عکاسی با استفاده از صوت ممکن شد

محققان فناوری جدیدی توسعه داده اند که با بکار گیری الگوریتم هوش مصنوعی از صوت برای عکسبرداری از محیط اطراف استفاده می کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از دیلی میل؛ محققان دانشگاه گلاسکو در اسکاتلند یک الگوریتم ماشین یادگیری برای اندازه گیری پژواک و اصوات ابداع کره‌اند که قادر به تولید تصاویر از محیط اطراف است. این الگوریتم تصویری از شکل، اندازه و طرح اطراف دستگاه ثبت می‌کند و برای این منظور نیازی به فعال کردن دوربین نیست. به طور دقیق‌تر تصاویر با صوت تولید می‌شوند.

محققان ادعا می‌کنند با کمک این فناوری می‌توان بدون نیاز به دوربین‌های مداربسته معمولی، از ورود افراد مزاحم به ساختمان‌ها جلوگیری کرد، حرکات بیماران در خانه‌های سالمندان را ردیابی کرد و حتی با استفاده از آن تغییرات تنفس بیمار نیز قابل رصد است.

قابلیت این ابزار شبیه خفاش است که از راه ارسال صدا و سنجش پژواک مسیریابی و شکار می‌کند. می‌توان این فناوری را روی هر دستگاهی که میکروفون و بلندگو یا آنتن رادیویی داشته باشد، نصب کرد.

الکس تورپین یکی از محققان ارشد پژوهش در این باره می‌گوید: قابلیت جهت یابی از طریق اصوات و پژواک در حیوانات خارق العاده است و اکنون ما آن را با استفاده از رادار و لیدار بازسازی کرده‌ایم. نکته متمایز درباره این تحقیق آن است که ما فقط به اطلاعات یک مدخل ورودی (میکروفون یا آنتن) نیاز داریم تا تصویری سه بعدی بسازیم. ثانیاً الگوریتمی که ابداع کرده‌ایم می‌تواند هردستگاهی را به یک ابزار جهت یابی از طریق اصوات و پژواک تبدیل کند.

این بدان معنا است که هزینه این نوع از تصاویر را می‌توان به میزان قابل توجهی کاست و در نتیجه از آن برای کاربردهای نوینی استفاده کرد.

برای تولید تصاویر، یک الگوریتم پیچیده یادگیری ماشینی، مدت زمان پرش صدا از بلندگوها یا انتشار امواج رادیویی از آنتن‌های کوچک، جهش درفضای داخلی و بازگشت به حسگر را اندازه گیری می‌کند. با تجزیه و تحلیل نتایج، الگوریتم می‌تواند شکل، اندازه و چیدمان اتاق را استنباط و همچنین در حضور اشیا یا افراد را ردیابی کند.

نتایج به شکل یک ویدئو نمایش داده می‌شود که اطلاعات پژواک را به منظره‌ای سه بعدی تبدیل می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1094552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =