افتتاح ۱۷۳ طرح آب و برق تا پایان امسال

وزیر نیرو گفت: برای امسال ۱۷۳ طرح با سرمایه ۴۳ هزار میلیارد تومانی را در برنامه افتتاح و بهره برداری قرار داده ایم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ رضا اردکانیان، وزیر نیرو صبح امروز در آئین افتتاح و بهره برداری ۶ طرح صنعت آب و برق در سه استان سیستان و بلوچستان، مازندران و خوزستان با بیان اینکه طرح هر هفته الف-ب ایران طبق برنامه ریزی انجام شده، ادامه دار است و تا پایان امسال نیز اجرا می‌شود.

وی گفت: در دو هفته گذشته ۹ طرح عمده با حجم سرمایه گذاری سه هزار و ۴۲۸ میلیارد تومان افتتاح و بهره برداری شد. طبق برنامه ریزی انجام شده تا پایان سال ۱۴۰۰ در قالب پویش هر هفته الف-ب ایران در مجموع ۲۹۰ طرح به ارزش سرمایه ۶۵ هزار میلیارد تومان افتتاح و بهره برداری می‌شود.

اردکانیان با اشاره به اینکه سال گذشته پیش بینی کردیم که طی سال ۹۹، ۲۰ طرح با سرمایه ۵۰ هزار میلیارد تومان بهره برداری شود، اظهار داشت: در سال ۹۹ توانستیم بیش از میزان پیش بینی شده طرح افتتاح و بهره برداری کرده و سرمایه گذاری بیشتری جذب کنیم به این ترتیب در سال گذشته توانستیم ۳۰۷ طرح به ارزش سرمایه ۸۱ هزار میلیارد تومان افتتاح کنیم.

وزیر نیرو ادامه داد: انتظار داریم این برنامه ریزی با کیفیت بهتر و سرمایه گذاری بیشتر ادامه دار باشد. بخش اول آن تا پایان فعالیت دولت دوازدهم حدود نیمه‌های مرداد اجرایی می‌شود که بالغ بر ۱۷۳ طرح با ارزش سرمایه ۴۳ هزار میلیارد تومان است.

این مقام مسئول، طرح‌های باقیمانده تا پایان ۱۴۰۰ را شامل افتتاح و بهره برداری ۵ سد مخزنی ملی (منظور از ملی محل تأمین اعتبارات از منابع ملی است نه استانی) ۳ شبکه آبیاری و زه کشی به میزان ۱۰ هزار هکتار، ۱۳ تصفیه خانه آب، ۱۹ تصفیه خانه فاضلاب، ۱۰ نیروگاه برق حرارتی، ۲۵ واحد نیروگاه مقیاس کوچک، ۲۱ واحد نیروگاه تجدید پذیر، برق رسانی به ۲۰۶ روستا در سطح کشور، ۳۶ پست و خطوط انتقال کشور و آبرسانی به ۴۰۰ روستا با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت را شامل می‌شود.

وزیر نیرو درباره تأمین برق تابستانه نیز توضیح داد: با کاهش بارش‌ها کمتر از میزان پیش بینی شده قطعاً نیازمند همکاری مصرف کنندگان مختلف هستیم تا بتوانیم مدیریت بار در ایام پیک مصرف را انجام دهیم. در همین راستا تدارک‌هایی دیده ایم تا بتوانیم با همکاری مصرف کنندگان بخش‌های مختلف از پیک مصرف تابستان ۱۴۰۰ عبور کنیم.

اردکانیان با تاکید بر اینکه با وجود محدودیت‌های بارشی که می‌تواند بر تأمین برق نیروگاه‌های کشور مؤثر باشد اما به دلیل اینکه امسال شاهد انتخابات ریاست جمهوری هستیم، تصریح کرد: باید با حداکثر توان به تأمین حداکثری خدمات مردمی و کسب رضایت آنها بپردازیم چرا که وزارت نیرو با توجه به در دست داشتن مدیریت صنعت آب و برق اصلی ترین پشتیبان بخش تولیدی، خانگی، صنعتی و تجاری به شمار می‌رود.

طبق اظهارات این مقام مسئول، وزارت نیرو برنامه ریزی هایی انجام داده تا بتواند بیشترین استفاده را از ظرفیت بودجه ۱۴۰۰ داشته باشد.

اردکانیان با اشاره به اینکه طرح‌های آب و برق بدون حمایت گروه‌های مرجع که شامل استانداری‌ها و فرمانداری‌ها می‌شود، امکان پذیر نیست، ادامه داد: اجرای پروژه‌های آب و برق در استان سیستان و بلوچستان به دلیل گستردگی جغرافیایی و پراکندگی جمعیتی در مقایسه با برخی دیگر از استان‌ها کار دشوارتری است و بنابراین زحمت و همکاری بیشتری را می‌طلبد.

وی افزود: تا پایان فعالیت دولت آب رسانی سلامت و پایدار به ۱۷۳ روستا را در دست داریم. این در حالی است که سال گذشته به هزار و ۶۵۰ روستا آبرسانی کرده و آنها را به شبکه آب متصل کردیم. البته دو طرح مهم آب رسانی ما که شامل فاز ۴ آب شیرین کن استان سیستان و بلوچستان نیز است، امروز افتتاح شد.

وزیر نیرو با بیان اینکه در مناطق خشک و نیمه خشک در بخش آب شرب به دلیل محدودیت‌های بالایی که وجوددارند حتی نمی‌توان از عبارت مترمکعب استفاده کرد و باید برای آب رسانی از واحد قطره‌ای استفاده کنیم، اظهار داشت: در حال حاضر وارد دورانی شده ایم که نمی‌توان پیش بینی و انتظار دقیقی درباره بارش‌های نرمال داشته باشیم. به این معنا که یک سال یا دو سال و یا برخی سال‌ها شاهد ترسالی هستیم و برخی سال‌ها شاهد خشکسالی که این به دلیل تغییر اقلیم کره زمین است که ایران نیز از آن مستثنا نیست.

این مقام مسئول تأکید کرد: با توجه به این شرایط آب و هوایی باید مهیای این باشیم که به طور مثال شاید امسال شاهد سیلاب‌هایی باشیم که پیش بینی نشده است. بنابراین باید به طور کامل آمادگی و برنامه ریزی دقیق برای احداث مخازن و لایروبی مسیرها را داشته باشیم.

وی افزود: حتی اگر بارش‌های مناسبی را شاهد باشیم باید با مصرف درست قدردان این وضعیت باشیم. چرا که مشخص نیست در ادامه بهار یا حتی زمستان شاهد چه تحولاتی در زمینه بارندگی هستیم.

امروز ۶ پروژه صنعت آب و برق در سه استان کشور به ارزش ۵۱۴ میلیارد تومان از محل منابع وزارت نیرو با حضور وزیر نیرو افتتاح شد. در این سه استان سه پروژه برای خوزستان، دو پروژه سهم استان سیستان و بلوچستان و یک پروژه در استان مازندران بهره برداری شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1092979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =