قوانین نشریات دانشجویی قابل تفسیر به رای است/ اعمال قدرت شورای ناظر بر قوانین

مدیرمسئول نشریه دانشجویی «گام نو» گفت: متاسفانه قوانین فعلی نشریات در بسیاری از موارد قابل تفسیر است؛ به گونه‌ای که با استفاده از یک قانون می‌توانیم به مدت ۶ ماه نشریه‌ای را تعطیل کنیم و با استفاده از همان قانون می‌توانیم نشریه را نگه‌داریم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشریات دانشجویی به عنوان بازوی رسانه‌ای دانشگاه‌ها، از اهمیت زیادی در زمینه اثرگذاری و جهت دهی به افکار عمومی برخوردار هستند. در چندسال گذشته شاهد رشد کمّی نشریات دانشجویی در حوزه‌های مختلف بوده‌ایم اما به عقیده برخی فعالان دانشجویی، با وجود رشد کمی این نشریات شاهد ضعف محتوا، سطحی کارکردن و خلأ جریان‌سازی در آن‌ها هستیم.

در همین باره، فاطمه محمدی مدیر مسئول نشریه دانشجویی «گام نو» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره دلایل ضعف محتوایی و سطحی کارکردن برخی نشریات دانشجویی اظهارکرد: یکی از دلایل ضعف محتوایی برخی نشریات دانشجویی این است که افراد به جای آن که با یک دیگر متعهد باشند و در یک نشریه فعالیت داشته کنند، ترجیح می‌دهند که نشریه خودشان را داشته باشند زیرا از طریق راه و روش خودشان می‌توانند نشریه را اداره کنند.

وی افزود: نکته دیگری که باید به آن اشاره داشته باشیم این است که به طور کلی مدل دانشجویان جدید در سال‌های اخیر، از لحاظ تولید محتوا ضعیف‌تر شده‌اند که مولفه‌هایی مانند فضای مجازی و نبود مطالعه عمیق در این امر اثرگذار بوده است. در مقابل اما افرادی که دارای مطالعه عمیق هستند، محدود به افرادی می‌شوند که دارای فعالیت خاصی هستند و یا اینکه در حوزه تخصصی خودشان به تولید محتوا می‌پردازند.

محمدی در پاسخ به سوالی درباره شاخص‌های ورود افراد به نشریات دانشجویی ادامه داد: این موضوع بستگی به ماهیت نشریه دارد به طوری که اگر نشریه‌ای متعلق به تشکل دانشجویی باشد، می‌تواند شاخص‌های خاصی برای ورود افراد مشخص کند. البته نقش سردبیر نیز در این امر بسیار گذار است زیرا این اختیار را دارد که به مطالب سطحی و بدون محتوا اجازه چاپ ندهد. البته امکان دارد تعداد نویسندگان نشریه‌ای به حد نصاب نرسد اما ترجیح می‌دهد مطالب کم کیفیت را هم منتشر کند تا در مراحل بعدی بتواند مطالب بهتری به چاپ برساند.

مدیرمسئول نشریه «گام نو» با اشاره به تاثیرگذاری موضوعات مالی و بودجه‌ای در کیفیت محتوای نشریات دانشجویی تصریح کرد: درحال حاضر باتوجه به این که نشریات چاپ کاغذی ندارند و صرفا به صورت الکترونیکی منتشر می‌شوند، موضوعات مالی آنچنان در کیفیت آن‌ها دخیل نیست. البته قطعا نشریاتی که برای نویسندگان خود مبالغی را در نظرگرفته‌اند، قطعا از بار محتوایی بالاتری نسبت به نشریات دیگر برخوردار خواهند بود.

وی درباره لزوم حمایت وزارت علوم از نشریات دانشجویی بیان کرد: مهم‌ترین موضوعی که وزارت علوم باید به آن توجه باشد، بحث قوانین است زیرا که وضوح آن به هیچ وجه مشخص نیست؛ همین مسئله سبب شده بود که بعضا شورای ناظر بر نشریات دانشگاه‌ها در این زمینه اعمال قدرت داشته باشند و بسیاری از حرف‌ها و دغدغه‌ها به نهادهای بالاتر رسانده نمی‌شد.

محمدی افزود: متاسفانه قوانین موجود در بسیاری از موارد قابل تفسیر است؛ به گونه‌ای با استفاده از یک قانون می‌توانیم به مدت ۶ ماه نشریه‌ای را تعطیل کنیم و با استفاده از همان قانون می‌توانیم نشریه را نگهداریم. به همین دلیل شوراهای ناظر بر نشریات دانشگاه‌ها می‌توانند به هر شکلی در این زمینه اعمال قدرت داشته باشند.

مدیرمسئول نشریه دانشجویی گام نو با اشاره به برخورد سلیقه‌ای برخی معاونان فرهنگی با نشریات دانشجویی گفت: در برخی موارد برخورد سلیقه‌ای با نشریات وجود دارد به طوری که در دانشگاه ما به دلیل این که فکر می‌کردند بنده فردی مذهبی هستم و درخواست تاسیس نشریه سیاسی داشتم، درخواستم با موافقت مواجه شد اما بنا به نظر خودشان، سایر محتواهای نشریه اجازه انتشار پیدا نکرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1094592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =