نباید رابطه مخدوش شده مسکو و واشنگتن را فرصت تلقی کرد

کارشناس مسایل بین الملل گفت: ایران می تواند با چین و روسیه و اروپا در عالی ترین سطح روابط برقرارکند بدون اینکه در نظر داشته باشد که این کشورها چه  سیاستی در قبال امریکا دارند و نباید روبط مخدوش شده روسیه با آمریکا را فرصت تلقی کرد.

حسن بهشتی پور کارشناس مسایل بین الملل در گفتگو با خبرنگار ایسکا نیوز، در خصوص افزایش تنش ها میان مسکو و واشنگتن و اینکه آیا میتوان این موضوع را به نوعی فرصت برای دیپلماسی کشور تصور کرد یا خیر، اظهارداشت: اگر روابط دو کشور به رابطه  کشور ثالث گره خورده باشد، با تنش در روابط آن کشورثالث در روابط دوجانبه تاثیر مثبت یا منفی خواهد گذاشت که یکی از بدترین اشکال روابط بین کشورها است.

وی گفت: ایران باید روابط خود با روسیه را به دور از روابط خوب یا بد روسیه با آمریکا یا چین یا اروپا برقرار کند.

این کارشناس مسایل بین الملل با اشاره به روابط  پایه ریزی شده با روسیه ادامه داد: ایران علیرغم موانع و مشکلات اقتصادی، باید با روسیه به عنوان همسایه از طریق دریای خزر یک رابطه دوستانه و پایدار بر اساس منافع متقابل و مشترک داشته باشد که بنیان این روابط  نیز در چند سال اخیر گذاشته شده، اما  نباید به  تنش در روابط روسیه و آمریکا امیدوار بود.

بهشتی پور بیان داشت: در دوران جنگ سرد که آمریکا قصد داشت شوروی را سرنگون کند و شوروی در امید فروپاشی امپریالیستی آمریکا بود گذشته است؛ اکنون بعد از گذشت سال ها از جنگ سرد، روسیه و امریکا در عرصه هایی رقابت دارند و در حوزه هایی مخالف یدیگر هستند و تنش دارند.

وی با بیان اینکه رابطه دوستی یا دشمنی روسیه با آمریکا روابط مشخصی نیست، تصریح کرد: قابل توجه است که در تماس های تلفنی پوتین با بایدن دقت شود، این دو کشور قبل از اخراج دیپلمات های یکدیگر، در تماسی طولانی باهم مشورت داشتند.

این کارشناس مسایل بین الملل افزود: ما با روسیه رابطه راهبردی داریم که یکی از حُسن های بین دو کشور محسوب میشود، یعنی در تمامی سطوح از جمله سیاسی، امنیتی، دفاعی، فرهنگی با روسیه ارتباط داریم.

بهشتی پور بیان کرد: اما هنوز به دلیل تحریم ها و مشکل در FATF به روابط خوب اقتصادی با روسیه دست پیدا نکرده ایم ولی ایران میتواند با رفع برخی موانع همچون بیمه کالاهای روسی، معادلات بانکی و ذهنیت منفی برخی به روسیه، روابط خود با آن کشور را بهبود بخشد. 

 وی در پایان خاطرنشان کرد: ایران می تواند با چین و روسیه و اروپا در عالی ترین سطح روابط برقرارکند بدون اینکه در نظر داشته باشد که این کشورها چه  سیاستی در قبال امریکا دارند و نباید روبط مخدوش شده روسیه با آمریکا فرصت تلقی شود.

کد خبر: 1093479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =