غربگرایان به دنبال ایجاد تنش و ناامنی در عراق هستند

کارشناس مسائل منطقه گفت: غربگرایان همیشه در آستانه انتخابات و تحولات سیاسی با حمله به جریان های سیاسی به دنبال ایجاد تنش و ناامنی در عراق هستند.

اصغر زارعی کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص چرایی حمله به مواضع حشد شعبی در آستانه انتخابات پارلمانی عراق، اظهارداشت: همیشه در انتخابات و تحولات سیاسی در عراق شاهد این موضوع هستیم که جریان های سیاسی مورد حمله واقع می شوند و البته بیش تر جریاناتی که مورد حمله قرار می گیرند با حمایت و پشتیبانی غربگرایان و برخی از کشورهای منطقه نظیر عربستان سعودی، امارت و کویت است.

وی گفت: در بین این ها یک جریانی انقلابی بر آمده از اندیشه و تفکر ملت عراق هست که از اهل سنت،تشیع و گروه های قومی تشکیل شده اند که به دنبال خدمت به مردم این کشور هستند که در بسیاری از بحران ها کمک حال ملت عراق هستند.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه حشد شعبی با این روش توانسته بسیاری از مشکلات را پشت سر بگذارد، ادامه داد: همان طوری ما در گذشته شاهد این  بودیم در تحولات  ترور سردار شهید سلیمانی یا اتفاقات دیگر این همدلی و انسجام بین همه گروه هایی سیاسی به گونه ای بود که اجازه ندادند جریان های دیگر بتوانند با حاشیه سازی خودنمایی کنند.

زارعی با اشاره به انتخابات پارلمانی عراق و نقش بسزای آن در آینده سیاسی این کشور افزود: پارلمان عراق نقش بسزایی در قدرت سیاسی این کشور دارد و برای گروه های مختلف بخصوص جریان خارج از عراق این انتخابات مهم است همان طور که در لبنان هم مهم بود.

 وی تصریح کرد: تقریبا شباهت هایی میان روش تقسیم قدرت سیاسی در لبنان و عراق امروز مشاهده می شود به لحاظ سه ضلع قدرت یعنی نخست وزیری، ریاست جمهوری و پارلمان. پارلمان می تواند نقش تاثیرگذاری در انتخاب نخست وزیر و همچنین رییس جمهور داشته باشد که این دو پست از جایگاه ویژه ای هم برخوردارند.

 این کارشناس مسائل منطقه حملات و بحران سازی اخیر در عراق را برای ایجاد تنش سیاسی و ناامنی در این کشور دانست و گفت: با تنش و بی ثباتی در فضای سیاسی عراق به دنبال این هستند که بتوانند با اشخاص و جریان خاصی پارلمان این کشور را به دست بگیرند و این هدف اصلی آنها هست.

زارعی اظهارداشت: شاهد این هستیم جریاناتی همچون داعش که در استان های پهناوری نظیر الاانبار یا مراکز دیگر فعال شدند و حملاتی ترتیب دادند، خوشبختانه به وسیله نیروهای مقاومت به خصوص حشد شعبی با آن ها مقابله شد و تحت کنترل درآمدند. 

این کارشناس مسائل منطقه در پایان در خصوص بمب گذاری اخیر داعش در شهرک صدر بغداد خاطرنشان کرد: از این به بعد شاهد این نوع اتفاقات خواهیم بود تا فضای سیاسی و امنیتی عراق را متشنج و بی ثبات کنند تا بتوانند در این شرایط با فشارهای خارجی از جمله آمریکا و برخی از دولت های منطقه و البته با رایزنی هایی که عوامل خودشان در داخل عراق دارند، با یک جبهه مشترک بر پارلمان عراق اثر و اهداف خودشان را عملیاتی کنند.

کد خبر: 1093401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =