برجام تنها راه دستیابی به توافقی طولانی‌تر و محکم‌تر با ایران است

سناتور دموکرات ایالات متحده با ابراز تمایل به کسب توافقی «طولانی‌تر و مستحکم تر» با ایران تأکید کرد که تنها راه دستیابی به یک چنین توافقی از برجام می‌گذرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ «کریس مورفی» سناتور دموکرات از ایالت کنتیکت آمریکا روز جمعه با انتشار یک رشته توئیت دیدگاه‌های خود درباره لزوم بازگشت فوری ایالات متحده به برجام را مطرح کرد.

وی در این باره نوشت: «من خواهان توافقی طولانی‌تر و محکم‌تر با ایران هستم، اما مسیر [دستیابی] به یک چنین توافقی از طریق توافق هسته ایران (برنامه جامع اقدام مشترک / برجام) می‌گذرد. یک روایت کوتاه در باب چرایی لزوم بازگشت به برجام در سریع‌ترین زمان ممکن کسب سایر امتیازها از ایران است».

این سناتور دموکرات در ادامه ادعاهای خود می‌افزاید که «مهمترین نکته اطمینان یافتن از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است و این در اولویت قرار می‌گیرد. بله ما می‌خواهیم که ایران به حمایت از نیروهای نیابتی خود و برنامه موشکی آنها پایان دهد. اما در صورت دستیابی تهران به بمب هسته‌ای، سایر فعالیت بدخواهانه آنها بدتر خواهد شد».

کریس مورفی در پیام توئیتری دیگری می‌نویسد: «ما چهار سال فرصت داشتیم تا رویکرد مخالفان برجام را بیازماییم. ترامپ تحریم‌های فلج کننده‌ای علیه ایران وضع کرد تا آنها را به مذاکره در مورد همه چیز وادارد. این یک فاجعه بود. ایران از مذاکره سرباز زد، آنها برنامه هسته‌ای خود را بار دیگر آغاز کرده و به شلیک [موشک] به سمت نیروهای نظامی آمریکا دست زدند».

این قانونگذار کنگره در ادامه می‌گوید: «در عین حال، ائتلافی که اوباما شکل داده بود (متشکل از ایالات متحده / اروپا / روسیه / چین در برابر ایران) فروپاشید. اروپا، چین و روسیه به ایران کمک کردند تا تحریم‌های ترامپ را دور بزند، و برای محدود کردن سایر اقدام‌های بی ثبات کننده ایران با ما همکاری نمی کنند».

مورفی در ادامه تأکید می‌کند: «احمقانه است باور کنیم ایران اکنون آماده است تا بنشیند و در مورد یک توافق جامع مذاکره کند. حتی اگر خواهان چنین چیزی بودند، امتیازاتی از ما طلب می‌کردند، مانند تغییر در روابط دفاعی ما با عربستان سعودی / امارات متحده عربی».

سناتور دموکرات آمریکا در یک پیام توئیتری دیگر، بهترین راه برای کشاندن ایران به پای میز مذاکره بر سر موضوعات غیرهسته ای را بازگشت به برجام و تحکیم دوباره ساختار ائتلاف گروه ۱+۵ خواند و نوشت که این به معنای «پایبندی در ازای پایبندی است. ایران به عمل به تعهدات خود ذیل برجام باز می‌گردد و آمریکا نیز تحریم‌ها را لغو می‌کند».

وی در ادامه می‌افزاید: «رئیس جمهور بایدن نباید انتظار داشته باشد که مخالفان توافق اصلی [برجام] از اصل پایبندی در ازای پایبندی حمایت کنند».

مورفی همچنین ادعا می‌کند که «ایران، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و جمهوری‌خواهان کنگره این گفتگوها را به منزله راهی برای انجام کاری می‌دانند که در سال ۲۰۱۵ نتوانستند به انجام برسانند- از بین بردن امکان هرگونه توافق هسته‌ای با ایران».

سناتور دموکرات ایالت کنتیکت در پایان رشته توئیتهای خود تأکید می‌کند که «این توافق [برجام] برای آمریکا، اسرائیل و باقی جهان مفید بود. این توافق نشان می‌داد که دموکراسی قادر به حل مشکلات بزرگ است» .

انتهای پیام/

کد خبر: 1092667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =