30 درصد پذیرش پزشکی در اختیار لیسانسه‌ها

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور با اشاره به اینکه نحوه پذیرش دانشجوی پزشکی تمام رشته‌های دیگر را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: با نظر کارشناسان وزارت بهداشت قرار است 30 درصد پذیرش پزشکی بعد از دوره لیسانس باشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ شدیدترین رقابت بین داوطلبان کنکور در گروه تجربی و برای پذیرش در رشته‌های پزشکی است. در حال حاضر بسیاری از کشورهای پیشرفته درصد قابل توجهی از دانشجویان رشته پزشکی را بعد از دوره لیسانس در دیگر رشته‌ها می‌پذیرند. شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در طرح خود برای ساماندهی سنجش و پذیرش دانشجو به نحوه پذیرش دانشجویان پزشکی توجه ویژه‌ای داشته است و قرار است 30 درصد پذیرش پزشکی بعد از دوره لیسانس باشد.

منصور کبگانیان در گفت‌گو با خبرنگار ایسکانیوز در این باره اظهار کرد: در حال حاضر پذیرش مستقیم پزشکی، تمام رشته‌های دیگر را تحت تاثیر قرار داده است و رشته‌های علوم پایه، فنی و مهندسی و علوم انسانی به همین خاطر ضربه خورده‌اند.

وی با اشاره به اینکه 80 درصد پذیریش دانشجویان پزشکی در کشور آمریکا از دانشجویان لیسانسه دیگر رشته‌هاست، گفت: در اکثر کشورهای صنعتی و غربی، کسانی وارد رشته پزشکی می‌شوند که دوره لیسانس را در رشته‌های دیگر گذرانده و به یک بلوغ علمی رسیده باشند.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه نظر شخصی من این بود که 100 درصد پذیرش پزشکی از دانشجویان لیسانسه دیگر رشته‌ها باشد، افزود: با توجه به نظر کارشناسان وزارت بهداشت و اینکه طرح قابلیت اجرا داشته باشد؛ توافق شد که این ظرفیت 30 درصد باشد.

کبگانیان با اشاره به اینکه تحصیل در هر رشته‌ای ضریب هوشی خاص خود را می‌خواهد، گفت: رشته‌های علوم پایه و مهندسی ضریب هوشی بالایی می‌خواهد؛ اما در رشته‌های پزشکی هوش ریاضی خیلی لازم نیست و افراد باید خصوصیات دیگری مثل علاقه به پزشکی و یا قدرت به خاطر سپاری مطالب را داشته باشند.

قائم‌مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور تاکید کرد: من مطمئن هستم زمانی که این طرح اجرا شود و افراد از مقطع لیسانس وارد رشته پزشکی شوند؛ اینقدر جواب مثبتی خواهد داد که این 30 درصد هم افزایش خواهد یافت اما در حال حاضر زمانی که این طرح اجرا شود با همین 30 درصد شروع خواهد شد.

وی درباره اینکه آیا محدودیتی در رشته‌های مقطع لیسانس برای ورود به رشته پزشکی وجود خواهد داشت، گفت: قرار است محدودیتی نباشد اما ممکن است برای برخی رشته‌هایی که از پزشکی دور هستند؛ دروسی در نظر گرفته شود؛ همه این موارد در آیین‌نامه‌ای که توسط وزارت بهداشت تدوین خواهد شد، مشخص می‌شود.

کبگانیان در پایان خاطرنشان کرد: برای رشته‌های دندانپزشکی و داروسازی هم قرار است وزارت بهداشت آیین‌نامه‌ای تدوین و پیشنهاد دهد.

لازم به ذکر است طرح ساماندهی سنجش و پذیرش دانشجو در مرحله تصویب است و زمان اجرای آن هنوز مشخص نشده است. طبق گفته کبگانیان این طرح در کنکور امسال تاثیری ندارد و لازم نیست دواطلبان از این بابت نگرانی داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1093681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =