رشد جایگاه عراق به واسطه «میانجی‌گری» میان قدرت‌های منطقه

نخست وزیر عراق علاقمند است تا نقش پل ارتباطی میان قدرت های منطقه ای را بازی کند امری که می‌تواند به نفع عراق هم باشد، میزبانی از هیات‌های ریاض و تهران هم در این چارچوب قابل تفسیر است.

 ایسکانیوز_گروه بین الملل: یکی از کشورهای منطقه که امروز بیش از گذشته تحولات مرتبط با آن در صدر اخبار و محافل سیاسی قرار گرفته عراق است که در آستانه انتخابات پارلمانی قرار دارد و از این روی شاهد تکاپوی زیادی در این خصوص میان جریانات سیاسی داخلی و شخصیت‌های تاثیرگذار آن کشور هستیم.

در همین راستا اخیراً برخی بازیگران خارجی نیز به منظور تاثیرگذاری بر روند فعالیت‌های انتخاباتی آن کشور و البته شکل‌دهی و سهیم شدن در دولت آینده بغداد دست به کار شدند و با دیدارها و ملاقاتهای پیدا و پنهان با طرف های عراقی، در راستای اهداف خود گام بر می دارند که از جمله مهمترین آنها می توان به امارات و عربستان اشاره کرد.

از سوی دیگر، شاهدیم که سیاست خارجی دولت عراق فعالیت‌های خود را افزایش داده و تلاش می کند با ایفای نقش «واسطه و میانجیگر» بر روند تحولات منطقه‌ای تاثیر گذاری داشته باشد تا بتواند در راستای کاهش تنش های موجود گامی برداشته و پلی میان قدرت‌های منطقه‌ای به حساب آید.

از جمله فعالیت های اخیر عراق در این راستا تلاش آن کشور در جهت کاهش تنش ها میان تهران و ریاض است که بر اساس آن برخی از رسانه های غربی از جمله «ایندیپندنت و فایننشال تایمز» مطرح کرده اند، اخیرا هیئت‌هایی از دو طرف در بغداد با یکدیگر گفتگو هایی را انجام داده‌اند.

این موضوع ابتدا از سوی دو طرف مورد تایید واقع نشد اما در نهایت «ایرج مسجدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق انجام گفتگوها میان ایران و عربستان در خاک عراق را تایید کرد.

همانطور که «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان هم که در سفر اخیر خود به عراق عنوان داشته عراق نقش مهمی در منطقه دارد و ایران نیز می کوشد تا این نقش پررنگ تر شود و این دقیقا همان سیاستی است که ایران در قبال دیگر کشورهای منطقه هم به کار گرفته، چرا ایران که صلح، ثبات، امنیت و توسعه کشورهای همسایه را در راستای تأمین منافع و امنیت ملی خود می‌داند.

ایران و عربستان به عنوان دو قدرت و رقیب منطقه‌ای ۵ سال است که روابط دیپلماتیک با یکدیگر ندارند و با سیاست های خصمانه و بی ثبات کننده ای که ریاض در منطقه به کار گرفته، تنش ها میان این دو کشور در سال های اخیر افزایش پیدا کرده است.

سعودی به پشتوانه حامیان غربی خود از جمله آمریکا و به خصوص در دوره ۴ ساله حضور ترامپ در کاخ سفید اقدامات ناامن کننده بسیاری را در کشورهای منطقه انجام داده که با چشم پوشی از سوی محافل سیاسی رسانه ای غربی کماکان این رویکرد ریاض، تداوم دارد.

 اما در نهایت آنها نیز به این نتیجه رسیدند که دیگر توان پرداخت هزینه گزاف جنگ‌ها و تنش های منطقه ای ایجاد کرده از سوی خودشان را نخواهند داشت و باید دیر یا زود از مسیر دیپلماسی و گفتگو وارد شوند.

عربستان از فروردین سال ۹۴ با تجاوز به خاک همسایه جنوبی خود یمن، ضمن کشتار گسترده، تخریب بسیاری از بیمارستان ها، منازل مسکونی و مراکز غیر نظامی و البته نقض وسیع و فاحش حقوق بشر در قالب اقدامات تجاوزکارانه که جنایت جنگی هم به حساب می آیند، تلاش کرد تا شاید در میدان نبرد و روی زمین دست برتر را پیدا کند و بعد پای میز مذاکره با ایران بنشیند.

 اما مقاومت هوشمندانه و فعال نیروهای «انصارالله یمن» مانع از تحقق وعده پیروزی سه هفته‌ای ریاض در قبال یمن شد و آنها امروز مجبور به مذاکره و ارتباط گیری مستقیم با تهران شدند.

تاکنون چندین بار مقامات ریاض پیشنهاد گفتگو و مذاکره از سوی ایران به منظور کاهش تنش ها میان این دو رقیب منطقه‌ای را نپذیرفتند. پیشنهادات مطرح شده از سوی تهران ناشی از سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر این است که ما امنیت منطقه را امنیت خود می‌دانیم.

برخی تحلیلگران معتقدند که «مصطفی کاظمی» نخست وزیرعراق بسیارعلاقمند است تا نقش ُپل ارتباطی میان قدرت های منطقه ای را بازی کند، امری که می‌تواند به نفع عراق باشد.

در همین راستا عراق موفق شده کانال های ارتباطی میان «ایران و مصر» و «ایران و اردن» را هم در کنار «تهران و ریاض» برقرار کند تا بدین ترتیب نقش خود را در روند تحولات منطقه بیش از پیش پررنگ‌تر کرده و از جایگاه و پرستیژی بالاتر برخوردار شود.

با توجه به نقش و اهمیت عراق در جهان اسلام، جهان عرب و البته موقعیت ژئوپلیتیکی که آن کشور در منطقه برخوردار است و در کنار همه اینها نزدیکی و همگرایی میان مقامات و مسئولین تهران و بغداد در موضوعات منطقه‌ای سبب می شود تا عراق بتواند در ایفای نقش میانجیگری خود از پتانسیل و توان بیشتری برخوردار شود.

در خاتمه آنکه، در سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به عراق و دیدار با مقامات عالیرتبه آن کشوربه منظور بررسی روند همکاری های سطح بالا، گسترده و همه جانبه عراق و ایران در سال های اخیر در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی، نظامی و مبارزه با تروریسم بوده که نتایج بسیار خوبی را هم تاکنون در بر داشته و هر دو طرف از عزم و اراده جدی در جهت گسترش و افزایش سطح همکاری های فیمابین دارند.

کد خبر: 1094166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =