عزم دانشگاهیان اروپایی برای مقابله با تحریم‌های چین

تحریم چین از سوی آمریکا و اروپا، با واکنش چین و اقدام متقابل این کشور با تحریم برخی افراد از جمله چند محقق اروپایی همراه شد. در این راستا، دانشگاهیان اروپایی در جستجوی راهکاری برای مقابله با تحریم‌ها چین برآمدند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تحریم‌ ابزار موثری برای کنترل کشورهاست. قدرت‌های جهانی وقتی نمی‌توانند یک کشور را وادار به تبعیت از خود کنند، ابتدا با تهدید به تحریم و سپس با اعمال آن، فعالیت آن کشور در عرصه بین‌المللی را سخت می‌کنند؛ اما وقتی خود آن کشور یکی از ابرقدرت‌های جهانی‌ باشد، می‌تواند مقابله به مثل کرده و تحریم‌هایی را علیه تحریم‌کنندگان اعمال کند.

تحریم چین از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا به اتهام نقض حقوق بشر و اقدام متقابل چین برای تحریم افراد و نهادهایی در این کشورها، مثالی برای جنگ تحریم‌هاست.

جنگ تحریم‌ها اقدامی سیاسی است؛ اما نهادهای علمی هم تحت تاثیر این گونه تصمیمات قرار می‌گیرند و باید به دنبال راهکاری برای خنثی کردن تحریم‌ها بر فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها باشند.

اتحادیه اروپا، چین را تحریم کرد

جدای از حق یا ناحق بودن، تحریم سبب محدودیت کشورها در تعاملات بین‌المللی می‌شود. از این رو، اتحادیه اروپا با تحریم چین موافقت کرد و بر این اساس، این کشور به دلیل نقض حقوق بشر و نسل‌کشی ترک‌های اویغور تحریم شد.

آغاز ماجرا از اینجا بود که عبدالشکور عبدالرشید مدافع حقوق اویغورها در سازمان ملل، از نگهداری سه میلیون اویغور در اردوگاه‌های کار اجباری چین و همچنین عقیم‌سازی و قاچاق اعضای بدن آن‌ها خبر داد و خواستار پیگیری سازمان ملل برای توقف این نسل‌کشی شد.

پیگیری این شکایات و ممانعت چین از بازدید مقامات بین‌المللی از اردوگاه‌ها، به تحریم این کشور از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا انجامید. آمریکا 24 نفر از مقامات ارشد چین و اتحادیه اروپا چهار فرد و یک نهاد دولتی این کشور را تحریم کرد.

تحریم متقابل چین علیه اروپا

در مقابل، چین ادعاهای مطرح شده علیه اردوگاه‌های اویغورها را عاری از واقعیت دانست و در واکنش به تحریم‌ اتحادیه اروپا، 10 فرد اروپایی از جمله نمایندگاه پارلمان، چند پژوهشگر و چهار نهاد اروپایی را تحریم کرد.

همه افراد تحریم شده از سوی چین، اقداماتی علیه این کشور در زمینه نسل‌کشی اویغورها داشته‌اند. برای مثال ادریان زنز، شبه محققی ضد چینی و یک مسیحی افراطی آلمانی است که معتقد است از طرف خدا برای مبارزه علیه چین هدایت می‌شود.

زنز همچنین همکار ارشد جامعه اطلاعاتی ایالات متحده علیه مراکز آموزش حرفه‌ای در سین کیانگ است و تحقیقاتی دانشگاهی در مورد نظارت‌های گسترده بر اقلیت‌های قومی-محلی و کار اجباری اویغورها انجام داده است. فعالیت‌های زنز سبب خشمگینی شهروندان سین کیانگ و شکایت چند شرکت محلی علیه او به دلیل خسارت اقتصادی شده است.

بیورن جردن محقق دیگری است که مدیر مرکز ملی چین در سوئد بوده و معتقد است چین با کمبود دموکراسی و دیپلماسی سخت مواجه است. البته سفارت چین در مقابل، ادعاهای جردن را پوچ و ناشی از انگیزه‌های منفی در قضاوت دیگران ارزیابی کرد.

اروپایی‌ها به دنبال راهکار برای مقابله با تحریم‌های چین

وقتی تحریم‌های چین دامن‌گیر محققان و جامعه علمی اروپایی شد، اروپایی‌ها، نگران از ایجاد مانع برای بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها، به دنبال راهکار برای حل این مشکل رفتند.

از این رو، کریستوفر هیوز استاد روابط بین‌الملل دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن (LSE) در گزارشی با عنوان «مشارکت دانشگاهیان در مقابله با موانع آزادی علمی» به بیان راهکارهایی پرداخت.

هیوز در این گزارش از تشکیل کارگروه آزادی علمی و بین‌المللی‌سازی (AFIWG) خبر داد و هشدار داد که چین در آینده‌ای نزدیک، آمریکا را به عنوان بزرگترین سرمایه‌گذار تحقیق و توسعه در جهان پشت سر خواهد گذاشت. به همین دلیل یافتن راهکار برای مشکلاتی از این دست، ضروری است.

در این گزارش آمده است؛ اعضای AFIWG نقش مهمی در سازماندهی نامه‌ها و دادخواست‌ها برای اعتراض به تحریم‌های چین داشتند تا جایی که بر اساس آخرین گزارش، امضای بیش از هزار محقق از سراسر جهان را به دست آورده‌اند.

کارگروه آزادی علمی با تهیه پیش‌نویس آیین‌نامه رفتار، سیاست‌های شفافی را برای کمک به موسسات آموزش عالی در راستای بین‌المللی شدن، پیشنهاد می‌کند.

بر اساس این آیین‌نامه، موسسات آموزش عالی موظف‌اند در همکاری‌های بین‌المللی خود بر اهمیت آزادی علمی در همه همکاری‌های خارجی تاکید کنند و اهمیت این موضوع را برای استادان و دانشجویان روشن سازند.

اجرای این آیین‌نامه، از دانشگاهیان در سراسر جهان حمایت خواهد کرد، چرا که پشتیبانی از درخواست‌های ویزا و پناهنگی موارد دیگری است که در آن ذکر شده است. بر اساس این آیین‌نامه، موسسات آموزش عالی برای رسیدن به آزادی علمی گفته شده، باید از منابع مالی خود استفاده کنند.    

در پایان هیوز معتقد است تنها با این شیوه می‌توان معضلات ناشی از تحریم‌ها بر بین‌المللی شدن آموزش عالی را کنترل کرد تا از آزادی علمی در داخل و خارج از کشورها محافظت شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1092900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =