ایران به تعهداتش پایبند است/ واکسن کلید حل کرونا است

رئیس‌ جمهور گفت: ما نمی‌توانیم منتظر واکسن داخلی در تابستان باشیم به همین جهت باید در اردیبهشت و خرداد که بسیار حیاتی است، از واکسن وارداتی استفاده کنیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور امروز (پنج شنبه) در مراسم بهره برداری از ۴ طرح بزرگ پتروشیمی، با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور با بیان اینکه هنوز به قله پیک فراگیری نرسیده‌ایم، گفت: اگر جهش ویروس انگلیسی کرونا نبود ما شاهد این پیک نبودیم، اساس مشکل این است که ویروس انگلیسی از عراق وارد خوزستان و از آنجا وارد استان‌های همجوار شد و بعد به سراسر کشور راه یافت.

وی با بیان اینکه این ویروس است که شدت عمل نشان می‌دهد و انتقال آن خیلی سریع است، افزود: بنا بر این هیچکس دنبال علت‌های غلط نگردد و بداند که عامل اصلی مشکل ما ورود ویروس جهش یافته انگلیسی از مرزهای عراق به کشور است.

نادیده گرفتن دستورالعمل‌ها یعنی گسترش ویروس

رئیس جمهور اظهار داشت: همیشه مراسم‌هایی همچون عروسی، عید، سفرها، ترددها و دورهمی‌ها در شدت یافتن ویروس کرونا تأثیرگذار است به همین جهت هر جا دستورالعمل‌ها را رعایت نکنیم این ویروس شدت می‌یابد.

روحانی با اشاره به اینکه امیدواریم همه دست به دست هم بدهیم و از این ویروس عبور کنیم، اظهار داشت: تا یک هفته آینده می‌توانیم از شرایط سخت کرونایی در بسیاری از استان‌ها عبور کنیم.

وی اعلام کرد: در بررسی‌های شب گذشته در خصوص وضعیت شیوع کرونا در کشور، به غیر از چند استانی که شرایط سختی دارند بقیه استان‌های کشور نسبتاً شرایط قابل قبولی دارند. البته فارس در لیست استان‌های سخت بود.

واکسن کلید حل کرونا است

رئیس جمهور با اشاره به اینکه واکسن کلید حل کرونا است، اظهار داشت: شرکت‌های خصوصی راحت تر می‌توانند واکسن‌ها را وارد کنند، ما نمی‌توانیم منتظر واکسن داخلی در تابستان باشیم به همین جهت باید در اردیبهشت و خرداد که بسیار حیاتی است، از واکسن وارداتی استفاده کنیم.

روحانی گفت: هر شرکتی که برای ورود واکسن، کوچک‌ترین مشکلی دارد به دفتر رئیس جمهور نامه بنویسد؛ من مستقیماً موضوع را دنبال می‌کنم زیرا در هفته‌های آینده به راحتی می‌توانیم میلیون‌ها دوز واکسن وارد کنیم.

وی همچنین به مهمترین برنامه های دولت در ۱۰۰ روز پایانی پرداخت و گفت: از برنامه های مهم دولت، سلامت مردم و مساله مبارزه با کرونا است.  در روزهای پایانی برای مبارزه با کرونا باید اقدامات ویژه انجام دهیم که بخشی از آن مربوط به واکسن می‌شود.

رئیس جمهور اضافه کرد: اگر مردم واکسن تزریق کنند و در سطح وسیعی یعنی به ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم واکسن تزریق کنیم، این زنجیره را قطع و سلامت مردم را تضمین می کنیم، حتی اگر این ویروس باز هم باشد و جولان دهد. البته پروتکل های بهداشتی را بعد از واکسن هم باید مراعات کنیم و برای ما مهم است که توصیه های بهداشتی رعایت شود.

روحانی اظهار داشت: در این ۱۰۰ روز مسئله مقابله جدی تر با ویروس کرونا بخصوص جهش انگلیسی آن که بسیار خطرناک است را خواهیم داشت.

برنامه‌ای برای شکستن تحریم

وی برنامه دیگر دولت در ۱۰۰ روز پایانی را شکستن تحریم عنوان و تاکید کرد: در حال حاضر سربازان دیپلماسی ما در وین در حال تلاش هستند. برای ما مهم نیست دشمن چه زمانی در برابر قانون تواضع می‌کند اما یقین داریم برای آمریکا و بقیه کشورهایی که در داخل برجام بودند، راهی جز این وجود ندارد و تنها راه موجود این است که به قطعنامه ۲۲۳۱ و به توافق برجام به طور کامل برگردند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه اگر چنین کنند ما هم بلافاصله بعد از راستی‌آزمایی هایی که زمانش خیلی طول نمی کشد به کلیه تعهدات برجامی خود برمی گردیم، گفت: بنابراین این اظهار نگرانی که امروز در آمریکا و اروپا مطرح می شود مبنی براینکه داریم غنی‌سازی ۶۰ درصد را آغاز می‌کنیم و برخی تعبیر کردند ۶۰ درصد یعنی با یک حرکت به ۹۰ درصد رسیدن که این درست نیست.  

روحانی با بیان اینکه پیش از این هم می‌توانستیم ۶۰ درصد را انجام دهیم، اعلام کرد: همین امروز اگر اراده کنیم می‌توانیم غنی‌سازی ۹۰ درصد را انجام دهیم.  ما به دنبال بمب هسته‌ای نیستیم، این شما هستید که بمب های جدید می سازید بنابراین این اتهام روی پیشانی شماست.  نمی‌خواهد درباره دولت و ملت ایران حرف بزنید.

ایران به تعهداتش پایبند است

وی تاکید کرد: هر روز که به تعهدات برجام برگردید ما هم بلافاصله به تعهدات برمی گردیم و غنی سازی مان طبق تعهد ۳.۶۷ بیشتر نخواهد بود و غنی سازی ۶۰ درصد و ۲۰ درصد هم متوقف می‌شود به همین جهت اگر شما به همه تعهدات برگردید ما هم برمی گردیم.

رئیس جمهور خطاب به طرف مقابل در مذاکرات، تصریح کرد: غصه این چیزها را نخورید.  ایران به همه تعهدات خود پایبند است. ایران در عمل نشان داد وقتی قول می‌دهد قول او مردانه است و شما هم نشان دادید که قولتان بی اعتبار است. بنابراین درباره ایران نگران نباشید.

روحانی افزود: ایران مردانه حرف می‌زند، مردانه کار و با اخلاق حرکت می‌کند، سخنی که می‌گوید به سخن خود پایبند است.

تلاش برای اجرای طرح آب شیرین

وی همچنین پایان بخشیدن به طرح‌های مهم تولید در ۱۰۰ روز پیش رو را یکی دیگر از برنامه های دولت دانست  و گفت: تا جایی که برای ما امکان پذیر است طرح آب شیرین را اجرا می کنیم.  کار بسیار عظیمی در سال ۹۹ انجام شده است برخی هم در ۱۰۰ روز پیش رو انجام می‌شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: همه کشورهای منطقه، ایران را ببینند که کشوری در اوج تحریم دشمن، در جنگ اقتصادی و در کرونا موفق شد بزرگترین جهش را در تولید پتروشیمی در عرض یک سال و چند ماه در افتتاح های مختلف نشان دهد. ریل گذاری لازم در کشور برای دولت بعدی هم انجام شده است و ۳۰ تا ۴۰ و گاهی تا ۷۰ درصد مسیر آماده شده است.

موضوع معیشت همچنان در دستور کار است

روحانی معیشت را برنامه چهارم دولت در  ۱۰۰ روز باقی مانده دانست و تصریح کرد: در همین ماه رمضان به یک بسته معیشتی حمایتی جدید ویژه ماه مبارک رمضان پرداخت کردیم و تا پایان دولت برای معیشت مردم بازهم تلاش خواهیم کرد و هر کاری از دستمان بربیاید انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه در رابطه با همسان سازی حقوق بازنشستگان در تامین اجتماعی نیز کار خوبی در دست انجام است، افزود: از این رو هر کاری از دستمان بربیاید برای راحتی و معیشت مردم انجام می دهیم.

این دهه، دهه پیشرفت در کشور بود

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به افتتاح های امروز،  گفت: صنعت نفت  همواره در تاریخ ما در مقاطع مختلف درخشیده است، گفت: در سال های اخیر و  دهه ۹۰ جز دو سال نخست مربوط به دولت یازدهم و دوازدهم است، اگر دهه شصت را دهه جنگ، دهه هفتاد را دهه سازندگی، دهه هشتاد را دهه تحولات بنامیم، در دهه ۹۰ دوبار در دنیای سیاست و دیپلماسی به میدان آمدیم و هر دو بار دشمنانمان را شکست داده ایم پس اگر بگوییم این دهه، دهه پیروزی نجات ملی است اشتباه نگفته ایم.

روحانی  افزود: اگر بگوییم این دهه، دهه پیشرفت در کشور و جهش در تولید و توسعه کشور بوده است ناصواب نگفته ایم. کار بسیار بزرگی در این مدت انجام شده است که بخشی از این کارها مربوط به نفت است.

وی اظهار داشت: اقدامات مختلفی از جمله کشف میدانی با ۵۳ میلیارد بشکه در نام آوران، توسعه میدان های بزرگ نفتی و گازی، لوله کشی به جاسک پالایشگاه گازی بید بلند تحقیق و توسعه و نوآوری، جمع کردن فلرها و گازرسانی به روستاها انجام شده و امروز به مرز گازرسانی به ۳۳ هزار روستا رسیده ایم.

رئیس جمهور با بیان اینکه طرح های عسلویه و پارس جنوبی تقریبا پایان یافته است، اظهار داشت: در این سه سال جنگ اقتصادی دشمن می‌خواست ما را از ارز آوری محروم کند اما صادرات غیر نفتی به صحنه آمد که یکی از آنها پتروشیمی بود.

روحانی با اشاره به اینکه پتروشیمی یکی از صنایع مقدم برای جنگ اقتصادی بود، افزود: یک طرحی امروز افتتاح شد با سرمایه گذاری یک میلیارد دلار،  از سال ۹۵ آغاز شده بود که محصول یک سال آن فقط یک میلیارد دلار است.

وی گفت: این طرح ها پس از خروج خارجی ها توسط مهندسان ما به بهره برداری رسید و غیر از ارز آوری، اشتغال هم توسط این طرح ها تامین شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1093167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =