محققان ایرانی دلیل سختی درمان مبتلایان به کرونا را کشف کردند

گروهی از محققان با همکاری دو پژوهشگر ایرانی یک واکنش غیر منتظره در سلول های ریه مبتلا به کووید۱۹ ردیابی کردند که دلیل سختی درمان شدن بیماری را توضیح می دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) به نقل از ساینس دیلی؛ مجید کاظمیان و بهداد افضی دو پژوهشگر ایرانی همراه گروهی از محققان بین المللی متوجه شده‌اند یک مسیر بیوشیمیایی به عنوان «سیستم کمپلمان ایمنی» ( immune complement system)به وسیله ویروس در سلول‌های ریه فعال می‌شود و احتمالاً این مسیر دلیل سختی درمان کووید ۱۹ را توضیح می‌دهد.

این تحقیق در ژورنال «ساینس ایمونولوژی» منتشرشده است.

محققان معتقدند ترکیب داروهای آنتی ویروسی با داروهایی که این مسیر را مسدود می‌کنند، احتمالاً در درمان بیماری تأثیرگذار است. آنها با استفاده از یک مدل ویترو و سلول‌های ریه انسان تحقیقاتی انجام دادند و متوجه شدند داروی رمدسیویر در ترکیب با «روکسولیتینیب» (Ruxolitinib)این واکنش را مسدود می‌کند.

این در حالی است که شواهد آزمایش‌های جدید نشان می‌دهد استفاده از «روکسولیتینیب» به تنهایی برای درمان کووید ۱۹ تأثیرگذار نبوده است.

به گفته مجید کاظمیان استادیار دپارتمان علوم رایانشی و بیوشیمی در دانشگاه پردو، محققان برای شناسایی داروهای تأثیرگذار بیش از ۱۶۰۰ داروی تأیید شده توسط سازمان غذا و دارو آمریکا را بررسی کردند.

طی چند سال اخیر محققان متوجه شده‌اند سیستم کمپلمان نه تنها در جریان خون بلکه درون سلول‌ها کار می‌کند.

تحقیق جدید نشان داد این واکنش در سلول‌های ساختارهای کوچک ریه به نام کیسه‌های هوایی ریه (آلوئول) ایجاد می‌شود.

او در این باره می‌افزاید: مشاهده کردیم که عفونت ویروس کرونای در این سلول‌های ریه از مسیری غیر منتظره به واکنش سامانه فعال شده، منجر می‌شود. این موضوع برای ما غیر منتظره بود زیرا به فعال شدن این سیستم درون سلول‌ها یا حداقل داخل سلول‌های ریه فکر نمی‌کردیم.

کلودیا کمپر محقق ارشد این پژوهش می‌گوید: سیستم کمپلمان به عنوان یک سامانه نگهبان میزبان را در مقابل عفونت‌های ناشی از باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها حفاظت می‌کند. انتظار نمی‌رفت این سیستم در وضعیت عفونت ناشی از ویروس کرونا در مقابل میزبان قرار گیرد و در التهاب مخرب بافت که در موارد شدید کووید ۱۹ اتفاق می‌افتد، نقش داشته باشد.

بهداد افضلی دیگر پژوهشگر این تحقیق می‌گوید: این یافته‌ها شواهدی مهم فراهم می‌کنند که نشان می‌دهد نه تنها ژن‌های مرتبط با سیستم کمپلمان ایمنی از مهمترین مسیرهای تحت تأثیر ویروس کرونا در سلول‌های آلوده هستند، بلکه فعالیت این سیستم درون سلول‌های اپیتلیال ریه که عفونت در آن به وجود آمده رخ می‌دهد.