واکاوی سند همکاری ایران و چین از زبان سخنگوی کمیسیون امنیت ملی

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت که ما باید همچون سند همکاری با چین را با کشورهای دیگر امضا کنیم و نشان دهیم که گزینه های ما برای تعامل با کشورهای دیگر جهان زیاد است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ ابوالفضل عمویی اظهار کرد: سند جامع همکاری ایران و چین در واقع یک نقشه راه از حوزه های همکاری دو کشور در یک دوره ۲۵ ساله در آینده است این سند بعد از گفت و گوها از سال ۹۴ با سفر رئیس جمهور چین به تهران و ملاقات با مقام معظم رهبری و رئیس جمهور دنبال شد و در فروردین سال ۱۴۰۰ به امضاء رسید.

وی ادامه داد: این سند نشان دهنده تمایل جمهوری اسلامی به چین برای تنظیم روابط در بالاترین سطح خود است، امضای این سند در مقطع فعلی نشانه ای از این است که ایران با همکاری کشورهای دیگر می تواند زنجیره اعمال فشار علیه ایران را قیچی کند چون در حال حاضر کشورهای غربی سعی می کنند با اعمال فشار از طریق تحریم ها علیه ایران بخصوص از جانب آمریکایی ها و با بدعهدی اروپایی ها ایران را تحت فشار قرار دهند. بنابراین می توان گفت که ایران با امضای این سند نشان داد که گزینه های دیگری برای تعامل با دیگر کشورها دارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: امضای این دست از سندها با کشورهای مختلف از جمله همسایگان و یا کشورهای مهمی در آسیا و اوراسیا کمک می کند که دیپلماسی ما متوازن باشد و رویکرد توسعه شرکای ایران را برای پیگیری مباحث دیپلماسی و اقتصادی تقویت می کند. از این جهت مجلس و ما از رویکرد همکاری با چین استقبال می کنیم.

عمویی با اشاره به جلسات کمیسیون امنیت ملی با مسئولان مربوطه برای پیگیری سند راهبردی ایران و چین گفت: با توجه به مواجهه مخالفان ایران با این سند می توان نتیجه گرفت که رویکرد همکاری با چین درست است. بایدن اعلام کرده که یک سال نگران این موضوع بوده و مقامات رژیم صهیونیستی به شدت موضع گرفتند و دشمنان ملت ایران مثل سرکرده منافقین مواضع خصمانه ای داشتند. ما با توسعه همکاری با چین فرصت جدیدی در اختیار دیپلماسی قرار می دهیم و گزینه جدیدی را در مسیر موضوعات سیاست خارجی برای بلند مدت می گذاریم.

وی تاکید کرد: این سند در جهت منافع دو ملت ایران و چین است و همکاری هایی را در حوزه سیاسی راهبردی و فرهنگی و بخصوص اقتصادی تعریف می کند. ما در قالب این سند با چین ابراز تمایل می کنیم تولیدات مشترک داشته باشیم تا برای مطرح شدن در بازارهای داخلی دو کشور و یا عرضه به بازارهای ثالث، چین ایران را به عنوان جزیی از تامین ارزش محور خود شناسایی می کند. رویکردی که کمک می کند ایران نقش مهمی را در زنجیره تامین کالاهای جهانی پیدا کند. از جهت دیگر با همکاری های دو کشور در حوزه انرژی، ایران نقش موثری را در تامین امنیت انرژی چین پیدا می کند و چین هم با توجه به جایگاه ژئوپولیتیک خاص ایران می تواند نقش موثری را برای پیشبرد برنامه یک کمربند یک جاده خود با حضور ایران تعریف کند.

عمویی در پایان اظهار کرد: منافع دو کشور در این همکاری دیده می شود ما به عنوان جمهوری اسلامی باید این گونه اسناد را با کشورهای دیگر امضا کرده و نشان دهیم که گزینه های ما برای تعامل با کشورهای دیگر جهان زیاد است. این فرصت را برای پیگیری دیپلماسی متوازن و مبتنی بر منافع اقتصادی ملت ایران دنبال خواهیم کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1092377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =