تا 100 سال دیگر موجودات فضایی را خواهیم یافت

میچیو کاکو، متخصص نظریه ریسمان و فیزیکدان آینده‌نگر معتقد است که طی 100 سال آینده نشانه‌هایی از زندگی را در عالم هستی پیدا خواهیم کرد، اما این به معنای رابطه دوستانه با فرازمینی‌ها نیست.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، کاکو معتقد است که تماس با فرازمینی‌ها در آینده‌ای نزدیک میسر خواهد شد، اما این نباید انتظار داشته باشیم که این رابطه دوستانه باشد.

کاکو در مصاحبه اخیر خود با گاردین اعلام کرد: تماس کورکورانه با فرازمینی‌ها یک ایده وحشتناک است. وی ارتباط با فرازمینی‌ها را با ماجرای تاریخی ملاقات مونتزوما و ارنان کورتس مقایسه کرده است. مونتزوما امپراطور آزتک‌ها بود. زمانی که سپاهی از 600 فاتح اسپانیایی تحت فرمان کورتس وارد سواحل خلیج مکزیک شد، مونتزوما سعی کرد که با آنها وارد صلح شود و به همین دلیل هدایای پرزرق و برقی از طلا برای آنها فرستاد. اما این کار تاثیر بدی روی فاتحان حریص گذاشت و زمانی که مونتزوما در داخل شهر به استقبال آنها رفت، کورتس تصور کرد که او تله‌ای برایشان گذاشته و به همین دلیل مونتزوما را اسیر کرد. کورتس قصد داشت با گروگانگیری مونتزوما تاج و تخت آزتک‌ها را به دست آورد. گفته می‌شود که مونتزوما بعدا توسط رعایای عصبانی که معتقد بودند در برابر سپته اسپانیا تسلیم شده، کشته شد.

کاکو هشدار می‌دهد که استقبال از موجودات فضایی در زمین ممکن است چنین عاقبتی داشته باشد.

وی در آخرین کتابش با عنوان معادله خداوند در تلاش برای توسعه "نظریه همه چیز" است که نیروهای بنیادی طبیعت را متحد می‌کند. البته وی کنجکاوی علمی بسیاری در حوزه‌های دیگر از جمله جستجوی حیات در کهکشان‌ها دارد.

وی به تازگی اعلام کرده که احساس می‌کند انسان در طی قرن آینده با بیگانگان تماس خواهد گرفت و این خوش‌بینی ناشی از پرتاب برنامه‌ریزی شده تلسکوپ جیمز وب در اکتبر 2021 است که وضوح و حساسیت مادون قرمز آن حتی بیشتر از تلسکوپ هابل است. در واقع این تلسکوپ فضایی قرار است جانشین تلسکوپ فضایی هابل شود تا وضوح و حساسیت بسیار بالاتری را فراهم کند و گستره وسیعی از تحقیقات در زمینه‌های نجوم و کیهان‌شناسی امکان‌پذیر شود؛ از جمله مشاهده برخی از وقایع و اجرام دوردست در جهان مانند شکل‌گیری و تکامل اولین کهکشان‌ها. اهداف دیگر این تلسکوپ عبارتند از فهم چگونگی شکل‌گیری ستارگان و سیاره‌ها و تصویربرداری مستقیم از سیاره‌های فراخورشیدی و نواخترها.

کاکو در مصاحبه جدیدش با گاردین گفت: ما هزاران سیاره برای کشف داریم و به همین دلیل فکر می‌کنم احتمال اینکه بتوانیم با تمدن بیگانه روبرو شویم، بسیار زیاد است. برخی از همکارانم معتقدند که باید با آنها ارتباط بگیریم، اما من فکر می‌کنم که این ایده خیلی وحشتناک است و احتمالا ماجرایی شبیه به مونتزوما تکرار خواهد شد.

وی افزود: شخصا فکر می‌کنم که بیگانگان رفتاری دوستانه با ما خواهند داشت، اما ما نباید قمار کنیم. باید قبل از هر گونه تماس با بیگانگان تمام جوانب را بسنجیم.

وی معتقد است که از آنجا که ما از امواج رادیویی برای ارسال پیغام به کهکشان استفاده می‌کنیم، گفتگو با آنها دشوار خواهد بود. زیرا ممکن ست ده‌ها سال نوری با ما فاصله داشته باشند.

کاکو پیش‌بینی کرد: احتمال دیگری نیز وجود دارد و این است که آنها روی چمن کاخ سفید فرود آیند و وجود خود را اعلام کنند، اما من بعید می‌دانم. چون ما برای آنها مانند حیوانات جنگل هستیم.

تفکر او کمی شبیه به تفکرات استیون هاوکینگ، فیزیکدان معروف آمریکایی است که چند سال پیش پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری ALS درگذشت. هاوکینگ در سال 2018 گفته بود که ما در مورد بیگانگان هیچ چیز نمی‌دانیم، فقط در مورد خودمان می‌دانیم.

کاکو گفت: اگر به تاریخ نگاه بیندازیم، تماس انسان‌ها و موجودات رده پایین‌تر از نظر سطح فکری و هوشی، اغلب از دیدگاه آنها فاجعه‌بار بوده است و از این رو فکر می‌کنم که برخورد تمدن‌های پیشرفته‌تر با انسان نیز همین تبعات را در پی خواهد داشت.

وی افزود: یک تمدن بیگانه که پیغامی را از زمین دریافت می‌کند، می‌تواند میلیاردها سال جلوتر از توسعه انسانی باشد. در این صورت بسیار قدرتمندتر از انسان خواهد بود و ممکن است ما ارزشی را برای او داشته باشیم که یک باکتری برای ما دارد.

وی همانند هاوکینگ از جستجوی حیات در کهکشان‌ها پشتیبانی و اظهار کرد که بالاخره گوش دادن به سیگنال‌های پخش شده از میلیون‌ها ستاره نزدیک به زمین با استفاده از دو تلسکوپ قدرتمند هابل و جیمز وب ما را به بیگانگان وصل خواهد کرد و وقت آن رسیده که به فکر یافتن پاسخ مناسبی برای آن باشیم. باید به آنها بگوییم که ما زنده‌ایم و باهوشیم.

کد خبر: 1092419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • اسی IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      0 0
      نگران نباشید از انسان پیشرفته تر نداریم. اگر میتوانید تماس بگیرید
    • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
      0 0
      نقطه