«سند ملی سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان» به زودی ابلاغ می‌شود

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان گفت: طرح «سند ملی سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان» اخیرا از سوی دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان تدوین شده است که ظرف ۲ هفته آینده از سوی وزارت علوم به دانشگاه‌های کل کشور ابلاغ خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، وضعیت کرونایی کشور علاوه بر بروز مشکلات اقتصادی و فرهنگی، سلامت روان و بهداشت روانی جامعه را هم تحت شعاع قرار داده است. بروز اختلافات خانوادگی در روزهای قرنطینه، شکل‌گیری رفتارهای وسواس گونه و اضطراب بیش از اندازه برای احتمال ابتلا به کرونا، تنها بخش کوچکی از مشکلات روانشناختی در این مدت بوده است. جوانان و دانشجویان نیز از این دایره مستثنی نیستند به همین دلیل لزوم اتخاد تدابیری برای حفظ امنیت روانی دانشجویان از سوی دفاتر مشاوره و سلامت دانشگاه‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

در همین راستا، مجید صفاری‌نیا مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره فعالیت‌های این دفتر در حوزه سلامت روان دانشجویان اظهار کرد: ارائه خدمات مشاوره‌ای به صورت مجازی، از جمله اقدامات مهمی بوده است که از اسفندماه سال ۹۸ در راستای حفظ سلامت روانشناختی دانشجویان در دستور کار قرار داده‌ایم. این خدمات حتی در روزهای تعطیل نیز به صورت آنلاین ادامه دارد.

وی افزود: تشکیل کمپین‌های بزرگ ملی مانند طرح «نوروز کرونایی»، طرح احوال پرسی از دانشجویان در اغلب دانشگاه‌های بزرگ کشور، راه‌اندازی کمپین «سایکو ماسک» و کمپین «در خانه بمانید»، از دیگر فعالیت‌هایی بوده که در سراسر دانشگاه‌های کشور انجام شده است. همچنین بیش از هزار وبینار در سال گذشته در زمینه بهداشت روانی دانشجویان برگزار شده است که بدون اغراق، جزء اولین کشورهای دنیا هستیم که در حوزه سلامت روانی دانشجویان خدماتی را در این سطح ارائه کرده‌ایم.

صفاری‌نیا با اشاره به فعالیت دفاتر مشاوره و سلامت در دانشگاه‌های شهرستانی ادامه داد: تمامی دفاتر مشاوره و سلامت شهرستان‌ها در این مدت فعال بوده‌اند. در حال حاضر کشور به ۱۰ منطقه آمایشی تقسیم‌بندی شده‌ است که هر منطقه شامل چند استان و دبیر است و ساختار دفاتر مشاوره نیز در تمامی دانشگاه‌های آن وجود دارد. طرح نوروز کرونایی از ۲۵ اسفندماه سال گذشته از سوی دانشگاه همدان آغاز شد و ۱۹ فروردین امسال از سوی دانشگاه‌ فرهنگیان مشهد و بیرجند خاتمه یافته است.

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان درباره پایش دانشجویان از لحاظ بهداشت روانی تصریح کرد: تمامی دانشجویانی که به تازگی وارد می‌شوند باید طرح پایش جسمی و سلامت روان را بگذرانند.دانشجویان باید در پایش سلامت روان، پرسشنامه‌هایی را به صورت مجازی تکمیل کنند و تا دانشجویانی که دارای بیماری یا اختلال روانی هستند، به دفتر مشاوره و سلامت دانشگاه ارجاع داده شوند.

وی اضافه کرد: فرآیند درمان دانشجویانی که دارای اختلال روانی هستند از همان ابتدای سال تحصیلی آغاز خواهد شد و دفاتر مشاوره و سلامت موظف‌اند تا جلسات مشاوره را تا زمان تکمیل دوره درمان ادامه دهند. البته این امکان وجود دارد که برخی دانشجویان از انجام مشاوره و دوره درمان اجتناب کنند که در این صورت کار خاصی نمی‌توانیم انجام دهیم. اما فرآیند غربالگری را به صورت دقیق و تخصصی انجام خواهیم داد.

صفاری نیا در پایان خاطرنشان کرد: طرح «سند ملی سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان» اخیرا از سوی دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان تدوین شده است که ظرف ۲ هفته آینده از سوی وزارت علوم به دانشگاه‌های کل کشور ابلاغ خواهد شد. این سند، اولین سند ملی روانشناسی محسوب می‌شود که حمایت روسا و معاونان دانشگاه‌ها از دفاتر مشاوره و سلامت را افزایش خواهد داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1092716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =