دانشگاه باید نقش فعالی در فضای مجازی داشته باشد

معاون فرهنگی واحد شوشتر درباره نقش دانشگاه در فضای مجازی گفت: دانشگاه باید نقش فعالی در این فضا داشته باشد؛ به ویژه اینکه مرکز علمی و فرهنگی است و می‌تواند برای سایر اقشار جامعه تبدیل به الگو شود.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، در سال‌های اخیر استفاده از فضای مجازی با زندگی انسان‌ها در سرتاسر دنیا به نحوی آمیخته شده است که تفکیک آن به عنوان عنصری جداگانه تقریبا امکان‌پذیر نیست. بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌ویژه در سال‌های اخیر مهر تأییدی است بر این مطلب که نباید از مسئله مهم «فضای مجازی» به عنوان فضایی مهم، جریان‌ساز و به‌ویژه هدایتگر غافل شد. در این میان واحدهای فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور دغدغه‌مندی خود را با ما در میان می‌گذارند که در ادامه می‌خوانیم.

موسی شهریاری معاون فرهنگی واحد شوشتر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز  درباره نقش جامعه دانشگاهی در پیشبرد اهداف کلان در فضای مجازی و تاثیرگذاری آن، گفت: دانشگاه با توجه به اینکه مرکزی مرجع در جامعه محسوب می‌شود باید تمام هم‌وغم خود را به‌کار ببرد و در این راستا حرکت کند. امروزه فضای مجازی به شکلی وارد دنیای انسان‌ها شده است که می‌توان آن را «فضای حقیقی» نامید. دانشگاه باید نقش فعالی در این فضا داشته باشد؛ به ویژه اینکه مرکز علمی و فرهنگی است و باید برای سایر اقشار جامعه تبدیل به الگو شود و نقش‌آفرینی بیشتری داشته باشد؛ چراکه نقش بیشتری نسبت به سایر نهادها دارد و در بحث آموزش‌های تخصصی و مباحث فرهنگی استفاده از این ظرفیت بیشتر است. ما باید به فضای مجازی به عنوان یک فرصت نگاه کنیم و از این تکنولوژی در زمینه رسیدن به اهداف استفاده کنیم. در این زمینه به ویژه در حوزه فرهنگی دانشگاه آزاد ورود کرده است و دستورالعمل‌های ابلاغی در حوزه دانشجویی، اساتید، کارکنان و خانواده‌های آنها بیشتر در زمینه مجازی است. از سال پیش برنامه‌های خوبی شروع شده و همچنان ادامه دارد.

معاون فرهنگی واحد شوشتر ورود جامعه نخبگانی به حوزه فضای مجازی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: شاید تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله داشته باشیم؛ اما از سال گذشته با توجه به شروع بیماری کرونا جامعه دانشگاهی به این فضا وارد شده و به‌خوبی از آن استفاده می‌کند. در حال حاضر ما گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی ویژه اساتید و کانون‌های دانشجویی داریم و الان از فضای مجازی خوب استفاده می‌کنند و فعال هستند. در واقع تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله داریم؛ اما به شکل نسبی رضایت‌بخش است. ما در فضای مجازی کارگاه‌های آموزشی علمی-تخصصی داریم مانند بینش مطهر که جلسات هفتگی برگزار می‌کنیم و کرسی‌های آزاد اندیشی در این فضا در حال اجرا است. همچنین مسابقات فرهنگی در این فضا انجام می شود. در بحث آموزشی هم نظام آموزشی در همین سامانه قرار دارد.

وی فضای مجازی را فرصت و تهدید خواند و در این زمینه افزود: مهم‌ترین نقطه قوت فضای مجازی این است که دسترسی آسان به منابع و اطلاعات پیدا می‌کنیم؛ همچنین انعکاس فعالیت‌های آموزشی،  فرهنگی و مذهبی ما و رساندن پیام به مخاطبان در همین فضا در حال رخ دادن است. بیان عقاید و تبلیغات دینی و مذهبی در فضای مجازی اتفاق می‌افتد. در واقع اطلاع‌رسانی به مخاطب و دریافت اطلاعات مخاطب دو نقطه قوت فضای مجازی است. بیشترین آسیبی که فضای مجازی دارد و به جوانان ما آسیب می زند عدم کنترل‌گری چه توسط خانوداه‌ها چه توسط مراجع ذی‌صلاحی است و این یک تهدید است؛ چراکه جوانان بالاخره تجربه و اطلاعات لازم را نسبت به این تهدیدها ندارند و ناخواسته وارد فضاهایی شوند که آسیب می‌بینند. راهکارم در حیطه فرهنگی این است که اگر بشود شبکه‌های داخلی را با مدیریت صحیحی وارد این فضا کرد و مانند اکثر کشورهای دنیا کنترلی وجود داشته باشد.

شهریاری در مورد جریان‌سازی فعالیت‌های فرهنگی مانند «از حماسه تا حماسه» اضافه کرد: «از حماسه تا حماسه» فعالیت خوبی است که افراد زیادی در این برنامه شرکت کردند و نتایج خوبی هم داشت؛ اما این قبیل برنامه‌ها باید به صورت مستمر باشند تا موثرتر واقع شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1092379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =