بازگشت به دوران گلادیاتوریسم

جنجالی که این روزها طرح برگزاری سوپرلیگ فوتبال اروپا به پا کرده، در صورت تحقق، تاثیرات زیادی روی آینده فوتبال جهان خواهد گذاشت.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، مجتبی احسانی؛ این روزها همه جا صحبت از بحران سوپرلیگ و اثرات آن روی آینده فوتبال اروپا و دنیاست. در همین زمینه هومن جعفری، دبیر سرویس ورزشی ایسکانیوز با حضور در یک لایور خبری در صفحه اینستاگرام گروه ورزشی این خبرگزاری، در این زمینه توضیحات مفصلی را ارائه کرد که با هم می‌خوانیم:

دو شب قبل، خبری منتشر شد مبنی بر اینکه مسابقات سوپر لیگ اروپا از تابستان امسال با حضور تیم های بزرگ اروپا برگزار خواهد شد. در بیانیه ای که از طرف باشگاه رئال مادرید منتشر شد ۱۲ باشگاه به عنوان موسس سوپرلیگ جدید اروپایی نام برده شده اند که در واقع مقابل لیگ قهرمانان یوفا قرار می گیرند.

رئال مادرید، منچستریونایتد، آرسنال، چلسی، تاتنهام، سیتی، لیورپول، بارسلونا، اتلتیکو مادرید، اینترمیلان، آث میلان و یوونتوس باشگاه های موسس سوپرلیگ اروپا هستند. سه باشگاه اسپانیایی، شش باشگاه انگلیسی و سه باشگاه ایتالیایی که به این جمع سه باشگاه دیگر نیز اضافه خواهد شد.

در این بیانیه آمده است که تاسیس این سوپرلیگ زمانی سرعت گرفت که دنیای فوتبال تحت تاثیر پاندمی کرونا ضرر و زیان زیادی را دید. این پاندمی نشان داد که برای جبران زیان های مالی و اقتصادی باشگاه ها نیاز به یک استراتژی جدید است.

نحوه ی برگزاری بازی ها به این شکل هست که سوپرلیگ با حضور ۲۰ تیم برگزار خواهد شد. ۱۵ باشگاه موسس و ۵ باشگاه که سال به سال بر اساس عملکردشان در فصل گذشته برگزیده خواهند شد.  
رئیس سوپرلیگ فلورنتینوپرز رئیس باشگاه رئال مادرید است و جو گلیزر مالک منچستریونایتد نیز نایب رئیس خواهد بود.


آشنایی با سوپرلیگ اروپا

اگر تا به حال بازی های کامپیوتری مانند pes یا fifa را انجام داده باشید حتما تجربه کرده اید که خودتان می توانید شروع به گروه بندی کنید و تیم های تاپ مدنظرتان را در گروه ها قرار دهید و به جای بازی با تیم های ساسولو ، وستهم و امثال آنها با تیم های اینتر ، بارسلونا ، رئال مادرید ، یوونتوس و... بازی کنید.

اکنون نیز در دنیای واقعی فوتبال اتفاقی اینچنین رخ داده است و ۱۲ باشگاه بزرگ دنیا اعلام کرده اند که از این به بعد در لیگ های ملی و قاره ای خود به میدان نمی روند بلکه لیگ جدیدی را به نام سوپرلیگ اروپا افتتاح می کنند که به صورت هفتگی و منظم و فارغ از ارگان های رسمی فوتبال و به صورت مستقل  از آنها این مسابقات را برگزار خواهند کرد.

این همان رویایی است که طرفداران فوتبال سال ها به دنبال آن بوده اند رویایی که در آن هر هفته بازی تیم های بزرگ را مقابل یکدیگر مشاهده کنند و این رویا در حال محقق شدن است.

واکنش بازیکنان، مربیان و باشگاه‌ها به این اتفاق

نخستین واکنشی که تعجب همگان را برانگیخت در تیم تاتنهام رخ داد که ژوزه مورینیو سرمربی خود را به دلیل مخالفت با حضور در این بازی ها اخراج کردند. این اخراج و استخدام مربی جدید حداقل ۴۰ الی ۵۰ میلیون یورو برای باشگاه تاتنهام ضرر مالی به همراه خواهد داشت. حال این سوال پیش می آید که چرا باشگاه تاتنهام با خیال راحت این کار را انجام داده است؟ جواب این است که نهاد و مجمع مالی که پشت برگزاری سوپرلیگ اروپا است به محض جدایی رسمی باشگاه ها از ساختار قبلی فوتبال ، مبلغ سه و نیم میلیارد یورو به حساب این باشگاه ها واریز خواهد کرد. باشگاهی مانند تاتنهام که ورزشگاه جدید خود را با هزینه ی بسیار زیاد ساخته است و از پاندمی کرونا نیز زیان مالی دیده است به راحتی و با ورود به این بازی ها از نظر اقتصادی به سودی می رسد که تا به حال در تاریخ خود بی سابقه بوده است.

دیگر مربی که با برگزاری این لیگ مخالفت کرده است یورگن کلوب سرمربی لیورپول است که اعلام کرده است با این شرایط در این تیم نخواهد ماند و از باشگاه لیورپول جدا خواهد شد. زیدان هم گویا چنین تهدیدی را مطرح کرده است. با رخ دادن این اتفاق به طور کلی بازیکنانی که بازی های ملی برایشان مهم است از تیم های خود خارج خواهند شد و به تیم های لیگ کشور خود خواهند رفت و فقط بازیکنانی در این تیم ها می مانند که شرکت در جام جهانی و جام ملت های اروپا برایشان مهم نباشد.

تبدیل لژیونرها به گلادیاتورها

در این شرایط بازیکنان به افرادی تبدیل می شوند که حکم مزدور را دارند و مانند گلادیاتورهایی هستند که فقط برای پول بازی خواهند کرد. تنها راهی که ممکن است جلوی این اتفاق را بگیرد توافق فیفا و یوفا با برگزار کنندگان این بازی ها است که بعید به نظر می رسد تا سه چهار سال ابتدایی این اتفاق رخ بدهد.

در حال حاضر باشگاه ها باید بازیکنان خود را راضی به این کار کنند که از حضور در تیم ملی خود صرف نظر کنند و فقط برای باشگاه خودشان بازی کنند. اینکار به این راحتی نخواهد بود زیرا برای راضی کردن این بازیکنان برای انصراف از تیم ملی خود باید پول بسیار کلانی را به آنها بدهند تا با این اتفاق کنار بیایند.

برای لیگ های اروپایی چه اتفاقی خواهد افتد؟

اگر این اتفاق رخ دهد ۱۲ تیم حاضر در این بازی ها توسط یوفا از لیگ های اروپایی حذف خواهند شد و مسابقات اروپایی و حتی لیگ های داخلی کشورها بدون حضور این ۱۲ تیم برگزار خواهد شد. برای مثال تیمی مانند پاری سن ژرمن که جزو تیم های حاضر در سوپرلیگ اروپا نیست و به همراه رئال مادرید ، چلسی و منچستر سیتی در مرحله ی نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا قرار دارد با حذف این سه تیم به آروزی دیرینه ی خود خواهد رسید و قهرمان اروپا خواهد شد یا اینکه یوفا تصمیم بگیرد تیم های که در مرحله ی قبل مقابل تیم های صعود کننده حذف شده اند را به مسابقات برگرداند و آنها را در مقابل پاری سن ژرمن قرار دهد و بازی ها را ادامه بدهد. مثال دیگر اینکه تیم بایرن مونیخ که در بازی های سوپر لیگ حاضر می شود، هر ساله می تواند قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شود و اختلاف جام های خود را با رئال مادرید کم کند.

تضعیف لیگ‌های داخلی

اتفاقی که برای لیگ های داخلی خواهد افتاد نیز جالب توجه خواهد بود لیگی مانند انگلیس ، ۶ تیم بزرگ را دیگر در خود نخواهد دید و بخش عمده ای از هواداران خود را از دست خواهد داد یا لیگی مانند لالیگای اسپانیا با خروج رئال مادرید،بارسلونا و اتلتیکو مادرید دیگر جذابیتی برای طرفداران خود نخواهد داشت لیگ ایتالیا هم با خروج اینتر، میلان و یوونتوس از رونق خواهد افتاد.

هواداران فوتبال هرگز بازی تیم های اورتون و لسترسیتی را به بازی تیم های رئال مادرید با چلسی یا بارسلونا و منچستریونایتد ترجیح نخواهند داد و بدین ترتیب لیگ های داخلی با زیان های بسیاری مواجه خواهند شد.

لیگ های اروپایی در این جریان مجبور می شوند به باشگاه ها باج بدهند و قیمت های اسپانسری و حق پخش خود و دیگر مسائل را کاهش بدهند تا بتوانند با شرایط جدید کنار بیایند و آزادی ها و امتیازهایی را به باشگاه ها بدهند تا بتوانند آنها را از حضور در سوپر لیگ اروپا منصرف کنند و حداقل بتوانند برای مدتی خود را سرپا نگه دارند.

دگرگونی بازار نقل و انتقالات

همچنین ساختار باشگاه های حاضر در سوپر لیگ نیز دچار مشکل خواهد شد. تصور کنید هرکدام از آنها حداقل ۴۰ نفر بازیکن و مربی در تیم خود دارند و به طور طبیعی هر کدام از این تیم ها نیمی از بازیکنان و مربیان خود را از دست خواهند داد ، بازیکنانی که حاضر نخواهند شد از تیم ملی و جام جهانی دل بکنند از تیم های خود جدا خواهند شد و به باشگاه های دیگر خواهند رفت و کار برای جایگزینی این بازیکنان برای باشگاه ها بسیار سخت خواهد بود.

تاثیر بر روی قوانین فوتبال

در صورت رخ دادن این اتفاق تمام قوانینی که یوفا و فیفا برای محدود کردن باشگاه های ثروتمند و فرپلی مالی در نظر گرفته بودند از بین خواهند رفت و این تیم ها از بند قوانینی مانند جلوگیری از قرارداد با بازیکنان زیر ۱۶ سال ، قرارداد بستن با پولی معین و دیگر قوانین اخلاقی و حقوقی که توسط فیفا وضع شده بود رها خواهند شد و این قوانین را از اعتبار خارج خواهند شد.

انقلابی که این ۱۲ باشگاه و دیگر باشگاه هایی که به این ها اضافه خواهند شد ایجاد کرده اند  در طول تاریخ بی سابقه بوده است ، اتفاقی که تمام قوانین و محدودیت ها را برای آنها از بین خواهد برد و به درآمدی بی سابقه خواهد رساند.

اتفاقی که اکنون در فوتبال رخ داده است ممکن است در دیگر رشته ها مانند بسکتبال و والیبال ، هندبال و سایر رشته ها نیز رخ بدهد.

آنها وقتی ببینند تیم های حاضر در این بازی ها به راحتی و به دور از قوانین سختگیرانه به درآمدی هنگفت می رسند وسوسه می شوند که آنها نیز دست به انقلابی اینچنینی بزنند و خود را از شر قوانین دست و پا گیر و سختگیرانه خارج کنند.

این اتفاق حتی ممکن است در سایر صنعت های غیر ورزشی مانند صنعت مد و رسانه و روزنامه و سریال نیز رخ بدهد و آنها نیز به این فکر بیفتند که با ایجاد اینچنین انقلابی وضعیت خود زیر و رو کنند و شرایط شغلی خود را تغییر دهند.

تاثیر بر روی چرخه فوتبال و بازار ترانسفر

با ورود ۱۲ تیم بزرگ به این بازی های سوپرلیگ اروپا تعداد زیادی از بازیکنان بزرگ فوتبال از چرخه نقل و انتقالات لیگ ها خارج خواهند و بازار ترانسفر برای نقل و انتقالات بیشتر باز خواهد شد و تا یکی دو سال آینده شاهد انتقالات عجیب و شوکه کننده خواهیم بود. در چنین شرایطی تیم های حاضر در لیگ های داخلی خرید های بزرگی را خواهند کرد تا بتوانند جای خالی تیم های بزرگ را پر کنند.

اتفاق جالبی که ممکن است رخ دهد حضور بازیکنان بزرگ در تیم های کوچک تر است برای مثال تیم اورتون که از نظر مالی موقعیت مناسبی را دارند ممکن است برای جذب رونالدو اقدام کند یا تیم پاریسن ژرمن که به دنبال لیونل مسی است بالاخره بتواند او را برای خود به خدمت بگیرد زیرا این بازیکنان از بین تیم باشگاهی و ملی خود باید یکی را انتخاب کنند و راضی کردن آنها به انصراف از تیم ملی شان کار راحتی نخواهد بود.

تاثیرات این جریان بر روی فوتبال و بازار نقل و انتقالات سایر کشور ها نیز کم نخواهد بود و تاثیرات خود را روی آنها خواهد گذاشت.

در نظر بگیرید که بازیکنانی را که در زمان نزدیکی بازنشستگی خود برای کسب درآمد بیشتر به فوتبال آسیا بخصوص کشور های عربی می آمدند دیگر این زحمت را به خود نمی دهند و با ماندن در فوتبال اروپا حداقل پنج برابر پولی را که قرار بود از آسیا بدست بیاورند را از تیم های اروپایی خواهند گرفت زیرا آن تیم ها برای روی پا ماندن و رقابت با تیم های سوپر لیگ اروپا مجبور خواهند شد که قرارداد های سنگین با بازیکنان ببندند.

تاریخ فوتبال اروپا از این پس به دوره ی قبل از امروز و بعد از امروز تقسیم خواهد و از این پس شاهد تغییرات اساسی در ساختار فوتبال اروپا خواهیم بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1093666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =