۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰

به بهانه طلاق بیل و ملیندا گیتس؛

شکست‌های عشقی غول‌های فناوری

واکنش عجیب چینی‌ها به طلاق سال/ چه بر سر ثروت هنگفت و بنیاد خیریه می‌آید؟
شکست‌های عشقی غول‌های فناوری

پس از آنکه بیل و ملیندا گیتس جدایی خود را پس از ۲۷ سال زندگی مشترک اعلام کردند، بسیاری متوجه شدند که این روند مشابهی است که به تازگی در میان مدیران غول‌های فناوری مانند آمازون و تسلا شکل گرفته است.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) ؛ از منظر کسانی که پول را تنها دلیل خوشبختی می‌دانند و تصور می‌کنند که خانواده پولدار خوشبخت است، بیل و ملیندا خوشبخت‌ترین زوج جهان هستند؛ زوجی که دارایی خالص آنها بیش از ۱۳۰ میلیارد دلار است و بیل همیشه در صدر پولدارترین آدم روی کره خاکی قرار داشته است. اما طلاق این زوج حباب باورهای اینچنینی را شکاند.

چند روز پیش بیل و ملیندا گیتس در توییتر جدایی خود را بعد از ۲۷ سال زندگی اعلام کردند و با اعلام این خبر، شوکی در میان همه اقشار مختلف جهان ایجاد کردند. بیل از سال ۱۹۷۵ شرکت مایکروسافت را تاسیس کرد و تا سال ۲۰۰۰ مدیرعامل این شرکت بود. در سال ۱۹۹۵ یعنی یک سال پس از ازدواجش با ملیندا به ثروتمندترین مرد جهان تبدیل شد.

این زوج هفت سال پس از اولین ملاقات خود در هاوایی ازدواج کردند. بیل در آن زمان ۳۸ ساله و ملیندا ۲۹ ساله بود.  این زوج سه فرزند دارند؛ جنیفر ۲۵ ساله، روری ۲۱ ساله و فیبی ۱۸ ساله.

طلاق‌ غول‌ها

بیل گیتس در واقع سومین غول فناوری جهان است که تصمیم به جدایی از همسرش گرفته و به گفته تحلیلگران، گویا روندی در میان غول‌های فناوری شکل گرفته که بعد از گذشت چند سال که کوتاه هم نیست، از همسرانشان جدا می‌شوند و حتی مجبور به پرداخت هزینه گزافی نیز در این ماجرا می‌شوند.

همین دو سال پیش بود که جف بزوس، مدیرعامل شرکت آمازون اعلام کرد که پس از ۲۵ سال زندگی با همسرش مک‌کنزی قصد جدا شدن از هم را دارند. آنها هم مشابه بیل گیتس خبر طلاق خود را از طریق توییتر اعلام کردند.

بزوس در سال ۲۰۱۹ در توییتی نوشت: همانطور که خانواده و دوستان نزدیک‌مان می‌دانند، پس از یک دوره طولانی عشق ورزیدن و جدایی آزمایشی، در نهایت تصمیم گرفته‌ایم که طلاق بگیریم و زندگی مشترک خود را به عنوان دوست ادامه دهیم. ما فوق‌العاده خوش‌شانس هستیم که یکدیگر را پیدا کرده‌ایم و برای اینکه این همه سال در کنار هم زندگی کرده‌ایم، از هم سپاسگزاریم.

او ادامه داد: اگر از اول می‌دانستیم که پس از ۲۵ سال از هم جدا خواهیم شد، باز هم همدیگر را انتخاب و با هم ازدواج می‌کردیم. اگرچه ممکن است فقط نسبت‌ها تغییر کند، ما یک خانواده باقی خواهیم ماند و دوستان خوبی برای هم خواهیم بود.  

جف و مک‌کنزی بزوس در سال ۱۹۹۳ میلادی ازدواج کردند و چهار فرزند دارند.

مشابه همین ماجرا در مورد ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت‌های تسلا و اسپیس‌ایکس نیز به چشم می‌خورد. او پدر ۶ فرزند است و تاکنون سه بار ازدواج کرده که دو بار آن با یک زن بوده است. بار اول در سال ۲۰۰۰ با جاستین ویلسون، ‌ نویسنده رمان‌های علمی- تخیلی، ازدواج کرد و در اواخر این ازدواج در سال ۲۰۰۸ مدت‌ها تحت مشاوره قرار گرفت تا بتواند زندگی‌اش را از نو بسازد، اما در نهایت مجبور به طلاق شد. در سال ۲۰۱۰ با تلولا رایلی ازدواج کرد، اما دو سال بعد از او جدا شد و سال بعد دوباره با او ازدواج کرد. ازدواج دومش با رایلی چهار سال طول کشید و ماسک هم در توییتر به کل دنیا اعلام کرد که در حال جدایی است.

او در توییترش خطاب به رایلی نوشت: چهار سال زندگی شگفت‌انگیز را تجربه کردم. تو را برای همیشه دوست خواهم داشت. مطمئنم که روزی کس دیگری را در زندگی شاد خواهی کرد.

ملیندا دومین زن ثروتمند جهان می‌شود

زمانی که جف بزوس و مک‌کنزی بعد از ۲۵ سال زندگی از هم جدا شدند، ۳۸ میلیارد دلار به مک‌کنزی تعلق گرفت. بنابر توافق، همسر سابق بزوس، صاحب چهار درصد از کل سهام شرکت آمازون شد؛ رقمی که ارزش آن ۳/۳۸ میلیارد دلار تخمین زده می‌شد. به این ترتیب مک‌کنزی بزوس در فهرست میلیاردرهای بلومبرگ در جایگاه بیست و دوم قرار گرفت.

همین روال در مورد ملیندا گیتس نیز وجود دارد. ملیندا سال‌هاست که در بنیاد «ملیندا و بیل گیتس» به امور بشردوستانه مشغول است و برای توانمندسازی زنان تلاش‌های بسیاری کرده است. او هم‌اکنون بعد از طلاقش با گرفتن ۷۳ میلیارد دلار از بیل به دومین زن ثروتمند جهان تبدیل خواهد شد.

ملیندا گیتس در دادخواست طلاق خود که روز دوشنبه در دادگاه عالی در سیاتل – در ایالت واشنگتن- ثبت شد، اظهار کرد که در ازدواجش با بیل به صورت جبران ناپذیری آسیب روحی دیده و به همین دلیل از دادگاه خواستار تقسیم ثروت مشترک‌شان یعنی ۱۴۶ میلیارد دلار شد.

البته تقسیم نصف ثروت احتمالا به این دلیل است که در دادخواست طلاق مشخص شده که این زوج که در سال ۱۹۹۴ ازدواج کردند، توافق‌نامه قبل از ازدواج را امضا نکردند و طبق قانون ایالت واشنگتن، زوجین بعد از طلاق باید دارایی‌های خود را به طور مساوی تقسیم کنند.

اگر این اتفاق بیفتد، ملیندا پس از فرانسوا بتانکور مه‌یر، مالک ۶۷ ساله شرکت مشهور لورئال (L’oreal)، در صدر ثروتمندترین زنان جهان قرار خواهد گرفت.

بر اساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، بیل گیتس در حال حاضر به عنوان چهارمین فرد ثروتمند جهان با دارایی مجموعا ۱۴۶ میلیارد دلار قرار دارد و اگر ۴۰ میلیارد دلار را به بنیاد «ملیندا و بیل گیتس» کمک نکرده بود، هم‌اکنون ثروتمندترین فرد جهان بود.

ثروت هنگفت زوج افسانه‌ای

ثروت سرسام‌آور این زوج شامل چندین ملک است که ارزش میلیاردی دارند. یکی از این خانه‌ها ۶ هزار مترمربع مساحت دارد که مشرف به دریاچه واشنگتن است و ارزش آن ۱۳۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود. خانه دیگر آنها در نزدیکی ساحل اقیانوس در نزدیکی سن‌دیه‌گو است که ۴۳ میلیون دلار قیمت دارد. به غیر از اینها یک مزرعه ۵۹ میلیون دلاری در فلوریدا و یک مزرعه دیگر نیز در وایومینگ متعلق به این زوج است که مساحت آن به حدود ۲ میلیون مترمربع می‌رسد.

از سبد دارایی این زوج می‌توان به چند جت شخصی و خودرو از جمله پورشه 959 کمیاب ۲ میلیون دلاری و پورشه تایکان برقی اشاره کرد. در مورد خانه اصلی آنها در مدینا، همین را بگوییم که از آن سوی دریاچه واشنگتن تا سیاتل کشیده شده و گاراژهایی دارد که حداکثر ۲۳ اتومبیل را در خود جا می‌دهند. این خانه از چوب ۵۰۰ درخت صنوبر داگلاس درست شده است و حدود ۶ آشپزخانه دارد.

در این خانه یک استخر شنای ۱۸ متری قرار دارد که به سیستم صوتی زیرآبی مجهز است و برای کسانی که علاقه‌ای به شنا ندارند، یک اتاق ترامپولین وجود دارد.

در خانه اصلی خانواده گیتس یک کتابخانه 200 متر مربعی با سقف گنبدی قرار دارد که روی آن جملاتی از گتسبی بزرگ حک شده است. این کتابخانه کتاب «کدکس لستر»، نسخه خطی لئوناردو داوینچی مربوط به قرن شانزدهم را در خود جا داده است که گیتس آن را در حراجی‌ای در سال ۱۹۹۴ به قیمت ۳۱ میلیون دلار خرید.

واکنش عجیب چینی‌ها به طلاق سال

گویا چینی‌ها علاقه زیادی به اخبار مربوط به غول‌های فناوری دارند و از این رو، واکنش‌های گسترده‌ای در مورد برخی خبرها از جمله خبر طلاق بیل گیتس داشتند.

به گزارش CNN، در پلت‌فرم ویبو (Weibo)، که چین به تقلید از توییتر برای کاربران خود طراحی کرده، هشتگ «طلاق بیل گیتس» بیش از ۸۳۰ میلیون بازدید داشته و ۶۶ هزار بحث در این فضا ایجاد شده است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۹ خبر جدایی جف بزوس از همسرش در ویبو، ۹۱ میلیون بازدید کننده جلب کرد.

نکته جالبی که وجود دارد این است که کاربران چینی خیلی نگرانند که ببینند چگونه ثروت میلیارد دلاری بین بیل و ملیندا تقسیم می‌شود و این جدایی بر مایکروسافت یا بنیاد خیریه آنها چه تأثیر می‌گذارد.

و نکته جالب‌تر اینکه خود بیل گیتس و افراد دیگری چون ایلان ماسک در ویبوی چینی عضو هستند و اتفاقا فالوورهای زیادی نیز دارند. گیتس با 4/1 میلیون فالوور در این شبکه اجتماعی به خود می‌بالد و از این نظر از ایلان ماسک با 1/7 میلیون و تیم کوک، رئیس اپل، با 1/4 میلیون نفر فالوور پیشی گرفته است. بیل گیتس در حساب کاربری خود در ویبو به زبان چینی طلاق خود را اعلام کرد.

یکی از کاربران چینی در جواب به این پست بیل گیتس نوشت: شما و ملیندا کمک‌های بزرگی به مردم سراسر جهان کرده‌اید. حتی اگر در زندگی آینده در کنار هم نباشید، امیدوارم که بنیاد شما همچنان به راه خود ادامه دهد و به افراد بیشتری کمک کند.

یک کاربر دیگر نیز در پاسخ به این پست نوشت: اگر شما طلاق بگیرید، پس ما چگونه می‌توانیم به ازدواج امیدوار باشیم!؟

چه بر سر بنیاد ملیندا و بیل خواهد آمد؟

این طلاق همچنین آینده تلاش‌های بشردوستانه این زوج را از طریق بنیاد ملیندا و بیل در هاله‌ای از ابهام خواهد برد و این در حالی است که افراد زیادی از وارن بافت، میلیاردر حوزه فناوری، گرفته تا دولت انگلیس به این بنیاد پول نقدی می‌پرداختند.

این زوج اعلام کرده‌اند که بعد از جدایی نیز به عنوان رئیس این بنیاد به فعالیت خود ادامه خواهند داد، اما برخی از کارشناسان معتقدند که ممکن است اختلاف نظرهای این دو، مسیر این بنیاد را تغییر دهد.

گفتنی است که این بنیاد یک موسسه بسیار عظیم است که هزار و ۶۰۰ کارمند مستقر در سیاتل را در اختیار دارد که از زمان تاسیسش در سال ۲۰۰۰ تاکنون حدود ۵۰ میلیارد دلار به پروژه‌های ۱۳۵ کشور جهان کمک کرده و هنوز دارایی‌های آن به ۴۳ میلیارد دلار می‌رسد.

کد خبر: 1094990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =