فضای مجازی سریع‌ترین مسیر را پیش روی تحول جامعه می‌گذارد

معاون فرهنگی دانشجویی واحد سنندج گفت: فضای مجازی می تواند سریع‌ترین و قوی‌ترین مسیر را پیش روی توسعه و تحول جامعه قرار داده و در هموار کردن مسیر تصمیم‌گیران و اجرا کنندگان در خدمت به جامعه، در حوزه‌های مختلف خودنمایی کند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، در سال‌های اخیر استفاده از فضای مجازی با زندگی انسان‌ها در سرتاسر دنیا به نحوی آمیخته شده است که تفکیک آن به عنوان عنصری جداگانه تقریبا امکان‌پذیر نیست. بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌ویژه در سال‌های اخیر مهر تأییدی است بر این مطلب که نباید از مسئله مهم «فضای مجازی» به عنوان فضایی مهم،  جریان‌ساز و به‌ویژه هدایتگر غافل شد. در این میان واحدهای فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور دغدغه‌مندی خود را با ما در میان می‌گذارند که در ادامه می‌خوانیم.

قباد میمنت‌آبادی معاون فرهنگی  دانشجویی واحد سنندج در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درخصوص نقش جامعه دانشگاهی در پیشبرد اهداف کلان فضای مجازی گفت: امروزه فضای مجازی جزو جدایی ناپذیر زندگی انسان‌ها به ویژه در شرایط فعلی است. شیوع بیماری کرونا ارتباطات فیزیکی و حضوری را محدود کرده که استفاده از فضای مجازی و حضور در دنیای اینترنت ناگزیر و ضروری است و  مردم برای کمترین و کوچکترین نیازها به بهره‌گیری از این فضا پناه می برند. خرید، تردد، تحصیل و... مقدمات تقریبی همه مشاغل نیاز به استفاده از اینترنت و حضور در فضای مجازی دارد. در نتیجه جامعه دانشگاهی وظیفه دارد در جهت آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی برای انتقال سواد اولیه حضور و بهره گیری مناسب از این فضا عمل کند، دانشگاه به دلیل اینکه این فضا مدیریت و چارچوب نظارتی خاصی ندارد، باید وظیفه خود بداند که روشنگری، آگاهی‌بخشی و ارتقای قدرت تشخیص و تمیز مردم را جهت حضور سالم و مفید در این حوزه در دستور کار قرار دهد.

میمنت آبادی درخصوص توجه جدی جامعه نخبگانی به حوزه فضای مجازی گفت: تصور می‌کنم جامعه نخبگانی ما هنوز در جهت ایفای نقش صحیح خود برای زمینه‌سازی مناسب در بهره‌مندی از فضای مجازی درست عمل نکرده و لازم است ضمن تبیین نقاط قوت و فرصت‌های موجود در این فضا به بررسی مسائل و مشکلات و نحوه مواجهه با علم و سواد کافی بپردازد که دروازه ورود به هر مجموعه  شناخت کافی از همه جوانب آن محیط است.

معاون فرهنگی واحد سنندج ادامه داد: فضای مجازی صرفا مانند یک فضای فیزیکی و محیط جغرافیایی نیست که هر انسانی با حداقل توان و بهره‌گیری از ظرفیت انسانی و اجتماعی خود بتواند به صورت جسته‌گریخته یا با سرعتی نسبی متناسب با قدرت خود به صورت کند یا سریع به حرکت، کار و تلاش در آن بپردازد. در این محیط یعنی فضای مجازی افراد مسلح به توانمندی‌های خاص و دارای سواد کافی رسانه‌ای می‌توانند ورود کنند و بعد با توجه به میزان قدرت و تسلط خود به مفاهیم کلیدی این فضا در حوزه دانش و کاربرد به مساعدت برای ورود دیگران نیز بپردازند. جامعه نخبگانی نیز باید خود را معتقد، موظف و مسلط به استفاده از فضای مجازی به مثابه الگو یا رهبرانی بداند که آحاد جامعه  مسیر حضور آنان را تنها راه برون‌رفت از مشکلات یا تنها راه پیش روی جامعه برای پیشرفت یا حرکت می‌دانند.

وی جشنواره از حماسه تا حماسه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: یکی از راه‌های حضور قوی در هر محیط جدید، مثل فضای مجازی وجود ابزار تحریکی، تشویقی و ترغیبی است که جشنواره حماسه تا حماسه یکی از این ابزارها بود و خوشبختانه با استقبال نسبی مناسبی که از این کار صورت گرفت در کنار سایر زمینه های تشویقی یا نیاز و لازمه کاری جامعه نخبگانی توانست در جهت معرفی نوع حضور و یا تشویق در همراهی یک کار ارزشی در نظام مقدس جمهوری اسلامی، ضمن  القای ضرورت حضور در فضای مجازی، امکان تبیین، شناخت و توسعه مفاهیم و اقدامات انقلابی و اثرگذار را نیز برای جامعه فراهم کند.

معاون فرهنگی دانشجویی واحد سنندج مهم‌ترین لازمه مقابله با جنگ نرم را «راهبری» خواند و گفت: برای مقابله با جنگ نرمِ دشمن در فضای مجازی همانطور که در جبهه جنگ نظامی به وجود رهبر، نیروی نظامی زبده و تسلیحات پیشرفته در کنار ایمان به حقانیت جبهه جنگ نیاز است؛ در جنگ نرم نیز رهبری صحیح فضا، تدوین  قواعد، وجود نیروی انسانی دارای توان و سواد کافی نیاز است به انضمام محتوای قوی تحلیلی و مواد دانشی مناسب که در حکم تجهیزات و تسلیحات این فضا هستند، همچنین نیاز به تولید به‌روز و مخاطب‌پذیر، تکرار و تداوم مفاهیم دارای نفوذ با پشتوانه علمی و اعتقادی برای مقابله مستمر با بمباران تبلیغی و بی‌اساس دشمن نیز لازم است.

میمنت آبادی در مورد استفاده از فضای مجازی برای گفتمان و از بین بردن شبهات سیاسی و عقیدتی در فضای مجازی گفت: دنیای مجازی شاید هنوز بستر مقابله دو طرفه را برای تعامل یکسان فراهم نکرده است؛  اما این امکان وجود دارد که افراد و گروه‌های مختلف سوالات، شبهات و مفاهیم خود را در حوزه های اعتقادی، اجتماعی و یا فرهنگی به اشتراک گذاشته و به نقد و بررسی هم بپردازند که خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی به ویژه حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی به خوبی در این راستا با برپایی جلسات هم‌اندیشی، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و مناظرات دانشجویی در این فضا ورود کرده و اینها نمونه‌هایی از این اقدامات هستند که اتفاقا با استقبال خوبی هم روبرو شد. فضای مجازی می تواند سریع‌ترین و قوی‌ترین مسیر را پیش روی توسعه و تحول جامعه قرار داده و در هموار کردن مسیر تصمیم‌گیران و اجرا کنندگان درخدمت  به جامعه، در حوزه‌های مختلف خودنمایی کند.

انتهای پیام/

                                                                  

کد خبر: 1092670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =