موافقت مجلس نمایندگان آمریکا بامحدودیت فروش تسلیحات نظامی به ریاض

مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه لایحه محدودیت فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی را با اکثریت آرا به تصویب رساند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از وبگاه بیزنس اینسایدر؛ مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه (به وقت واشنگتن) در یک رأی گیری لایحه‌ای را تصویب کرد که فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی را محدود می‌کند.
این لایحه قانونی که با کسب ۳۵۰ رأی موافق در برابر ۷۱ رأی مخالف از تصویب این مجلس گذشت، بخشی از تلاش‌های ادعایی قانونگذاران آمریکا برای مقابله با سیاستهای سبعانه و سرکوبگرانه مقامات ریاض در برخورد با منتقدان داخلی از جمله «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی به شمار می‌رود؛ فردی که در ماه مه ۲۰۱۸ با نقشه‌ای از پیش تعیین شده به محل کنسولگری عربستان در شهر استانبول کشیده شد و سپس به طرز فجیعی در همانجا به قتل رسید.
اما پس از آنکه «جو بایدن» رئیس جمهور دموکرات آمریکا بعد از راهیابی به کاخ سفید وعده اتخاذ موضعی سرسختانه‌تر را در قبال اقدامات عربستان سعودی و همچنین بازنگری در روابط دوجانبه واشنگتن- ریاض داد، «گری کانولی» یکی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا «قانون حمایت از مخالفان سعودی ۲۰۲۱» را بار دیگر به صحن این مجلس معرفی کرد.

این لایحه قانونی کاخ سفید را به ارائه گزارشهایی به کنگره در باب سرکوب مخالفان و روزنامه نگاران در عربستان سعودی ملزم می‌کند. این لایحه همچنین شامل یک دوره ممنوعیت ۱۲۰ روزه فروش تسلیحات به عربستان سعودی است که این ممنوعیت ممکن است به مدت سه سال دیگر نیز تمدید شود.

البته ذکر این نکته ضروری است که لایحه مذکور به کاخ سفید امکان می‌دهد که در صورت اثباتِ عدم نقض حقوق بشر مخالفان و بازداشت شدگان از سوی ریاض در نزد کنگره ایالات متحده، ممنوعیت فروش تسلیحات به عربستان سعودی را دور بزند.

گفتنی است که این لایحه همچنان در انتظار تصویب مجلس سنای آمریکا است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1093814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =