دلایل «خروج نیروهای نظامی آمریکا» و ناتو از افغانستان

کارشناس مسائل شبه قاره گفت: دلایل خروج نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان یکی جنگ های بی نتیجه آمریکا در آن کشور است و دیگری هم رسیدن به این موضوع که می توانند غیرمستقیم در افغانستان حضور و نفوذ داشته باشند.

نوذر شفیعی عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز، در خصوص چرایی خروج نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان، اظهارداشت: سناریو آمریکایی ها این است که نشان دهند حضورشان در افغانستان تاثیرگذار بوده و دیگر نیازی به حضور مستقیم نیست و می تواند به صورت «غیر مستقیم» در افغانستان حضور داشت و به نفوذ خود در این کشور ادامه داد.

وی گفت: ارزیابی آمریکایی ها این است که در بیست سالی که در افغانستان حضور داشتند، میلیارد ها دلار هزینه کردند و چند هزار نفر تلفات دادند اما با این حال تغییراتی در وضعیت افغانستان به وجود نیامده است و و تداوم این مسیر می تواند هزینه های ایالات متحده را در افغانستان افزایش دهد بدون اینکه نتیجه خاصی برای آمریکا داشته باشد. بنابراین، دلایل خروج نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان یکی جنگ های بی نتیجه آمریکا در آن کشور است و دیگری هم رسیدن به این موضوع که می توانند غیرمستقیم در افغانستان حضور و نفوذ داشته باشند. 

این کارشناس مسائل شبه قاره با اشاره به شکست کشورهایی که به افغانستان حمله کرده اند بیان کرد: آمریکایی ها مسیری را رفتند که انگلیسی ها در قرن نوزدهم و روس ها در قرن بیستم رفته بودند، یعنی همه این سه امپراطوری به نوعی از افغان ها شکست خورده اند.

شفیعی تصریح کرد: تفکر آمریکایی ها از حضورشان درافغانستان این است که یک دولت تقریبا باثبانی ایجاد کردند و ساختارهای امنیتی را به وجود آورند و این ساختارهای امنیتی و دولت می تواند ثبات در این کشور را برقرار کند و آمریکایی ها تنها کاری که باید انجام دهند این است به آنها مشاوره، تسلیحات و منابع مالی بدهند و به این شکل این نیرو ها را تقویت کنند.

عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان در خصوص مهم ترین تهدید برای آمریکا در افغانستان خاطرنشان کرد: مهم ترین تهدید برای آمریکایی ها در افغانستان طالبان هست، بنابراین آمریکا تلاش دارد آنها را در فرایند گفتگوهای صلح به نوعی جذب کند تا تهدید علیه دولت افغانستان را کاهش دهند.

کد خبر: 1093606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =