اختصاص منابع مالی برای احیای خلیج گرگان ضروری است

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه اختصاص منابع مالی برای احیای خلیج گرگان ضروری است، گفت: اجرای طرح طبیعت گردی در جزیره آشوراده نیز باید با رعایت کامل ضوابط زیست محیطی باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ چهارمین جلسه ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور صبح امروز(دوشنبه) به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد.

معاون اول رئیس جمهور در این جلسه با تاکید بر اهمیت حفظ و صیانت از تالاب های کشور، گفت: مساله محیط زیست از مهمترین موضوعات مورد توجه شهروندان ایرانی است و حفاظت از تالاب ها و عرصه های زیست محیطی کشور وظیفه همه دستگاه های حاکمیتی و مردم است.

جهانگیری با اشاره به گزارش ارایه شده از سوی وزارت نیرو در خصوص تفاهم نامه های امضاء شده با سازمان حفاظت محیط زیست برای تخصیص حقابه تالاب ها و حفظ پایداری جریان رودخانه های کشور،‌ گفت: تخصیص حقابه تالاب ها پس از تامین آب شرب مردم نشان از اهمیت حفظ این عرصه های طبیعی برای دولت دارد و لازم است با همکاری بین بخشی دستگاه ها،‌ آب تخصیص یافته به تالاب های کشور وارد این حوضه های طبیعی شود.

وی با قدردانی از وزارت نیرو برای تدوین طرح سازگاری با شرایط کم آبی برای استان های کشور و نیز تخصیص آب به تالاب ها،‌ از استانداران کشور خواست تا در سال آبی جدید که کشور با خشکسالی روبروست، سازوکار جدی و نظارت بیشتری برای تخصیص دقیق آب تالاب ها در کنار بخش های کشاورزی و صنعت داشته باشند.

معاون اول رئیس جمهور تصویب طرح جامع احیای دریاچه زریوار را موضوعی مهم برای حفاظت و احیای تالاب زیبای زریوار دانست و گفت: تالاب زریوار جزو تالاب های مهم کشور است و با توجه به جاذبه های طبیعی آن می تواند نقش بسزایی در حوزه گردشگری و توسعه استان کردستان داشته باشد.

جهانگیری پس از استماع گزارش ارایه شده از سوی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی درباره مخاطره خشک شدن خلیج گرگان و راهکارهای مواجهه با این بحران، از سازمان برنامه و بودجه کشور خواست تا از محل بودجه مدیریت بحران، منابع مالی لازم را برای اجرای پیشنهادات مطرح شده در جلسه را اختصاص دهد.

وی با تاکید بر اینکه نباید گذاشت تا زندگی مردم و حیات وحش منطقه بخاطر خشک شدن خلیج گرگان و وقوع طوفان های گرد و غبار آسیب ببیند، تصریح کرد: اختصاص منابع مالی در مقطع کنونی به معنای واقعی اقدامی برای پیشگیری است. البته باید طرح های بلند مدت تر برای احیای خلیج گرگان در دست بررسی قرار بگیرد.

معاون اول رئیس جمهور از سازمان بنادر و کشتیرانی به عنوان متولی اصلی لایروبی دهانه خلیج گرگان و دریای خزر خواست تا به سرعت خود را برای انجام ماموریت محوله تجهیز نماید و گفت: علاوه بر انجام اولویت بندی برای لایروبی سه کانال پیشنهادی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست،‌ اجرای طرح هایی نظیر پمپاژ آب از دریای خزر بر جلوگیری از سرعت خشک شدن خلیج گرگان نیز در دستور کار قرار گیرد.

جهانگیری سپس با اشاره به موضوع اصلاح حد بستر و حریم خلیج گرگان و میانکاله و تالاب انزلی، به پیامدها و آثار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این موضوع اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون، مسئولیت این طرح بر عهده وزارت نیرو است اما باید در این طرح نظر استانداران مرتبط و سایر دستگاه ها نیز به منظور فراگیری و جلوگیری از اختلاف نظرها اخذ شود.

وی همچنین اجرای هر طرحی در کشور بویژه در عرصه های طبیعی را نیازمند برخورداری از پیوست زیست محیطی دانست و گفت: اجرای طرح طبیعت گردی در جزیره آشوراده همانطور که در طرح نیز عنوان شده است باید با رعایت کامل موارد مرتبط با صیانت از این منطقه باشد.

در این جلسه که وزرای نیرو، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و نیز معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست حضور داشتند؛ عملکرد وزارت نیرو در تامین نیاز آب محیط زیستی حوضه های تالابی کشور در سال آبی ۱۳۹۸-۹۹ و نیمه اول سال آبی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ ارایه شد.

وزیر نیرو با اشاره به تفاهم نامه های امضاء شده با سازمان حفاظت محیط زیست برای تعیین حقابه تالاب های کشور، از تهیه طرح سازگاری با شرایط کم آبی برای ۳۱ استان کشور با توجه به کاهش نزولات جوی خبر داد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز با ابراز خرسندی از به رسمیت شناخته شدن حقابه تالاب ها، اظهار امیدواری کرد که با همکاری همه دستگاه ها بتوان از میزان آب تخصیص یافته به خوبی صیانت کرد تا محیط زیست کشور آسیب کمتری از بابت خشکسالی پیش رو ببیند.

همچنین پس از ارایه راهکارهای تسهیل تبادل آب بین خلیج گرگان و دریای خزر توسط پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی مقرر شد؛ پس از انجام آزمایش های زیست محیطی روی رسوب و نقشه برداری از منطقه و برآورد حجم دقیق لایروبی،‌ اجرای مسیر تبادل آبی از تنگه های چپقلی،‌ آشوراده به عرض ۲۰۰ متر و عمق ۱/۵ متر در دهانه خلیج گرگان امسال و در همین دولت انجام شود.

همچنین طرح جامع حفاظت و احیای تالاب زریوار که در شورای برنامه ریزی استان کردستان اصلاح و بهنگام سازی شده به تصویب اعضاء رسید.

در این جلسه همچنین مقرر شد راهکارهای اصلاح حد بستر و حریم خلیج گرگان و میانکاله و تالاب انزلی از سوی وزارت نیرو تهیه شود و وزارت کشور و استانداران و سایر دستگاه ها یکماه فرصت داشته باشند تا نظرات خود را به این وزارتخانه ارایه کنند و در جلسه آتی ستاد ملی دوباره مطرح شود.

همچنین در خصوص صدور اسناد مالکیت برای تالاب های کشور مقرر شد تا اختلافات موجود در این خصوص از سوی معاونت حقوقی ریاست جمهوری مورد بررسی قرار گرفته و با نظرکارشناسی این معاونت تصمیمات لازم اتخاذ شود.

اعضا همچنین با اجرای طرح گردشگری در جزیره آشوراده موافقت کردند. بر این اساس استانداری گلستان با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نسبت به اجرایی نمودن طبیعت گردی در ۲۲ هکتار از اراضی ملی جزیره آشوراده در قالب زون تفریحی متمرکز با رعایت کامل مفاد مندرج در گزارش ارزیابی و پیوست زیست محیطی طرح، اقدام لازم را انجام خواهد داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1092371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =