۷ دستاورد جدید هسته‌ای رونمایی خواهد شد

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای، نمایشگاهی با ۱۳۳ دستاورد برپا خواهد شد و حدود ۷ رونمایی خواهیم داشت که مهمترین آن رادیو دارو است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در آستانه برگزاری سالگرد بیستم فروردین ماه و افتخارات سازمان انرژی اتمی هستیم. بیست فروردین سال گذشته را به خاطر کرونا نتوانستیم برگزار کنیم اما امسال در روز شنبه، این مراسم را برگزار خواهیم کرد.

صالحی عنوان کرد: در این مراسم که با حضور رئیس‌جمهور خواهد بود، نمایشگاهی با ۱۳۳ دستاورد برپا خواهد شد و حدود ۷ رونمایی خواهیم داشت که مهمترین آن چند رادیو داروی جدید است. تا بیمار نشویم متوجه اهمیت این رادیو داروها نمی‌شویم.

وی افزود: حدود یک میلیون نفر دچار بیماری صعب العلاج مبتلا هستند و سازمان انرژی اتمی است که داروهای مورد نیاز این بیماران را تامین می‌کند و سالانه به تعداد این داروهای جدید اضافه می‌شود. چند مدت قبل اعلام شد که داروی درمان سرطان پروستات با همکاری چند دانشگاه درحال مطالعه و تولید است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه یکی دو مورد دیگر دستاورد هسته‌ای داریم که نمی‌توانیم در معرض نمایش بگذاریم، گفت: مرکز ملی یون درمانی در استان البرز شهریور ماه افتتاح می‌شود. این مرکز یک بیمارستانی است که بیماری‌های صعب العلاج را درمان می‌کند. تجهیزات این بیمارستان ۲۰۰ میلیون یورو و معادل ۶ هزار میلیارد تومان و ساختمان آن نیز ۱۰۰ میلیارد تومان است که تمام این هزینه‌ها را وام گرفتیم. این مرکز، ششمین نوع از این بیمارستان‌ها در جهان است و در غرب آسیا هم فقط ما چنین بیمارستانی داریم.

صالحی گفت: پروژه دیگری داریم تحت عنوان پروژه تولید رادیو دارو بر اساس GMP یا «پروژه تترا» که ۶۰ میلیون یورو تجهیزات دارد و هزینه این را هم از دولت نگرفتیم. این پروژه دارای ۳۷ هزار متر ساختمان است. مقدمات این پروژه شهریور ماه افتتاح خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه مطمئن باشید با برجام صنعت هسته‌ای نه متوقف و نه کُند می‌شود، گفت: خودتان مقایسه کنید که ما در سال ۹۲ در عرصه‌های مختلف چه داشتیم و الان چه داریم. رابرت مالی[نماینده آمریکا در امور ایران] اخیرا گفته بروید ببینید با اقدامات ترامپ صنعت هسته ای ایران به کجاها رسیده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ما ۱۵ نوع سانتریفیوژ داریم که در حال غنی سازی اورانیوم هستند مثل IR۶، IR۴، IR۲M. در سال ۹۲ ما تنها با IR۱ غنی سازی می کردیم، این خیلی جهش بزرگی است. قبل از برجام، حداکثر غنی‌سازی‌مان ۱۳ هزار سو بود اما الان بدون اینکه تمام امکاناتمان را بسیج کنیم، ۱۶۵۰۰ سو غنی‌سازی داریم. خب آیا این صنعت کُند و متوقف شده است؟

صالحی گفت: ما حدود ۵ تن اورانیوم غنی شده و حدود ۵۷ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد داریم درحالی که قرار است در یکسال ۱۲۰ کیلوگرم داشته باشیم اما الان به ۵۷ کیلو رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه با همکاری روس‌ها در حال ساخت دو نیروگاه هستیم، گفت: تولید کیک زرد ما قبل از برجام ۴ الی ۵ تن بوده اما الان به طور متوسط به ۳۵ تن رسیده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی درخصوص مذاکرات وین گفت: کارشناسان فنی سازمان انرژی اتمی در مذاکرات هستند. جلسه اول این گفتگوها هم جلسه مثبتی بوده است. موضع ایران در این مساله موضع روشن و اصولی است.

صالحی با بیان اینکه اگر آمریکا به برجام برگردد و تحریم‌ها را رفع کند، ایران هم باز خواهد گشت، گفت: در این خصوص بحث گام به گام نداریم و اصلا چیزی در این ارتباط نشنیدم.

وی راه را برای تفاهم درخصوص برجام هموار دانست و گفت: در زمان ترامپ تحریم‌های جدیدی اضافه شده است که در این مذاکرات باید لیست این تحریم‌ها مرور شود و از طرفی می‌خواهند اقدامات ما را هم مرور کنند. ما برخی اقدامات را به صورت لحظه‌ای می‌توانیم متوقف کنیم، مثلا تولید اورانیوم ۲۰ درصد را می توانیم لحظه‌ای متوقف کنیم اما برای جمع کردن سانتریفیوژهای جدید، زمان می‌خواهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه آمریکا در یکی دو سال اخیر شکست‌های سیاسی زیادی خورده است، گفت: اگر برجام نبود قطعا این شکست‌های آمریکا محقق نمی‌شد. حفظ برجام ما را در موضع حق قرار داده است. اینکه آمریکایی‌ها از این موضع که اول ایران باید اقدام کند، عدول کرده است یک دستاورد سیاسی است.

صالحی گفت: تا امروز نشانه‌های خوبی دیدیم و ایران هم اعلام کرده به تعهداتش پایبند خواهد بود به شرطی که آنها هم به تهعداتشان عمل کنند.

وی با تاکید بر اینکه ما ۱۰۰۰ سانتریفیوژ IR۲M را در این یکی دو ماهه نصب کردیم، گفت: یک زنجیره کامل IR۶ هم در حال کار کردن است و امروز زنجیره‌های ۳۰ تاییIR۵، IR۶S کار می‌کند. این ۱۶۵۰۰ سو عمدتا در این چند ماه اخیر و براساس قانون مجلس ایجاد شده است. این دستاوردها درچارچوب گام‌های کاهش تعهدات است و اگر قرار شد برجام اجرایی شود، این‌ها را متوقف می‌کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1092515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =