نیازی به حضور مسئولان وزارت علوم در فضای دانشگاه نیست/ وظیفه وزارت علوم سیاست‌گذاری است

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه اصفهان گفت: ما نباید انتظار حضور مسئولان وزارت علوم در فضای دانشگاهی را داشته باشیم؛ درواقع وزارت علوم بیشتر باید به حوزه سیاست گذاری توجه داشته باشد و نیازی به حضور در فضای دانشگاهی نیست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شرایط کرونایی کشور و تعطیلی مراکز آموزشی، سبب شده تا فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها نیز دستخوش تغییرات زیادی شود. در این بین دانشگاه‌هایی هستند که با تغییر ریل سیاست‌گذاری فرهنگی دانشگاه، فعالیت‌هایی را در دستور کار قرار داده‌اند تا حوزه فرهنگ به عنوان یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری مورد غفلت واقع نشود. در عین حال اما برخی دانشگاه‌ها، اعتقاد زیادی به تغییر سیاست‌های فرهنگی دانشگاهشان متناسب را شرایط روز و اقتضاعات جامعه ندارند و بر همان پاشنه سابق می‌چرخد.

حجت الاسلام جعفر شاه نظری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره فعالیت‌های فرهنگی این دانشگاه در سال جاری اظهارکرد: پس از شیوع کرونا و نبود دانشجویان در فضای دانشگاه، فعالیت‌های تشکل‌ها، کانون‌ها و انجمن‌های علمی شور و هیجان قبلی خود را از دست داد. اما پس از مدتی تمامی این فعالیت‌ها در فضای مجازی انجام شد و  تشکل‌ها و کانون‌ها، تمامی برنامه‌های خود را با محوریت فضای مجازی تدوین کردند.

وی افزود: همایش مواد مخدر با همکاری نیروی انتظامی و همایش دیگری با محوریت استارتاپ‌ها با همکاری وزارت علوم، مهم‌ترین همایش‌هایی است که برنامه ریزی‌های اولیه آن انجام شده و امیدواریم به زودی در فضای مجازی برگزار شود. برنامه‌های دیگری نیز در قالب وبینار و همایش از سوی تشکل‌های دانشجویی تدارک دیده شده است که در بازه زمانی مشخص برگزار خواهد شد.

شاه نظری ادامه داد: تاکنون چندین مسابقه مجازی با محوریت موضوعات گوناگون از جمله، اخلاقی، قرآنی و اجتماعی با مشارکت بیش از ۵۰۰ نفر از دانشجویان برگزار شده است. خوشبختانه مجموعه کارشناسان فرهنگی دانشگاه در یکساله گذشته تسلط بیشتری را بر فعالیت‌های فرهنگی در قالب مجازی پیدا کرده‌اند که می‌توانیم آن را نقطه عطفی در حوزه فرهنگی و دانشجویی دانشگاه اصفهان بدانیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه اصفهان درباره عملکرد وزارت علوم در حوزه موضوعات فرهنگی تصریح کرد: به طور طبیعی در یکساله گذشته شاهد وقفه‌ای در برنامه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها بوده‌ایم که وزارت علوم نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. قبلا نشست‌های متعددی با حضور معاونان فرهنگی و دبیران مناطق دهگانه برگزار می‌شد که امروز شاهد توقف برگزاری این نشست‌ها هستیم.

وی اضافه کرد: البته ۲ تا ۳ نشست مجازی با حضور مسئولان وزارت علوم، معاونان فرهنگی و دبیران مناطق دهگانه در طول یکساله گذشته برگزار شده است که موجب شد سیاست گذاری فرهنگی دانشگاه‌ها، سمت و سوی مشخصی به خود بگیرد. به نظر بنده معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برنامه‌های خوبی را در فضای مجازی در دستور کار قرار داده‌ است به گونه‌ای که برنامه ریزی فرهنگی کارشناسان دانشگاه‌ها را در قالب برگزاری چند نشست و سمینار مجازی تقویت کرد.

شاه نظری با بیان این که رویکرد وزارت علوم به رویکرد دانشگاه نسل چهارم نزدیک شده است، افزود:  در جلسه‌ای که هفته گذشته با معاونت فرهنگی وزارت علوم داشتیم، پیشنهاد دادیم در معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها واحدی جداگانه با رویکرد دانشگاه نسل چهارم، با رویکرد حمایت از کارآفرینی و حمایت از استارتاپ‌های فرهنگی تاسیس شود. به طور کلی تا حدی امکانات و شرایط نشان داده است، فعالیت و دغدغه مدیران فرهنگی وزارت علوم نسبت به مسائل فرهنگی جامعه مطلوب بوده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه اصفهان با اشاره به انتفاد برخی معاونان فرهنگی نسبت به نبود ارتباط موثر بین وزارت علوم و فضای دانشجویی گفت: رسالت اصلی وزارت علوم سیاست گذاری است و قاعدتا نباید انتظار ارتباط مطلوب بین این وزارتخانه و فضای دانشجویی داشته باشیم. البته ارتباط این وزارتخانه با دانشجویان در قالب برگزاری اردوهای سیاحتی و زیارتی، به دلیل شرایط کرونایی کشور کاهش داشته است.

وی تاکید کرد: ما نباید انتظار حضور مسئولان وزارت علوم در فضای دانشگاهی را داشته باشیم؛ درواقع وزارت علوم بیشتر باید به حوزه سیاست گذاری توجه داشته باشد و نیازی به حضور در فضای دانشگاهی وجود ندارد. البته مسئولان نشریات دانشجویی، تشکل‌ها و کانون باید ارتباط بیشتری با وزارت علوم داشته باشند و این انتظار از وزارت علوم وجود دارد که ارتباط خود را با این بخش‌ها تقویت کند. به طور کلی عملکرد وزارت علوم را در یکساله گذشته مثبت ارزیابی می‌کنم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1093269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =