۲۱ مدرسه عالی مهارتی تا پایان سال تاسیس می‌شود/ اعطای مدرک بین‌المللی به مهارت آموزان

معاون آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، مهارتی و کاربنیان سما از تاسیس ۲۱ مدرسه عالی مهارتی تا پایان سال جاری خبرداد.

علیرضا لادن مقدم معاون آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، مهارتی و کاربنیان سما در گفت‌‎وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره لزوم راه‌اندازی مدارس عالی مهارتی برای تسهیل ورود دانشجویان به بازار کار اظهارکرد: مهم‌ترین و اصلی‌ترین هدف ما، مهارت آموزی دانشجویان است. درحال حاضر رشته‌های تحصیلی به دو بخش دانشی و مهارتی تقسیم بندی می‌شوند و براساس تاکیدات مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۰، کارآمدی و مهارت آموزی در دانشگاه‌ها مورد توجه بیشتری قرار گرفت.

وی افزود: در شرایط فعلی دیگر دوره مدرک گرایی گذشته است و مشاغل به دنبال این هستند افرادی را جذب کنند که در هر رشته‌ای، مهارت‌های لازم را کسب کرده باشند. در همین راستا نیز برنامه‌هایی از جمله راه‌اندازی دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی را تدوین کرده‌ایم که سرفصل‌های دروس، منطبق بر مهارت آموزی باشد. درواقع دانشجویان بر خلاف دروس دانشی، به حوزه مهارت آموزی و تخصص محوری سوق پیدا خواهند کرد.

لادن مقدم ادامه داد: بسیاری از افراد با وجود داشتن مدارک دانشگاهی بالا، از مهارت و توانایی لازم در حوزه اجرایی برخوردار نیستند. همچنین برخی رشته‌ها مانند جوشکاری زیر دریا، دارای بازار کار بسیار خوبی هستند و فارغ التحصیلان این رشته‌ها نیازمند گذراندن دوره‌های آموزشی تخصصی هستند. به همین دلیل تصمیم بر این شد که این دوره‌های آموزشی را در قالب مدارس عالی مهارتی برگزار کنیم تا اشخاصی که دارای مدرک دیپلم یا بالاتر هستند، بتوانند مهارت‌های لازم در حوزه تخصصی خودشان را فرا بگیرند.

معاون آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، مهارتی و کاربنیان سما با اشاره به تعریف اصلی مدارس عالی مهارتی تصریح کرد: مدارس عالی مهارتی، در راستای آموزش‌های لازم با هدف دریافت دانش‌ مشاغل نوین، ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای، گسترش دانش مهارتی و توانمندسازی منابع انسانی تحصیل کرده با رویکرد راه‌اندازی کسب و کار با تکیه بر مدل‌های نوآوری اجتماعی در جهت بسترسازی مشاغل فناورانه و دانش بنیان ایجاد می‌شود. درواقع شرکت‌های دانش بنیان پایه مدارس عالی مهارتی محسوب می‌شوند تا به سمت آموزش مشاغل نوین حرکت داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در مدارس عالی مهارتی، مهارت آموزان باید از سطح دانش تعریف شده و حداقل مدرک دیپلم برخوردار باشند. این مدارس دارای سه قسمت اصلی هستند که شامل دپارتمان آموزش، کارورزی و کاربنیان و کارآفرینی می‌شود. نحوه اعطای مجوز تاسیس مدارس عالی مهارتی عبارت است از معرفی‌ رئیس مدرسه به همراه رزومه و تصویر آخرین حکم کارگزینی، درخواست تاسیس مدرسه عالی، مصوبه شورای نظارت و هماهنگی سمای استان، تکمیل فرم نیازسنجی و محیط شناسی، طرح اقتصادی مدرسه، برنامه عملیاتی مدرسه و بررسی نهایی طرح کسب و کار در شورای تخصصی مدارس مهارتی.

لادن مقدم با اشاره به تعداد فعلی مدارس عالی مهارتی گفت: درحال حاضر ۱۱ مدرسه دارای مجوز قطعی از شورای تخصصی مدارس مهارتی، ۳ مدرسه دارای مجوز راه‌اندازی مشروط از شورای تخصصی مدارس مهارتی و همچنین ۲۱ درخواست تاسیس مدارس و درحال بررسی طرح‌های کسب و کار ثبت شده است. امیدواریم تا پایان سال جاری در مجموع به ۲۱ مدرسه عالی مهارتی مجوز تاسیس داده شود.

معاون آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، مهارتی و کاربنیان سما اضافه کرد: مدارس مهارتی کیف و کفش چرم در استان آذربایجان شرقی و اقتصاد دیجیتال، روال بسیار خوبی را طی می‌کنند و در شرایط مناسبی قرار دارند. در استان اردبیل نیز مدرسه مهارتی فناوری‌های نوین کسب و کار نیز در شرایط خوبی قرار دارند. استان اصفهان هم دارای ۵ مدرسه مهارتی است که از بین آن‌ها مدارس مهارتی گیاهان دارویی و رباتیک از شرایط نسبتا بهتری برخوردار است. در استان تهران نیز شهرستان اسلامشهر در حوزه حسابداری و مکانیک خودرو به دنبال تاسیس مدرسه مهارتی است.

وی درباره اعطای مدرک به مهارت آموزان مدارس عالی مهارتی افزود: در این زمینه دو بحث وجود دارد؛ مهارت آموزان پس از گذراندن دوره آموزشی خود از طرف دانشگاه آزاد اسلامی مدرک گذراندن دوره دریافت خواهند کرد. علاوه بر این موضوع، ما تفاهم‌نامه‌ای را با سازمان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای امضا کرده‌ایم که بر اساس آن، مهارت آموزان مدارس عالی مهارتی هم از طریق مدیریت مراکز مهارت آموزی و مشاوره شغلی و هم از طریق سازمان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بعد از قبولی در امتحانات، مدارک پایان دوره بین المللی دریافت کنند.

لادن مقدم در ادامه تاکید کرد: خوشبختانه در مسیر راه‌اندازی مدارس عالی مهارتی با چالش و مشکل خاصی مواجه نشده‌ایم زیرا به صورت مشارکتی کار می‌کنیم. به عنوان مثال در مدرسه عالی مهارتی صنایع هوانوردی، همکاری خوبی را با سازمان هواپیمایی کشوری داشته‌ایم که امتیازهای لازم به آن‌ها داده می‌شود. همچنین مدارک پایان دوره از طریق همین سازمان به مهارت آموزان داده خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مدارس عالی مهارتی زیر مجموعه دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی هستند و از قوانین و امکانات این دانشکده‌ها استفاده خواهند کرد. بنابراین در حوزه مدرک، تخصص و تکنولوژی آموزشی هیچگونه مشکلی نخواهند داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1094716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =