گزارش تقلب علمی ایران سیاسی است

نشریه نیچر در گزارش اخیر خود در زمینه تقلبات علمی، ایران را به عنوان یکی از کشورهای تقلب‌کننده معرفی کرده است؛ اما کارشناسان معتقدند ارتباط دادن این گزارش به پژوهش‌های علمی ایران، سیاسی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «مبارزه با کارخانه‌های کاغذ جعلی که باعث تحریف علم ساختگی می‌شوند» عنوان گزارش اخیر نشریه نیچر است که از تقلب صنعتی و سازمان‌یافته در تولید مقالات علمی پرده برداشته است. این گزارش با ذکر مثال‌هایی از تقلب دانشمندان چینی برای تهیه مقاله آغاز می‌شود و در ادامه ایران را هم به عنوان یکی از کشورهای تقلب‌کننده نام می‌برد.

برخی رسانه‌های ایران با ترجمه این گزارش و مصاحبه با کارشناسان در این زمینه، به بررسی این پدیده در جامعه علمی ایران پرداختند؛ اما برخی دیگر از کارشناسان معتقدند ایران، مصداق این گزارش نیست و باید انگیزه‌های نوشتن چنین گزارش‌هایی بیشتر بررسی شود.

غلامرضا ذاکر صالحی در گفت‌وگو با ایسکانیوز با بیان این که گزارش مذکور در مورد ایران نیست، اظهار کرد: درست نیست با موج مشکوک خارجی که دنبال بی‌آبرو کردن ایران است، همصدا شویم.

در بخشی از این گزارش آمده است؛ «کاتریونا فنل رئیس خدمات چاپ و نشر در الزویر (Elsevier) بزرگترین انتشارات علمی جهان واقع در آمستردام هلند، خاطرنشان می‌کند: مشکل تقلب سازمان یافته در مجلات علمی تازه نیست و فقط به چین محدود نمی‌شود. ما شواهدی از تقلب سازمان یافته از چندین کشور دیگر از جمله ایران و روسیه دیده‌ایم.»

عضو هیئت علمی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در این زمینه گفت: الزویر سیاسی است و برای اثبات این ادعا باید شواهد ارائه کند. این‌ها می‌خواهند پیشرفت‌های علمی کشور را کاذب جلوه دهند در حالی که نورم و شاخص‌های تقلب باید با میانگین کشورهای منطقه و با توجه به حجم انتشارات ما مقایسه شود.

وی درباره موج اخیری که در زمینه گزارش نشریه نیچر در رسانه‌های ایران ایجاد شده است، تصریح کرد: من معتقدم خبرنگار باید بی‌طرفانه و مثل یک پژوهشگر علمی برخورد کند. جوگیر نشود و حاق واقعیت را بکاود حتی گاهی برخلاف جریان آب شنا کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1092702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =