ۲۱۵ مورد مربوط به تجهیزات نانو بوده است که هر دو شاخص در سال‌های گذشته روند رو به رشدی را تجربه کرده‌اند، هر چند در این میان محصولات نانو رشد قابل توجه‌تری داشته است.

در مجموع ۲۷۳ شرکت، محصولات مبتنی بر فناوری نانو را توسعه داده‌اند که از میان آن‌ها ۲۱۴ شرکت فرآیند توسعه محصول را دنبال می‌کنند. همچنین ۵۹ شرکت هم که تجهیزات آنها  به تولید محصولات نانویی منجر می‌شود، فعالیت می‌کنند.

اما در میان حوزه‌های موضوعی که شرکت‌ها در تولید محصولات و تجهیزات فعالیت داشته‌اند، حوزه عمران و ساختمان سهم بالاتری را به خود اختصاص داده است، به طوری‌که یک‌پنجم تولیدات این حوزه در عرصه نانوفناوری به این حوزه اختصاص یافته است.

همچنین حوزه سلامت، خدمات و ملزومات صنعتی دیگر حوزه‌هایی هستند که نانوفناوری توانسته در آن‌ها نقش‌آفرینی کند و۱۳ درصد از تولیدات ایران‌ساخت نانویی به این حوزه‌ها اختصاص یافت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1092366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =