افت 40 درصدی دانشجویان خارجی در انگلیس

افت 40 درصدی دانشجویان بین‌الملل انگلیس که شهروند کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند، نشان‌دهنده نگرانی آن‌ها از افزایش هزینه‌های تحصیل و یافتن شغل در آینده، به دلیل خروج این کشور از اتحادیه اروپا است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نیک میچل (Nic Mitchell) روزنامه‌نگار و متخصص آموزش عالی اروپا در گزارش خود با عنوان «سقوط حیرت‌انگیز در برنامه‌های اتحادیه اروپا برای تحصیل در انگلستان» از افت ۴۰ درصدی تعداد دانشجویان خارجی دوره کارشناسی کشور انگلستان از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ خبر داد و دلیل این افت را برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) دانست نه شیوع بیماری کرونا.

میچل همچنین تاکید می‌کند که دلیل این کاهش شدید، کم شدن دانشجویان بین‌المللی چینی نیست بلکه به دانشجویانی برمی‌گردد که از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به انگلیس آمده‌اند.

۹۵ درصد دانشجویان بین‌الملل در انگلیس، چینی هستند

آمارهای ارائه شده در مجمع بین‌المللی آموزش عالی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، حاکی از ثبت نام ۱۴۷ هزار و ۸۰۰ نفر در دانشگاه‌های انگلیس در سال تحصیلی ۲۰۲۰-۲۰۱۹ است که از این تعداد ۱۴۱ هزار و ۸۷۰ نفر دانشجویان چینی بودند.

کاهش ۴۰ درصدی دانشجویان بین‌الملل در دانشگاه‌های انگلیس در ژانویه ۲۰۲۱، مربوط به متقاضیان کشورهای عضو اتحادیه اروپا است و بیشترین کاهش مربوط به متقاضیان اهل اروپای شرقی است. در حالی که تعداد دانشجویان بین‌الملل انگلیس از کشورهای غیرعضو در اتحادیه اروپا در سراسر جهان، ۱۷ درصد افزایش یافته است.

شکاف شرق و غرب

هالی اسمیت (Holly Smith) افسر ارشد بین‌المللی در دانشگاه ساسکس معتقد است؛ کاهش علاقه اروپا به تحصیل در انگلستان از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر متفاوت است. با این حال، کاهش تعداد دانشجوی اروپایی در انگستان نشان دهنده شکاف شرق و غرب است چون تعداد دانشجویان اهل بلغارستان، ۷۰ درصد، رومانی ۶۶ و لیتوانی ۶۵ درصد کاهش یافته است.

این افت در اروپای غربی شدت کمتری دارد، به طوری که تعداد دانشجویان اسپانیایی ۲۷ درصد و دانشجویان آلمانی ۳۰ درصد کاهش یافته است. البته تعداد دانشجویان ایرلندی نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش ۲۶ درصدی هم داشته است چرا که انگلیس برای متولدان انگلیس که ساکن ایرلند هستند، تسهیلات ویژه شامل دریافت هزینه مسکن و وام شهریه در نظر گرفته شد.

به نظر آلموت کاسپاری (Almut Caspary) مدیر آموزش عالی و علوم منطقه‌ای اتحادیه اروپا در شورای انگلیس، نظرسنجی‌ها نشان‌دهنده علاقه دانشجویان به تحصیل در انگلیس است؛ اما این افراد نگران افزایش هزینه تحصیل در خارج از اتحادیه اروپا هستند.

آخرین مطالعات در مورد برگزیت در انگستان در فوریه ۲۰۲۱ نشان می‌دهد؛ نگرانی افراد برای اشتغال در آینده و انتخاب محل تحصیل مناسب در خارج از کشور دو برابر بیشتر از نگرانی آن‌ها برای کرونا است. به عبارت دیگر، هزینه و کیفیت آموزش، مهم‌ترین نگرانی دانشجویان خارجی است.

این نظرسنجی در راستای نظرسنجی پیشین شورای انگلیس از دانشجویان ۱۶ تا ۳۴ سال اتحادیه اروپا (اسپانیا، آلمان، لهستان، فرانسه و یونان) است که نشان می‌داد؛ حدود ۱۵ درصد دانشجویان می‌خواهند در دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد، وارد بازار کار انگلیسی زبان بشوند.

همچنین بر اساس این نظرسنجی، از هر ۵ نفر، ۴ نفر به دلیل همسایگی و کیفیت دانشگاه‌های انگلیس، تحصیل در این کشور را خوب می‌دانستند.

دانشجویان نگران هزینه ها هستند

بررسی‌ها نشان می‌دهد؛ ۷۲ درصد دانشجویان نگران افزایش شهریه و هزینه‌های زندگی هستند، مثلا هزینه ویزا ۵۹ درصد افزایش یافته است. به همین دلیل ۴۵ درصد ابراز نگرانی کرده‌اند که زندگی در انگلیس پس از برگزیت، جذابیت کمتری دارد. ۴۲ درصد هم دیگر نگران فرصت‌های شغلی پس از تحصیل بودند و ۳۷ درصد نگران افت کیفیت آموزش.

پیش‌تر نظرسنجی‌ها نشان می‌داد کیفیت آموزش عالی در انگلیس از آمریکا، کانادا و آلمان بالاتر است، به طوری که رضایت دانشجویان از تحصیل در این کشور ۹۶ درصد بود در حالی که رضایت دانشجویان از آمریکا ۹۳ درصد و از آلمان و کانادا ۸۸ درصد بود.

انگلیس همچنین با داشتن ۸۲ درصد اشتغال‌زایی در مقایسه با آمریکا (۸۰ درصد)، رتبه بالاتری داشت. البته آلمان با آمار ۹۶ درصدی در زمینه فرهنگی، انگلیس و آمریکا (۹۳ درصد) را شکست داد.

کارشناسان معتقدند بسیاری از دانشجویان اتحادیه اروپا در گذشته به دلیل وام‌های شهریه و دسترسی به آموزش با کیفیت بدون نیاز به ویزا، همچنین امکانات بهداشتی و حقوق کار مشابه کشورهای خودشان، به دانشگاه‌های انگلیس جذب شدند.   

بازنگری رویکرد استخدام در اتحادیه اروپا

دانشگاه‌های انگلستان لازم است پس از برگزیت، رویکرد خود را بازنگری کنند، چرا که وجود عنوان اتحادیه اروپا را در شغل برای دانشجویان یک امتیاز محسوب می‌شود. به همین دلیل انگلیس نباید اتحادیه اروپا را یک کشور ببیند بلکه باید آن را مجموعه‌ای از کشورهای مختلف در نظربگیرد.

شورای بریتانیا با این تغییر رویکرد موافقت کرد و گفت؛ آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد آلمان و فرانسه نگرش مثبت‌تری به برگزیت دارند در مقایسه با یونان و لهستان. این در حالی است که نظرسنجی‌های سال گذشته نشان می‌داد تعداد زیادی از دانشجویان یونانی نگاه مثبتی به برگزیت داشتند اما هم اکنون نگرش دانشجویان یونانی و لهستانی تغییر کرده است چرا که آن‌ها متوجه شده‌اند این تغییر، هزینه‌های زیادی در پی خواهد داشت.

دانشجویان می‌خواهند فرصت‌های شغلی خود پس از فارغ‌التحصیلی را بشناسند و این وظیفه انگلیس است که این موضوع را برای دانشجویان روشن کند.

راهکار دانشگاه‌های انگلیس برای جذب دانشجو

بهترین راه برای جذب دانشجویان اتحادیه اروپا به دانشگاه‌های انگلیس، تمرکز بر خواهران، برادران و دوستان کسانی است که در انگلیس تحصیل کرده‌اند. چرا که دانشجویان معمولا اطلاعات محور هستند و علاقه چندانی به داستان‌های احساسی ندارند مگر این که تجربیات دانشجویی دیگر را مستقیما از خود او بشنوند.

راب کارتی (Rob Carthy) مدیر توسعه بین‌الملل دانشگاه نورث امبریای انگلیس، معتقد است خروج از اتحادیه اروپا تجربه جدیدی است و به همین دلیل برای افراد ناشناخته و ترسناک است.

کارتی از دانشگاه‌های انگلیس خواست با چالش جذب دانشجو از کشوهای اتحادیه اروپا پس از برگزیت مواجه شوند. شاید وام‌های دانشجویی و دسترسی آزاد قبلا مزیت دانشگاه‌های انگلیس به حساب می آمد؛ اما امروز این دانشگاه‌ها باید بر افزایش کیفیت خود متمرکز شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1093242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =