اظهارات مقام فرانسوی «عجیب و مداخله در امور داخلی ایران» بود

سفیر پیشین ایران در فرانسه گفت: اینکه سفیر فرانسه در تهران ادعا می‌کند که در تلاش هستند تا پیش از انتخابات ایران برجام را احیا کنند، عجیب به نظر می‌رسد و به نوعی دخالت در امور داخلی ما به حساب می‌آید.

ابوالقاسم دلفی سفیر پیشین ایران در فرانسه در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص اظهارات اخیر سفیر فرانسه در تهران در خصوص احیای برجام پیش از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، اظهار داشت: همواره دیدگاهی متفاوت از جامعه به وزارت امور خارجه فرانسه نسبت به ایران با موضع اعلامی از سوی کاخ الیزه وجود داشته و دارد , علت آن هم این است که آقای لودریان وزیر خارجه فرانسه که قبلا وزیر دفاع بوده روابط بسیار گسترده ای با کشورهای حاشیه خلیج فارس به واسطه فروش تسلیحات به آنها دارد.

وی با بیان اینکه در موضوع یمن سلاح‌های فرانسوی نقش بسیار مخربی در پیشبرد اهداف ائتلاف متجاوز به یمن داشته و دارند، گفت:  آقای لودریان مواضع مشخصی در قبال ایران و از طرفی روابط خوبی را هم با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به خصوص امارات و عربستان سعودی دارد و این در حالی هست که چنین موضع‌گیری را چندان از طرف آقای ماکرون و کاخ الیزه شاهد نیستیم.

سفیر پیشین ایران در فرانسه تصریح کرد: علیرغم تمام مشکلاتی که در دوران ریاست جمهوری ترامپ وجود داشت آقای ماکرون تلاش‌های زیادی را در جهت حفظ و احیای برجام انجام داد که البته بنا به دلایلی به نتیجه مطلوبی ختم نشد.

دلفی بیان کرد: اما نباید از این مهم غافل باشیم که دولت فرانسه تا کنون در قبال تعهدات برجامی خود وفادار نبوده و  حتی زمانی که برخی شرکت‌های فرانسوی به ایران آمدند و ارزیابی هایی را نسبت به همکاری با ایران انجام دادند، بلافاصله پس از خروج آمریکا از برجام تمامی آن شرکت ها از ایران رفتند و علتش هم این بود که آنها گفتند دولت فرانسه هیچگونه حمایتی از آنها در قبال تحریم‌های آمریکا انجام نمی دهد.

وی ادامه داد: بنابراین برخلاف آنچه که در ظاهر فرانسوی ها ادعا می کنند که از برجام و تداوم همکاری‌ها با ایران حمایت کردند، اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاد و آنها نتوانستند از شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی خود که تمایل به همکاری با ایران داشتند در مقابل تحریم های آمریکا حمایت کنند.

این دیپلمات پیشین کشورمان اظهارداشت: اینکه سفیر فرانسه در تهران ادعا می‌کند که در تلاش هستند تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران مشکلات برجام را حل کرده و آن را احیا کنند، عجیب به نظر می‌رسد و به نوعی دخالت در امور داخلی ایران به حساب می‌آید چرا که برجام هیچ ارتباطی با موضوعات داخلی ایران و انتخابات ما ندارد.

دلفی تصریح کرد: به نظر من باید با این قبیل اظهارات حتماً برخورد شود و اینکه متوجه شویم که آیا این موضع رسمی دولت فرانسه است یا اینکه آقای سفیر بر اساس نیات و خواسته‌های شخصی خودش چنین موضعی را اتخاذ کرده است.

وی افزود: موضع ایران در قبال برجام کاملاً مشخص است و ما همچنان اصرار بر انجام تعهدات از سوی طرف های باقیمانده در برجام داریم.

سفیر پیشین ایران در فرانسه گفت: در خصوص امکان بازگشت آمریکا به برجام نیز ایران موضع روشنی دارد و آن این که آمریکا باید کلیه تحریم‌های ایران را لغو کند و پس از راستی‌آزمایی از طرف ایران می‌توانیم شاهد حضور مجدد آمریکا در برجام باشیم.

دلفی عنوان کرد: یکی دیگر از نکته هایی که در خصوص مصاحبه آقای سفیر وجود دارد، اصل انجام این گفتگو است که با روزنامه کار و کارگر انجام شده که به نوعی خواست فرانسه برای بیان موضوعات و مسائل کارگری در ایران است. 

وی ادامه داد: فرانسه در خصوص مسائل کارگری در ایران از جمله کشورهایی است که همواره در این حوزه ما را مورد انتقاد قرار داده‌ و ادعا می کند که کارگران و سندیکاهای کارگری در کشور ما از آزادی بیان و عمل چندانی برخوردار نیستند.

این دیپلمات پیشین ایران در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین گفتگوی آقای سفیر با روزنامه مزبور به نوعی شیطنت از سوی فرانسوی ها به حساب می‌آید و به نظر بنده بهتر بود که این رسانه از سفیر فرانسه نسبت به چرایی این موضوع که فرانسوی ها به سندیکاهای کارگری علیه ایران در فرانسه تریبون جهت سمپاشی می‌دهند، سوال می پرسید.

کد خبر: 1092896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =