ارتباط سیاسی میان «ایران و عربستان» به همین شکل کنونی باقی خواهد ماند

کارشناس مسائل منطقه گفت: سعودی ها علاقمند نیستند موضوع صلح عادلانه در یمن ایجاد شود، بنابراین عدم ارتباط سیاسی بین ایران و عربستان در سال های نزدیک به همین شکل کنونی باقی می ماند.

سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص برخی گمانه زنی ها مبنی بر انجام مذاکرات میان ایران و عربستان، اظهارداشت: با توجه به فشارهای خارق‌العاده‌ای که مجاهدان یمنی در ماه های اخیر به عربستان آوردند، سعودی تلاش کرد شرایط را به گونه‌ای تنظیم کند که روابط خود را با ایران بهبود ببخشد تا بتواند راه خروجی را برای برون رفت از منجلاب ایجاد شده در یمن پیدا کند.

وی گفت: همان طور که در هفته‌های گذشته دیدیم وزیر خارجه عربستان اعلام کرد که باید در مذاکرات هسته‌ای ایران حضور داشته باشد که البته آنها هیچ جایگاهی نه در مذاکرات هسته‌ای و نه در مسائل بین‌المللی و منطقه ای نداشته و نخواهند داشت.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: نکته دیگر اینکه بلافاصله پس از درج این خبر در نشریه انگلیسی، الجزیره از جانب مقامات مطلع سعودی این مسئله را تکذیب کرد.

صدرالحسینی افزود: در حال حاضر شرایط عربستان به گونه ای است که علاقه‌مند است که این اتفاق بیفتاد و بتواند به شکلی مشکل یمن را حل کند و به نظر می رسد سعودی ها به این نتیجه رسیدند که به دلیل حمایت های معنوی ایران از ملت یمن ابتدا مجبور هستند مشکل خود را با جمهوری اسلامی ایران حل کنند.

وی ادامه داد: بر این اساس به نظر می‌رسد این خبرسازی ها برای تحت تاثیر قرار دادن اراده مجاهدان انصارالله در یمن منتشر می‌شود و این موضوع مساله ای نیست که بتوان آن را با مذاکرات محرمانه حل کرد.

این کارشناس مسائل منطقه اظهارداشت: نکته بعدی در ماجرای انتشار این خبر این است که با توجه به نزدیک بودن انتخابات در عراق جریان‌ها و افراد سیاسی در عراق نیز برای افزایش نفوذ و جایگاه خود در مسائل منطقه و بین الملل تلاش می‌کنند.

صدرالحسینی بیان کرد: به نظر می آید شرایط آینده منطقه باید به سمت صلح و آرامش و نا امن کردن فضا برای رژیم صهیونیستی پیش برود اما اقداماتی که برخی از کشورهای منطقه مثل عربستان انجام می دهند درست بر خلاف این مسئله است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین موضوع حل و فصل اختلافات منطقه ای قطعاً و یقیناً به عنوان دستور کار در سیاست جمهوری اسلامی هست و خواهد بود اما پیش بینی می شود با توجه به اینکه سعودی ها علاقمند نیستند موضوع صلح عادلانه در مسئله ی یمن ایجاد شود مسئله عدم ارتباط سیاسی بین دو کشور ایران و عربستان سعودی در سال های نزدیک به همین شکل کنونی باقی بماند.

کد خبر: 1093493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =