حمایت وزرای خارجه «جی ۷» از ادامه گفت و گوهای وین/ ابراز نگرانی از توان موشکی ایران

وزرای خارجه جی ۷ با انتشار یک بیانیه مشترک از ادامه گفتگوهای نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) در وین حمایت کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از روسیا الیوم؛ کشورهای عضو گروه هفت کشور صنعتی جهان (جی ۷) با انتشار بیانیه‌ای بر حمایت خود از تلاش‌های بین‌المللی برای احیای توافق هسته‌ای ایران تأکید کردند.

در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای دولت انگلیس منشر شد، آمده است: «ما از مذاکرات راهبردی میان مشارکت‌کنندگان برجام و به صورت جداگانه با ایالات متحده برای بازگشت متقابل آمریکا و ایران به این توافق استقبال می‌کنیم، زیرا برجام همچنان بهترین روش برای اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران به شمار می‌رود».

وزرای خارجه عضو جی ۷ در بیانیه مشترک خود به رغم اعلام حمایت از احیای توافق هسته‌ای ایران، نسبت به گام‌های اخیر جمهوری اسلامی ایران در قبال توسعه دوباره توان هسته‌ای خود ابراز نگرانی کردند.

در بیانیه منتشر شده از سوی این مجموعه که شامل وزرای خارجه کشورهای ایالات متحده آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا و ژاپن می‌شود، همچنین بر لزوم توقف تمام اقدامات تهران در جهت توسعه تسلیحات نظامی از جمله ساخت موشک‌های دوربرد بالستیک تأکید شده است.

در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است: «احیای برجام و اجرای کامل آن می‌تواند راه را برای رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی و منطقه‌ای، از جمله برای حمایت از نظام منع اشاعه هموار کند».

وزیران خارجه گروه ۷ همچنین ایران را به حمایت از «نیروهای نیابتی» و «بازیگران مسلح غیردولتی» متهم کرده و از تهران خواسته‌اند «فعالیت‌های موشکی ناسازگار با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد» را متوقف کند.

گفتنی است که وین (پایتخت اتریش) نزدیک به ۴ هفته است که تحت نظارت اتحادیه اروپا و حول راهکارهای نجات توافق هسته‌ای ایران، با طرف‌های اروپایی برجام و بدون حضور نماینده ایالات متحده آمریکا میزبان برگزاری مذاکرات فشرده هسته‌ای است.

ایالات متحده آمریکا سال ۲۰۱۸ به دستور «دونالد ترامپ» رئیس جمهور وقت این کشور به طور یک جانبه از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ خارج شد و تحریم‌های اقتصادی یکجانبه ای را علیه ایران وضع کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1094907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =