نهادهای فرهنگی آسیب‌های اجتماعی را شناسایی نکرده‌اند/ هزینه ۶۰ میلیونی فرآیند نظرخواهی از دانشجویان

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه شریف گفت: هیچ کدام از آسیب‌های فرهنگی از سوی نهادهای مربوطه شناسایی نمی‌شود تا در اختیار مراکز اجرایی مانند دانشگاه‌ها قرار بگیرد. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شرایط کرونایی کشور و تعطیلی مراکز آموزشی، سبب شده تا فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها نیز دستخوش تغییرات زیادی شود. در این بین دانشگاه‌هایی هستند که با تغییر ریل سیاست‌گذاری فرهنگی دانشگاه، فعالیت‌هایی را در دستور کار قرار داده‌اند تا حوزه فرهنگ به عنوان یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری مورد غفلت واقع نشود. پر واضح است که عملکرد وزارت علوم نیز به عنوان متولی اصلی سیاست گذاری فرهنگی در دانشگاه‌ها باید مورد بررسی قرار بگیرد.

در همین ارتباط، محمد فخارزاده معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره کمبود بودجه فرهنگی برخی دانشگاه‌ها اظهارکرد: بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها ارتباطی به وزارت علوم ندارد و خوشبختانه دانشگاه صنعتی شریف در این مدت از لحاظ بودجه فرهنگی به مشکل خاصی برنخورده است. درواقع در ۳ ماه گذشته، کاری نبوده است که ما بخواهیم انجام دهیم و بودجه آن در دانشگاه وجود نداشته باشد و باید گفت که تعامل دانشگاه با معاونت فرهنگی خوب بوده است.

وی با اشاره به رویکردهای فرهنگی دانشگاه‌ها در دوره تعطیلات کرونایی افزود: دانشگاه به هیچ وجه تعطیل نیست و صرفا فعالیت‌های خود را از فضای حقیقی به فضای مجازی انتقال داده است. ما ۳ محور را برای برنامه‌های فرهنگی در نظر گرفته‌ایم که شامل ارتباط، همدلی و نوآوری می‌شود. در این مدت سعی کردیم ارتباط موثری با دانشجویان به ویژه ورودی‌های جدید داشته باشیم به طوری که هدیه و نامه‌ای را برای آن‌ها ارسال کردیم که خوشبختانه بازخوردهای مثبتی را به همراه داشت.

فخارزاده ادامه داد: ما طرحی را با عنوان «استاد ورودی» راه‌اندازی کرده‌ایم که در این طرح استادان ورودی با تک به تک دانشجویان در ارتباط هستند و هر ۲۰ دانشجو، یک استاد راهنما دارند. همچنین دانشجویان با استادان راهنمای خود جلساتی را به صورت مجازی و تلفنی برگزار می‌کنند تا اگر مشکل یا مورد خاصی چه از لحاظ مالی یا روحی و روانی وجود داشت، به نهادهای مربوطه انتقال داده شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه شریف تصریح کرد: طرح دیگری را با عنوان «زندگی در شریف» برگزار کرده‌ایم تا ارتباط بین استادان و دانشجویان را زنده کنیم. برگزاری ۸ جلسه سخنرانی با یکی از استادان دانشگاه و جمعی از دانشجویان، از جمله مهم‌ترین محورهای این طرح بود تا دانشجویان بتوانند ارتباط موثری را با استادان خود داشته باشند و این ارتباط ترمیم شود. در هر برنامه حدود ۱۸۰ دانشجو مشارکت داشتند که در مجموع شاهد مشارکت هزار نفری دانشجویان بودیم.

دانشگاه نمی‌تواند بر جامعه اثرگذار باشد

وی درباره تاثیرگذاری دانشگاه‌ها بر تغییر و تحولات فرهنگی جامعه گفت: دانشگاه سهم کوچکی از جامعه است و نسبت به نهادهای دیگر مانند صداوسیما و سازمان تبلیغات اسلامی، از بودجه کمتری برخوردار است. به همین دلیل تاثیرگذاری دانشگاه باید بر حوزه دانشجویان باشد و نمی‌تواند تاثیر مستقیم بر جامعه داشته باشد. البته در مواردی می‌تواند تاثیرات غیر مستقیم هم داشته باشد.

فخارزاده با بیان اینکه در برخی دانشگاه‌ها تغییر فضای علمی و پژوهشی صرف به فضای فرهنگی مقداری سخت است، گفت: این فرآیند در دانشگاه‌های با محوریت علوم انسانی راحت‌تر انجام خواهد شد. به همین دلیل بنظر می‌رسد که حوزه تاثیرگذاری دانشگاه‌ها را بیشتر باید در سطح فضای دانشجویی ترسیم کنیم و به صورت غیر مسقتیم در جامعه ببینیم.

مشکلات فرهنگی باید مبنایی حل شود

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه شریف تاکید کرد: مشکلات فرهنگی کشور باید به صورت مبنایی حل و فصل شود؛ تا وقتی مشکلات فرهنگی جامعه به صورت مبنایی حل نشود، نه تنها دانشگاه‌ها بلکه وزارت علوم نیز به تنهایی نمی‌تواند کار خاصی انجام دهد. درواقع باید تمامی نهادهای تصمیم ساز و تاثیرگذار با یک دیگر متعهد شوند تا فرآیند آسیب شناسی اجتماعی را به خوبی انجام دهند که البته درحال حاضر این کار انجام نمی‌شود.

وی افزود: یکی از مشکلات بنده در معاونت فرهنگی این است که هیچ فهرستی از مشکلات وآسیب‌های اجتماعی در اختیار ندارم که بتوانم بر مبنای آن تصمیم گیری و برنامه ریزی کنم. درواقع هیچ کدام از آسیب‌های فرهنگی از سوی نهادهای مربوطه شناسایی نمی‌شود تا در اختیار مراکز اجرایی مانند دانشگاه‌ها قرار بگیرد. نهادهای مربوطه مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی، باید با افکارسنجی و کار علمی، اطلاعات لازم درباره آسیب‌های فرهنگی را در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهند.

فخارزاده با بیان اینکه هزینه یک نظرخواهی برای شناسایی آسیب‌های اجتماعی حدود ۵۰ الی ۶۰ میلیون تومان است، اضافه کرد: این موضوع درحالی است که اگر نهادی متولی انجام این اقدام باشد، می‌تواند بودجه آن را تامین کند و نتایج آن را نیز در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهد. این مسائل را نوعی کم کاری از سوی نهادهای فرهنگی می‌دانم.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه شریف در پایان خاطرنشان کرد: فرهنگ موضوعی فردی نیست و یک نهاد هم نمی‌تواند متولی آن باشد. درواقع تحولات فرهنگی باید با همکاری مجموعه‌ای نهادها انجام شود و فعالیت‌های خود را برروی شناسایی آسیب‌های اجتماعی متمرکز کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1094889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =