ابرقدرتی چین تا ۲۰ سال آینده

جامعه اطلاعاتی آمریکا گزارش جدیدی را منتشر کرده که بر اساس آن چین تا سال ۲۰۴۰ تبدیل به ابرقدرت جهان می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از نیوزویک؛ بر اساس گزارش جدید جامعه اطلاعاتی آمریکا، چین در آینده نزدیک از آمریکا در اقتصاد جلو زده، بزرگترین اقتصاد جهان شده و در مسیر کسب نقش یک قدرت جهانی در طی دو دهه آینده قرار دارد.

دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا گزارش جدید ۱۴۴ صفحه ای تحت عنوان «روندهای جهانی ۲۰۴۰؛ جهانی با رقابت بیشتر» منتشر کرده که در آن به پیش بینی روندهای آینده که منجر به تغییر شکل جامعه بین المللی در ۲۰ سال دیگر می شود پرداخته است.

طبق این گزارش، روابط میان دو قدرت اصلی آن یعنی واشنگتن و پکن از جمله فاکتورهای مهم برای سنجش چگونگی تغییرات در جهان قلمداد شده است.

در این گزارش با اشاره به اینکه آمریکا به همراه همپیمانان قدیمی‌اش و چین، بیشترین میزان نفوذ را بر پویایی جهانی خواهند داشت، آمده است: از چشم اندازهای رقابت با یکدیگر برای سیستم و حکمرانی بین المللی که بازتاب منافع و ایدئولوژی های اساسی آنها هستند، حمایت خواهند کرد.

بر اساس پیش بینی‌ها، رقابت بین دو ابرقدرت بر اکثر دامنه‌ها تاثیرگذار خواهد بود که در نهایت به از هم گسستن ائتلافهای موجود و سازمانهای بین المللی حافظ نظم بین المللی منجر شده و در برخی موارد تغییر شکل آنها در عرض چند دهه خواهد شد.

از جمله اساسی ترین تغییرات پیش بینی شده در این گزارش برای نظم جهانی، انتقال توازن اقتصادی از غرب به شرق و رشد هر چه بیشتر اقتصادهای آسیایی است.

این گزارش پیش بینی می کند که چین در صدر اقتصاد جهان قرار خواهد گرفت و سهم آن از تولید ناخالص داخلی جهان از ۱۷.۹ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۲۲.۸ درصد در سال ۲۰۴۰ خواهد رسید. آمریکا نیز از طرف دیگر شاهد افول سهمش از ۲۴ درصد به ۲۰.۸ درصد در طی این مدت خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1092751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =