وزارت بهداشت برای توسعه رشته‌های پزشکی با دانشگاه آزاد همکاری نمی‌کند

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: تصمیم برای ورود رشته های جدید پزشکی و پیراپزشکی برنامه روزانه ما است؛ اما متاسفانه وزارت بهداشت همکاری نمی کند. مهمترین چالش در این راه کندی روند است؛ همچنین اراده کافی در وزارت بهداشت برای دادن رشته های جدید وجود ندارد و دائما احساس می کنند که دانشگاه آزاد نباید رشته های جدید داشته باشد.

آرش قدوسی معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز تعداد دانشجوهای علوم پزشکی و پیراپزشکی استان را حدود ۴هزار نفر خواند و اضافه کرد: این تعداد در۶ واحد دانشگاهی هستند. ۲دکترای حرفه ای پزشکی در واحد نجف آباد و دکترای حرفه ای دندانپزشکی در واحد خوراسگان اصفهان داریم. دانشجویان در 10رشته تخصصی دندانپزشکی درحال تحصیل هستند ولی رشته تخصص پزشکی در استان اصفهان نداریم. باقی گروه های پرستاری نیز در دانشکده پرستاری-مامایی نجف آباد، خوراسگان، دهاقان، فلاورجان، کاشان و گلپایگان هستند. 

وی افزود: در دانشکده پرستاری واحد اصفهان_خوراسگان ۴ ارشد داریم. یک ارشد بیوتکنولوژی پزشکی در واحد اصفهان، در واحد کاشان رشته علوم آزمایشگاهی و در واحد نجف آباد رشته بهداشت پذیرش دانشجو دارد.

قدوسی در مورد برنامه ریزی برای ورود رشته های پزشکی و پیراپزشکی به استان اصفهان گفت: تصمیم برای ورود رشته های جدید پزشکی و پیراپزشکی برنامه روزانه ما است؛ اما متاسفانه وزارت بهداشت همکاری نمی کند. مهمترین چالش در این راه کندی روند است؛ همچنین اراده کافی در وزارت بهداشت برای دادن رشته های جدید وجود ندارد و دائما احساس می کنند که دانشگاه آزاد نباید رشته های جدید داشته باشد. در سند آمایش کشوری اصلا دانشگاه آزاد دیده نشده که تعداد دانشجو چقدر باید باشد. برای همه مناطق آمایشی کشور در دانشگاه علوم پزشکی دانشجو مشخص کردند ولی اصلاً دانشگاه آزاد دیده نشده است.

وی افزود: پرورش نیروی پزشکی برای دولت هزینه‌بر است و دانشگاه آزاد به صورت رایگان این کار را انجام می دهد. متاسفانه در وزارت بهداشت دائماً بحث کیفیت را مطرح می‌کنند در صورتی که ما کاملاً استانداردهای وزارت بهداشت را در زمان درخواست رشته رعایت می‌کنیم و به آنها اعلام می‌کنیم اما باز هم قبول نمی کنند؛ این در حالی است که خودشان به صورت مستمر و سالیانه برای بازدید می‌آیند.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان درخصوص نسبت تعداد استاد و اعضای هیئت علمی به دانشجو گفت: ما برای اکثر رشته ها، استانداردهای وزارت بهداشت را داریم؛ اما در برخی از رشته ها استاد کم است. در رشته پرستاری ۲۵ نفر هیئت علمی که باید داشته باشیم را داریم و تعداد استاد در رشته دندانپزشکی خیلی خوب است؛ اما پزشکی نجف آباد باید چند نفر هیئت علمی جذب کنیم که خوشبختانه روند جذب هم در دانشگاه آزاد بسیار ساده شده است.

 وی امکانات سخت افزاری و نرم افزاری برای توسعه علوم پزشکی در استان را اینگونه توضیح داد: برای توسعه علوم پزشکی باید توسعه متوازن داشته باشیم در واقع به هر میزان که هزینه می‌کنیم موفق به پیشبرد کار خواهیم بود. در قسمت استادان و اعضای هیئت علمی، ما اعضای هیئت علمی پژوهشی را به زحمت جذب می‌کنیم. در نتیجه برای توسعه متوازن باید همه بال‌های علوم پزشکی با یکدیگر جلو رود. آموزش، لوازم و امکانات سرجای خودش باشد.

قدوسی در مورد اینکه آیا در استان اصفهان بیمارستان و مراکز درمانی مختص دانشگاه آزاد برای کارورزی و اشتغال دانشجوها وجود دارد گفت: آنچه که کار را سخت کرده این است که ما از خودمان بیمارستان نداریم و باید مرتب با دانشگاه‌علوم‌پزشکی قرارداد ببندیم. قرارداد بستن با دانشگاه علوم پزشکی هم بسیار دشوار است؛ یعنی این که مقدار بسیار زیادی از شهریه را مطالبه می کنند و در هر نوبت تمدید هزینه‌های بیشتری مطالبه می شود.

وی در ادامه افزود: لازم است خود وزارت بهداشت با دانشگاه آزاد یک قرارداد ببندد که در این مورد سلیقه‌ای عمل نشود. این قرارداد باید در بلندمدت بسته شود؛ علتش هم این است که ما اگر نیرویی تربیت می‌کنیم، برای مملکت است و خود وزارت بهداشت از فارغ التحصیلان ما چه برای طرح و چه برای استخدام استفاده می کند. فارغ التحصیلان ما کیفیت لازم و کافی را دارند در نتیجه دلیلی نمی بینم که برای در اختیار گذاشتن محیط های بالینی از ما هزینه می گیرند. این مشکل از قدیم وجود داشته و همچنان پابرجا است.

قدوسی روند تزریق واکسن به دانشجوهای پزشکی و پیراپزشکی استان را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: با همکاری معاونت بهداشتی و معاونت درمان به ۱۰۰ نفر از دانشجوهای پرستاری واکسن تزریق کرده ایم و برای ۷۰ نفر از دانشجویان پزشکی کمیته تقسیط واکسن قول داده‌اند که این روند به صورت هفتگی ادامه یابد.

وی تشریح کرد: امیدواریم با همکاری دانشگاه علوم پزشکی این واکسیناسیون پوشش کامل پیدا کند. ۱۰۰ واکسن هم برای دانشکده دندانپزشکی در نظر گرفته‌اند که تخصیص داده نشده اما قول داده اند. ما برنامه واکسیناسیون را آغاز کردیم. امیدواریم همانطور که به دانشجویان  دانشگاه علوم پزشکی اصفهان واکسن اختصاص پیدا می‌کند معادل آن نیز به ما اختصاص یابد و این نماد کامل عدالت است.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان درخصوص اقدامات استادان و دانشجویانی که در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا در مناطق محروم هستند گفت: در کل دوران کرونا گروه دندانپزشکی ما مرتباً در اردوهای جهادی برای محرومان و کودکان کار اقدامات رایگان انجام می دهند. دانشکده های پرستاری هم در زمینه کمک به مردم، اطلاع رسانی و اهدای ماسک اردوی جهادی تشکیل داده اند. فعالیت‌های جهادی دانشجویان پزشکی اصفهان بسیار زیاد است و امیدواریم که همین روند مانند قبل در مناطق محروم اصفهان و شهرهای دورافتاده ادامه پیدا کند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1093073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =