شتاب «صنعت هسته‌ای» برای توسعه و پیشرفت 

در سال‌های اخیر و با وجود همه تحریم‌ها و فشارهای وارده از سوی آمریکا در قالب سیاست فشارحداکثری، این صنعت هسته‌ای بود که توانست با روحیه جهادی، پیشرفت و توسعه را با عمل‌گرایی محقق کند.

ایسکانیوز_گروه سیاسی: در سال های اخیر به ویژه پس از خروج یکطرفه و غیرقانونی آمریکا از برجام در اردیبهشت ۹۷، آمریکا و برخی متحدان غربی و عربی آن با تمام توان خود تلاش کردند سیاست فشار حداکثری را علیه ملت ایران به کار گیرند تا به زعم خود با تضعیف مولفه های قدرت کشور، مسئولان ایران را وادار به تغییر رفتار و سیاست خود کنند.

آمریکایی ها به اشتباه اینطور تحلیل کردند که ایران در مقابل فشار همه جانبه آنها به مسیری که از سوی کاخ سفید گفته شد تن در می دهند و از نتایج رفتارهای خود درس عبرت نگرفتند.

در طرف مقابل هم، جمهوری اسلامی ایران «راهبرد مقاومت فعال» را در برابر سیاست های تحریمی دشمنان به کار گرفت و با مقاومتی حداکثری در این مدت نشان داد که سیاست فشارحداکثری آمریکا ناکارآمد و شکست خورده است.

یکی از مولفه های قدرت ایران که از سوی بدخواهان ما به خوبی و با جزییات رصد و شناسایی شده و حتی بارها تلاش هایی صورت گرفت تا با تضعیف یا از بین بردن آن، کشور را از نعمت آن بی بهره کنند، «صنعت هسته ای» است.

رهبری انقلاب بارها این دغدغه را مطرح کردند که همه باید در مسیر ایجاد «ایران قوی» و قدرتمند گام بردارند و پُر واضح است که در اختیار داشتن «فناوری هسته‌ای» به عنوان یک «صنعت هایتک» که می تواند در زمینه های مختلف کشاورزی، صنعتی، تولید برق، حوزه سلامت و دیگر حوزه ها کاربرد داشته باشد به عنوان یکی از مولفه‌های قدرت به حساب می آید.

در این راستا، طرف آمریکایی با همکاری گسترده شرکای غربی عبری و عربی خود، سیاست فشار و تحریم علیه ایران و برنامه هسته ای آن، تروردانشمندان هسته ای و خرابکاری های متعدد در صنعت هسته ای تلاش کردند تا لطماتی را به برنامه هسته ای وارد کنند.

محافل رسانه ای و سیاسی خارج نشین در راستای کمپین تضعیف برنامه صلح آمیزهسته ای ایران از هیچ کوششی فروگذار نکردند و تا به امروز هم به ایجاد شاعبه و شبهه در خصوص اهداف و مزایای برخورداری ایران از فناوری هسته ای می پردازند.

یکی از خط های رسانه ای دنبال شده توسط معاندین در این خصوص، مطرح کردن این شاعبه است که صنعت هسته ای ایران تعطیل شده است یا اینکه با سرعت و توان بسیار کمی در حال پیشروی است تا با این ترفند بتوانند ناامیدی و سرخوردگی را در جامعه تقویت کنند و برای تحقق هر چه بهتر این موضوع، هزینه های انجام شده برای این صنعت را بیش از فواید و محاسن برخورداری از فناوری هسته ای به افکار عمومی داخل ایران نشان دادند.

برخی هم در داخل ناآگاهانه در زمین بازی آنها به خودزنی پرداختند و صنعت هسته ای را با همه تلاش های صورت گرفته در آن بسیار کم اهمیت و پر هزینه برای مردم قملداد کردند و با تکرار حرف معاندین، صنعت هسته ای را تعطیل شده و بی فایده دانستند.

اما با طرح یک سوال شاید بتوان در مقابل این حجم از تخریب پاسخی را ارائه کرد و افراد منصف را نسبت به اتهامات وارده قانع کرد و آن پرسش این است که، اگر صنعت هسته ای ایران تعطیل شده یا روند سرعت پیشرفت بسیار پایینی دارد، ده ها دستاورد و پیشرفتی که سالانه به مناسبت سالروز فناوری هسته ای از سوی سازمان انرژی اتمی رونمایی و معرفی می شود چیست!؟

آیا صنعتی که قرار است در ۲۱ فروردین سال ۱۴۰۰ سالروز فناوری هسته ای، ۱۳۳ دستاورد رونمایی کند و سال گذشته هم ۱۱۲ دستاورد را معرفی کرد و سال های قبل از آن هم به این ترتیب بوده را میتوان صنعتی تعطیل شده دانست!؟

صنعتی که می تواند در سه ماه، هزار سانتریفیوژ IR۲m نصب کند، صنعتی که به زنجیره شاهد IR۶ رسیده است، صنعتی که می خواهد در یکسال هزارسانتریفیوژ IR۶ نصب کند، صنعتی که در اوج فشارها و تحریم های خارجی توانسته دستاوردها و پیشرفت های متنوعی را در بخش های مختلف هسته ای برای کشور به ارمغان آورد.

صنعتی که براساس مصوبه مجلس در یک سال باید ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد تولید می کرد و در حال حاضر به ۵۰ کیلوگرم دست یافته است، صنعتی که توانسته غنی سازی ۲۰ درصد را ۲۴ ساعته راه اندازد، صنعتی که در اوج فشارهای شدید اقتصادی دشمنان در حال راه اندازی راکتورآب سنگین اراک هست و به زودی شاهد تست آب سرد آن خواهیم بود.

در خاتمه آنکه، اگر نخواهیم از دایره انصاف خارج شویم باید این نکته را مطرح کنیم که صنعت هسته ای با روحیه جهادی، خوداتکایی و با بهره مندی از رهنمودهای رهبری به عنوان بزرگترین حامی پیشرفت فناوری هسته ای در کشور، توانسته علی رغم کلیه محدودیت ها و فشارهای خارجی و برخی رفتارهای نامناسب داخلی، مسیر پیشرفت و ترقی را با سرعتی بالا طی کند که این مهم نیز محقق نخواهد شد مگر آنکه هدف مدیران و پرسنل صنعت هسته ای تقویت بیش از پیش نظام جمهوری اسلامی ایران که یکی از دغدغه های اصلی رهبری است، باشد.

کد خبر: 1092676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =