نام چند ایرانی در لیست 30 نفر موفق زیر 30 سال فوربس

نشریه فوربس به رسم هر ساله خود لیستی از 30 کارآفرین و دانشمند زیر 30 سال را معرفی کرده است که در میان آنها نام چند ایرانی نیز دیده می‌شود.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، با وجودی که کووید 19 چند وقتی است همه را گرفتار و کسب و کارها را راکد کرده، اما خیلی‌ها در این شرایط نیز از فرصت‌های پیش آمده استفاده می‌کنند و کسب وکارشان را ادامه می‌دهند. در واقع هر کسی در فراخور شغل و مهارتی که دارد در این دوره پاندمی مشغول به کار است؛ بعضی‌ها در مبارزه با این بیماری در خط مقدم بیمارستان کار می‌کنند، بعضی‌ها با هوش مصنوعی در صدد کشف داروهای جدید هستند. نشریه فوربس نیز با توجه به فعالیت افراد در شرایط قرنطینه و طبق روال هر سال خود 600 کارآفرین و دانشمند جوان زیر 30 سال را در 20 رده مختلف فهرست کرده است.

گفتنی است که مشاغل این افراد بیش از یک میلیارد دلار سرمایه دارند و نمونه بارز بلندپروازی و نوآوری صاحبان آنها در شرایط قرنطینه هستند.

همانطور که گفتیم، فوربس در 20 مقوله مختلف مبادرت به فهرست کارآفرینان و دانشمندان زیر 30 سال کرده است که عبارتند از ‌هالیوود و سرگرمی، شبکه اجتماعی، رسانه، آموزش، امور مالی، ورزش، سرمایه گذاری ریسک پذیر، انرژی، هنر و استایل، فناوری کسب وکار، موسیقی، بهداشت و درمان، تولید و صنعت، علم، بازی کامپیوتری، تجارت الکترونیک، غذا و نوشیدنی، تاثیر اجتماعی، فناوری مصرفی و بازاریابی و تبلیغات.

نکته اینجاست که به غیر از ۳۰ نفر فرد موفق زیر ۳۰ سال که در هر رده معرفی شده‌اند، سه نفر نیز به عنوان «فوق ستاره» معرفی شده‌اند که لزوما زیر ۳۰ سال نیستند.

در میان اسامی این فهرست نام چند جوان ایرانی موفق دیده می‌شود که در ادامه معرفی می‌کنیم:

کیان کتانفروش

27 ساله

حوزه آموزش

کیان کتانفروش دانشمند کامپیوتر و سخنران دانشگاه استانفورد است و به همراه یکی از اساتید این دانشگاه درس "یادگیری عمیق" را در دپارتمان علوم کامپیوتر تدریس می‌کند. یادگیری عمیق زیرشاخه‌ای از یادگیری ماشین و بر مبنای مجموعه‌ای از الگوریتم‌ها است.

کتانفروش همچنین یکی از بنیانگذاران شرکت DeepLearning.AI، یکی از پیشگامان آموزش یادگیری عمیق در شرکت "کورسرا"، شرکت فناوری آموزشی انتفاعی تاسیس‌ شده توسط استادان علوم کامپیوتر دانشگاه استنفورد و همچنین بنیانگذار شرکت ورکرا (Workera)، یک پلتفرم خود ارزیابی است که در آن افراد شایستگی‌های شغلی خود را با ارزیابی‌های مجهز به هوش مصنوعی تخمین می‌زنند و با این کار مسیر شغلی خود را پیدا می‌کنند. کتانفروش به غیر از اینها از سال 2014 تا 2016 یک شرکت نوپای فرانسوی با نام "داسکیت" را بنیانگذاری کرد که در زمینه ارائه راهکارهای مربوط به فناوری یادگیری در کلاس برای دانشگاه‌ها فعالیت می‌کند.

کیان فوق لیسانش را در دانشگاه استانفورد و ایکول سنترال سوپلک در پاریس گرفته و در دانشگاه استانفورد موفق به دریافت جایزه "والتر جی گورس" شد که بالاترین جایزه آموزش در این دانشگاه به شمار می‌رود. وی همچنین جایزه صد ساله (Centennial) را در زمینه آموزش به خود اختصاص داده است.

خانواده کیان سال‌ها پیش از ایران به فرانسه مهاجرت کرد و او در شهری در نزدیکی پاریس بزرگ شده است. اما بعدها کیان برای ادامه تحصیل به آمریکا مهاجرت کرد و در دانشگاه استانفورد مشغول به تحصیل شد.

نیکا نور

29 ساله

حوزه بازی‌های کامپیوتری

نیکا نور از خانواده‌ای است که از ایران به آمریکا مهاجرت کردند و در واقع نخستین نسل از مهاجران آمریکایی به شمار می‌رود و در همانجا به دنیا آمده است. او در شهرستان اورنج در دوره راهنمایی بود که فاجعه یازده سپتامبر اتفاق افتاد و این حادثه مسیر زندگی‌اش را عوض کرد. خودش می‌گوید: بزرگ شدن در این شهرستان بعد از 11 سپتامبر واقعا دشوار بود و من دوستان بسیار کمی داشتم. زیرا اکثر هم سن و سال‌هایم مرا یک دختر پناهنده عجیب و غریب می‌دیدند که همیشه در خانه‌مان بوی غذاهای خاص می‌پیچید. بیایید واقع‌بین باشیم؛ غذاهای ایرانی واقعا خوشمزه هستند!

نیکا آنقدر بااستعداد و باهوش بود که در 14 سالگی وارد دانشگاه شد. او از 12 سالگی به دلیل مشکلاتی که برایش پیش آمده بود به بازی‌های ویدئویی پناه برد و کاملا در بازی‌ها غرق شد و همین باعث تغییر مسیر زندگی‌اش شد و  او را به سمت صنعت بازی کشاند.

 او هم‌اکنون مدیراجرایی IGDA یا بنیاد توسعه‌دهندگان بازی‌های بین‌المللی است. نیکا همچنین دانشجوی دکتری انفورماتیک در دانشگاه کالیفرنیاست و با تمرکز روی تحقیقات در زمینه مسائل مربوط به نیروی کار صنعت فناوری در آمریکا، در تلاش است تا به افراد به حاشیه رانده شده و منزوی کمک کند احساس قدرت کنند و صدای خود را به همه برسانند. او همچنین مسئول راه‌اندازی چندین کنفرانس بازی و ارائه بورس کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی در یک فرمت آنلاین در شرایط پاندمی کرونا است.

کیوان بیک‌پور

۳۳ ساله

فوق ستاره در حوزه شبکه اجتماعی

کیوان بیک‌پور یکی از سه نفری است که در بخش فوق ستاره بخش شبکه اجتماعی معرفی شده است. او رهبر محصولات توییتر، مدیرعامل اجرایی سابق و یکی از دو بنیانگذار پریسکوپ است.

بیک‌پور تنها فرزند یک خانواده مهاجر ایرانی است که در میل‌ولی بزرگ شده است. در سال ۲۰۱۵ به همراه یکی از دوستانش «پریسکوپ» را بنیان کرد و در قالب این شرکت یک اپلیکیشن به همین نام ساخت که پخش مستقیم ویدئویی را از طریق موبایل مبتنی بر اندروید و iOS را ممکن می‌کند. این اپ مورد استفاده وسیع روزنامه‌نگاران در سطح جهان قرار گرفته‌ است. توییتر این اپلیکیشن را پیش از راه‌اندازی‌اش به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار خرید و همین شد که بیک‌پور نیز وارد توییتر شد و این روزها در تلاش برای افزودن ویژگی‌های جدید به توییتر مثل «فلیت» یا پیام‌های شبیه اسنپ‌چت توییتر است.

در سال ۲۰۱۵ مجله فورچون او را در فهرست ۴۰ نفر زیر ۴۰ سال گنجاند. مجله پولیتیکو نیز در سال ۲۰۱۶ او را جزو ۵۰ اندیشمند و آینده‌نگر انقلابی سیاست آمریکا معرفی کرد. او از طریق پریسکوپ در برنامه لیت شو با استیون کولبر شرکت کرد. وی دارای لیسانس علوم کامپیوتر از دانشگاه استنفورد است.

پریسا تبریز

38 ساله

فوق ستاره در فناوری سازمانی

پریسا تبریز متخصص امنیت کامپیوتری است و هم‌اکنون برای شرکت گوگل کار می‌کند و در آنجا به او لقب «شاهزاده امنیت» را داده‌اند. نشریه فوربس از پریسا تبریز به عنوان یکی از ۳۰ چهره برتر در زمینه تکنولوژی، در کنار افرادی چون مارک زاکربرگ نام برده‌ است. او در گوگل ریاست بخشی را برعهده دارد که از ۳۰۰ هکر در اروپا و آمریکا تشکیل شده و وظیفه بررسی تهدیدات امنیتی مرتبط با موتور جستجوی گوگل و همینطور دیگر محصولات این شرکت، از جمله مرورگر گوگل کروم را برعهده دارند. پریسا تبریز هم‌اکنون سایتی با دامنه asirap.net نیز دارد.

پدر او پزشک ایرانی و مادر پرستاری آمریکایی با اصالت لهستانی است و در حومه شهر شیکاگو، ایلینوی بزرگ شده ‌است. او دانش‌آموخته علوم کامپیوتر از دانشگاه ایلینوی در اربانا شمپین است. تبریز در سال ۲۰۰۷ به استخدام شرکت گوگل درآمد و تا سال ۲۰۱۱ مدیر و متخصص امنیت در این شرکت بود که بعدها گسترش یافت.

او همچنین رئیس پروژه صفر، تیم تحقیقاتی امنیت تهاجمی گوگل است. تبریز دو سال به تیم خدمات دیجیتال آمریکا مشاوره می‌داد و دوران دولت اوباما، مشاور دفتر اجرایی رئیس جمهور در زمینه ارائه بهترین روش‌های صنعتی برای افزایش امنیت شبکه و نرم‌افزار بود. جالب است بدانید که او به عنوان شخصیت اصلی یکی از کتاب کودکان با عنوان Ara the Star Engineer انتخاب شده است.

پیام پورطاهری

27 ساله

حوزه تولید و صنعت

پیام پورطاهری به همراه امیر شکیل از کشور پاکستان در زمینه نحوه استفاده از سموم دفع آفات مصنوعی و استفاده نادرست از آنها و تبعات آن در آلوده‌سازی محیط زیست کار می‌کند. آنها زمانی که در دانشگاه ویرجینیا دانشجو بودند شرکت AgroSpheres را تاسیس کردند تا از محصولات زراعی دوستدار محیط زیستی استفاده شود که می‌توانند جایگزین مواد شیمیایی دفع آفات شوند. آنها تاکنون ۳۰ اختراع در سطح جهانی ثبت کرده‌اند و مجموعه‌ای از محصولات کنترل زیستی را به عنوان گزینه‌های برای مواد شیمیایی مصنوعی زراعی ارائه کرده‌اند. این شرکت با داشتن ۱۱ میلیون دلار بودجه با چندین شرکت بزرگ جهانی همکاری می‌کند.

تمرکز دیگر وی هدایت استراتژی‌های نظارتی و IP شرکت است. پیام علاقه زیادی به استفاده از زیست شناسی مصنوعی برای ارائه راه‌حل‌های محافظت از محصول ایمن‌تر و کارآمد دارد. وی فارغ التحصیل دانشگاه ویرجینیا با سابقه پزشکی نانو، علوم مواد و شیمی است.

علی ایمانی

26 ساله

حوزه فناوری مصرفی

علی ایمانی به همراه جولیان لاوال دستگاه‌های اندازه‌گیری گلوکزی را ابداع کرده‌ است که به تلفن هوشمند وصل می‌شوند و با یک برنامه کار می‌کنند. آنها سپس شرکتی را در سال ۲۰۱۷ به نام سنتر هلت تاسیس کردند. این مرکز تاکنون ۴ میلیون دلار جمع‌آوری کرده و ۱۰ هزار مشتری دارد.

کد خبر: 1092844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =