نگاهی به برد دو منظوره پرسپولیس مقابل نساجی

شاگردان گل محمدی در حالی موفق شدند نساجی را از پیش رو بردارند که در مسیر آماده سازی برای لیگ قهرمانان آسیا نیز قرار دارند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، امیر کریمی( کارشناس فوتبال)؛ برای پرسپولیس از این بهتر نمی شد. یک پیش بازی قبل از آسیا که تمام فاکتورهای یک بازی رسمی و در عین حال آماده سازی را داشته باشد. نساجی با ساکت الهامی کلا تغییر کرده بود و قلدر و سرحال بازی می کرد. همین باعث شد که پرسپولیس هم بیشتر از قبل در این بازی محک بخورد. اما نکته قابل بحث اینکه پرسپولیس چه از لحاظ نگاه پیش بازی، یعنی ماندن در کورس قهرمانی و چا از نظر بازی تمرینی برای آسیا تحت شرایط موفق حاضر شد و توانست از نظر دستیابی به مباحث فنی و اهداف موردنظر و با برد و یک کلین شیت به سمت آسیا حرکت کند.

بازی برابر

پرسپولیس هچنان با اولویت تاکتیکی بازی‌های ترکیبی از کناره‌ها در حمله شرکت می‌کند. ترابی و پهلوان بازوهای حمله ای این روزهای گل محمدی هستند. جایی که امیری و عالیشاه هم توان بازی در آنجا را دارند اما در دفاع و باز پس گیری توپ عمدتا پرس در موقعیت از دست دادن توپ و همچنین high press را در دستور کار دارد. نکته ای که اتفاقا نساجی هم آن را دنبال می‌کرد و از این نظر بازی پایاپایی را انجام داد و اتفاقا در دقایقی هم پرسپولیس را تحت تاثیر بازی خود قرار داد. دقیقا بر عکس بازی قبلی پرسپولیس با پدیده که تیم حریف پرسپولیس down block را در دستور کار داشت.

بالانس در حمله

یک نکته اساسی در حمله پرسپولیس به چشم می خورد و آن عدم بالانس جبهه چپ و راست این تیم است. به این معنی که ترابی به مراتب فعال تر در جناح چپ با کمک آقایی حضور دارد و حرکات عمقی و طولی را انجام می‌دهد برعکس زوج تازه تشکیل شده نعمتی و پهلوان در راست که اگرچه در حمله شرکت می‌کنند اما به تعداد دفعات به مراتب کمتر نسبت به آن جناح این اتفاق می افتد. البته شاید باید به این ترکیب زمان بیشتری داد اما مطمئنا این نکات حداقل از دید تیم های آسیایی پنهان نمی ماند و در کوتاه مدت به ضرر این تیم خواهد شد.

تمرین برای آسیا

پرسپولیس در آسیا احتمالا به سبک نیمه دوم بازی با نساجی بازی خواهد کرد. البته این گمانه زنی هست اما درصد بالای از این بازیکانا در زمین به عنوان ترکیب ثابت حضور خواهند داشت. یعنی استراتژی پایه این تیم به سبک بازی این نیمه خواهد بود. استراتژی که فضا و نیم فضاها را بیشتر در اختیار پهلوان، ترابی، عالیشاه و حتی امیری قرار خواهد داد. گل دوم پرسپولیس بر اساس یک حمله سریع از میانه میدان شکل گرفت. دقت کنید حمله سریع متفاوت از ضد حمله هست. تا قبل از این لحظه پرسپولیس در حال کنترل بازی و محافظت از داشته های خود داشت و سعی بر پیاده کردن ایده های خود، مثلا علاوه بر حمله سریع در یکی دو صحنه از شهریار مغانلو به عنوان مهاجم هدف هم استفاده شد و این یعنی بازی مستقیم تا با استفاده از ضربات سر او موج دوم حمله را ایجاد کند. در مجموع گل دقایق ابتدایی باعث شد نیمه دوم را پرسپولیس برای تمرین  و پیاده کردن تفکرات خود استفاده کند.

ترکیب

استفاده از نعمتی در راست، شیفت پهلوان به چپ و استفاده امیری در کنار مهاجم کلاسیک در جلوی تیم تغییرات کلی در چینش اولیه پرسپولیس است که به نظر می‌رسد حداقل نگاه کادر فنی به آسیا با این شیوه ارنج در زمین باشد. هرچند دقایقی هم با حضور توام آل کثیر و مغانلو با دو مهاجم بازی کرد اما گل محمدی نشان داده به این راحتی حداقل روی اسم امیری در ترکیب اصلی خط نخواهد کشید.

عدم سختگیری در دفاع

پرسپولیس در فاز هجومی و ایجاد موقعیت گل خوب کار می‌کند و چه بسا اگر مهاجمان این تیم با دقت تر بودند پرسپولیس با اقتدار بیشتری الان در صدر بود اما این تیم بر عکس فاز هجومی در دفاع سختگیری لازم قبل را تا حدودی تا اینجای فصل ندارد. گپ بزرگ که بین خط دفاع پرسپولیس و خط میانی می‌افتد اصولا باعث توپ گیری بازیکنان حریف می‌شود و نهایتا شکل‌گیری خطر روی دروازه پرسپولیس هست. یکی از دلایل اصلی این مسئله پایین نگه داشتن دفاع در زمین خودی هست که فاصله‌ها را با هافبک‌ها زیاد می‌کند و این مشکلات را در پی دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1092658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =